آموزش اصول تشریفات و پذیرایی [رسمی، اداری و رستورانی]
به گزارش وبلاگ نیک دل، اصول تشریفات و پذیرایی دارای قواعد کلی هستند که اگر نادیده گرفته شوند، دیگر نمی توان به برترین شکل از مهمانان پذیرایی کرد. امروزه سرو انواع غذاها و نوشیدنی ها باید با تشریفات و اصول خاصی انجام گردد. اگر می خواهید به طور حرفه ای این کار را انجام دهید، باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.
هدف ما در این مطلب از وبلاگ نیک دل این است که به نکات مهم آموزش پذیرایی و تشریفات اداری نگاه مفصلی داشته باشیم. اگر شما هم در حرفه خدمات پذیرایی فعالیت می کنید یا علاقه مند به این مبحث هستید ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.
چنانچه در این زمینه احتیاج به مشاوره و خدمات دارید می توانید با شماره 1471 تماس بگیرید یا با مراجعه به صفحه خدمات پذیرایی با مهماندار خانم و آقا در سایت وبلاگ نیک دل ضمن کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها، سفارش خود را ثبت نمایید.
نکات کلیدی
- میزبان یک رستوران یا مهماندار یک مهمانی رسمی باید موقع برخورد با ارباب رجوع احساس صمیمیت و مهربانی را به آنها القا کند.
- در اصول تشریفات و پذیرایی اداری و رسمی اگر قصد دارید برای همکاران یا مهمانان خود نوشیدنی آماده کنید بستگی به فصل و هوایی که در آن قرار دارید نوشیدنی مناسب تهیه کنید.
- غذا خوردن یا جویدن هر چیزی هنگام صحبت با مشتری و مهمان به وسیله مهماندار حرکتی زشت و ناپسند و مغایر اصول تشریفات و پذیرایی است.
تشریفات به چه معناست؟
تشریفات نه به معنای تجمل گرایی، بلکه به معنای نظم دهی و نظم بخشی در روند فعالیت ها است و از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به شمار می رود. به بیان دیگر، تشریفات رعایت مجموعه ای از قوانین رفتاری و حرفه ای جهت خدمات رسانی و انجام صحیح امور است.
معمولا اصول تشریفات و پذیرایی در کنار یکدیگر معنا می شوند و شامل خدمات رسانی در زمینه مهمانداری است که موضوع اصلی ما در این مطلب است و ما قصد داریم به طور اختصاصی به اصول تشریفات و پذیرایی در مهمانی های رسمی و سازمانی و رستوران بپردازیم.
نصب شیرآلات خود را به کارشناسان خبره وبلاگ نیک دل بسپارید.
- خدمات پذیرایی مجالس با وبلاگ نیک دل
- پذیرایی در منزل به وسیله مهماندار خانم و آقا
- پذیرایی در مراسم های مختلف: جشن ها، مراسم مذهبی، سوگواری و یادبود
نصب انواع شیرآلات با تیم وبلاگ نیک دل
نصب شیرآلات خود را به کارشناسان خبره وبلاگ نیک دل بسپارید.
- خدمات پذیرایی مجالس با وبلاگ نیک دل
- پذیرایی در منزل به وسیله مهماندار خانم و آقا
- پذیرایی در مراسم های مختلف: جشن ها، مراسم مذهبی، سوگواری و یادبود
نصب انواع شیرآلات با تیم وبلاگ نیک دل
مهماندار کیست؟
مهماندار فردی است که درآغاز ورود به رستوران برای خوش آمدگویی به استقبال شما می آید. با شما صحبت می نماید و شما را به سمت میز مورد نظر راهنمایی می فرماید. منو را در اختیارتان می گذارد و سفارش شما را دریافت می نماید. وظیفه سرو غذاها بر روی میز هم برعهده میزبان است.
او در آخر رضایت شما از خدمات ارائه شده را می پرسد و تا درب خروجی شما را بدرقه می نماید. میزبان کسی است که تمامی اصول تشریفات و پذیرایی یک رستوران را به خوبی یاد گرفته است و آنها را در برخورد با مشتری رعایت می نماید.
آیا مهماندار باید فردی حرفه ای باشد؟
پاسخ این سوال بدون هرگونه درنگ بله است. میزبان در واقع تنها کسی است که مشتری او را می بیند. او نماینده کل پرسنل رستوران است و اگر رفتار او نادرست و غیرحرفه ای باشد، قطعا زحمات باقی پرسنل هدر خواهد رفت.
اگر فردی آموزش تشریفات و پذیرایی ندیده باشد و او را به عنوان کادر میزبانی رستوران انتخاب کنید، قطعا نمی تواند رضایت مشتریان را جلب نماید. رفتار صحیح و حرفه ای پرسنل میزبانی سبب جلب رضایت ارباب رجوع شده و آن ها را به مشتریان دائم شما مبدل می نماید.
اصول تشریفات در رستوران چیست؟
میزبان در هنگام برخورد با مشتریان باید آدابی را رعایت می نماید. این آداب و اصول تشریفات و پذیرایی برای هر مشتری و متناسب با نوع رستوران شما کمی متفاوت هستند. به مجموعه این رفتار ها اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران می گویند. در ادامه مروری کلی بر آنها خواهیم داشت.
استعلام قیمت خدمات پذیرایی به وسیله مهماندار خانم و آقا
1. خوشرویی یکی از اصول تشریفات و پذیرایی است
خوش رویی و وجود لبخند بر لب میزبان اصل مهمی است. مشتری و مهمان با میزبان و مهماندار عبوس، ناراحت یا عصبانی ارتباط برقرار نمی نماید.
2. رفتار صمیمی از اصول پذیرایی از مهمان است
میزبان یک رستوران یا مهماندار یک مهمانی رسمی باید موقع برخورد با ارباب رجوع احساس صمیمیت و مهربانی را به آنها القا کند. این حس خوب سبب افزایش احساس راحتی آنها در رستوران و مهمانی خواهد شد.
3. ارتباط چشمی برقرار کند.
میزبان باید هنگام صحبت کردن با مشتری ها، مخصوصا حین خوش آمد گویی به چشمان آنها نگاه کند. ارتباط چشمی اثر زیادی دارد و نباید آن را دست کم بگیریم.
4. از صحبت های اضافه پرهیز کند.
فرد باید در زمان خوش آمدگویی، سفارش گیری و بدرقه با مهمان ها صحبت کند. میزبان باید از هر صحبت غیرضروری اجتناب کند.
5. حفظ آرامش به وسیله میزبان
مشتری و مهمان آرامش و متانت را از میزبان انتظار دارد. در نتیجه هرگونه رفتار خلاف این، مانند صحبت کردن با صدای بلند، بگو مگو، استفاده از الفاظ و کلمات نامناسب و… واقعا ناخوشایند است.
خدمات پذیرایی از مهمان با وبلاگ نیک دل!!
6. هرگز مهمان ها را مجبور به رفتن نکنید
حتی اگر ظرفیت رستوران شما تکمیل است، نباید هیچ مهمانی را به رفتن یا سریع تر رفتن مجبور کنید. این رفتار بی احترامی بزرگی است که با اصول تشریفات و پذیرایی کاملاً مغایرت دارد.
7. چیدمان درست میز و قرار دادن وسایل شخصی و کاری در جای درست
میزبان و مهماندار هرگز نباید وسایل میزبانی خود مانند اتوماتیک را در جای نادرست مانند پشت گوش یا زیر بغل قرار دهد. این رفتار از شخصیت یک میزبان حرفه ای بعید است. بعلاوه باید میز را به درستی بچیند و در کنار زیبایی میز، باید رفاه مهمانان را در نظر بگیرید.
8. از خوردن یا جویدن خوراکی ها پرهیز کنید
غذا خوردن یا جویدن هر چیزی هنگام صحبت با مشتری و مهمان به وسیله مهماندار حرکتی زشت و ناپسند است و باید از حرکات نامناسب پرهیز کند.
9. شمارش پول به وسیله میزبان در حضور مشتری ممنوع
یکی دیگر از اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران این است که میزبان پول را در حضور مشتری نشمارد. بعضی مهمان ها این کار را توهین می دانند.
اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران
در این بخش به طور اختصاصی به چند نکته اساسی که جزء اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران است اشاره می کنیم.
1. برای برداشتن مواد غذایی یا یخ از دست استفاده نکند
این کار بهداشت رستوران را نشان می دهد. پس میزبان هرگز نباید به مواد غذایی ای که مشتری می خواهد آن ها را میل کند، دست بزند.
2. میزبان باید از میهمانان تشکر کند
صرف نظر از دریافت یا عدم دریافت انعام از مشتریان، تشکر کردن از آنها خیلی مهم است. تشکر کردن باید با لحنی محترمانه و مودبانه باشد.
3. وقت شناس باشد
میزبان باید بداند که چه زمان منوی غذا را در اختیار مشتری بگذارد، چه زمان منوی نوشیدنی را ببرد و چه زمان صورتحساب را ارائه دهد. هیچ یک از این اقدامات نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین صورت بگیرد.
4. احتیاجهای مهمانان و مشتریان را برطرف کند
میزبان باید در چارچوب اختیاراتش و امکانات رستوران، برای یاری به مهمان و فراهم کردن احتیاجهایش اقدام کند.
آموزش پذیرایی و تشریفات اداری
آموزش پذیرایی و تشریفات اداری با سایر مهمانی ها مانند دورهمی های خانوادگی و پذیرایی مراسم ترحیم و سایر مراسم ها فرق دارد و شامل چند مبحث مهم است که مطابق چک فهرست تشریفات اداری باید اجرا گردد. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می کنیم.
- مهم ترین کاری که شما به عنوان نیروی پذیرایی باید بدانید این است که نحوه پذیرایی و بعلاوه محل گذاشتن ظروف در کدام بخش است.
- تمامی نوشیدنی ها (لیوان) باید در سمت راست بشقاب مهمانان آماده و گذاشته گردد.
- اگر برای غذاها نان لازم است باید در سمت چپ بشقاب گذاشته گردد.
- بشقاب غذا دقیقاً باید روبروی صندلی که مهمان می خواهد بنشیند روی میز گذاشته گردد.
- قاشق، چنگال و چاقو را آماده در بشقاب بگذارید و برای اینکار حتماً قاشق و چاقو را در سمت راست بشقاب و چنگال را در سمت چپ بشقاب بگذارید.
- دستمال کاغذی را به تعداد مناسبی در سر میز بگذارید تا این مورد پیش نیاید که اگر کسی لازم داشت قرار باشد دست خود را دراز کند یا اینکه از فرد دیگری درخواست کند که به ایشان بدهد.
آداب و نحوه پذیرایی و تشریفات اداری و رسمی
- در میانه و آخر غذا خوردن مدیران، مهمانان و سایر کارکنان اداری از آن ها سؤال کنید که اگر کم و کاستی وجود دارد بگویند تا شما برایشان فراهم سازید.
- یکی از اصول تشریفات و پذیرایی این است که مهماندار تا حدامکان تردد کمی در میان مهمانان داشته باشد.
- همواره غذا و نوشیدنی را کمی بیشتر از تعداد افراد تهیه کنید.
- زمانی که ظروف سرو خالی شدند، ظرف غذا یا نوشیدنی خالی سر میز را با ظرف پر جایگزین کنید.
- به تعداد صندلی ها در چیدمان رسمی توجه داشته باشید و متناسب با تعداد مهمانان صندلی مناسب در نظر بگیرید.
- حتماً تعداد ظروف و تعداد دسرهای غذا چک گردد و این ظروف باید از تعداد مهمانان بیشتر باشد و با دقت ظروف را نگاه کنیم که مبادا آسیب دیدگی داشته باشند یا کثیف باشند.
- در اصول تشریفات و پذیرایی اداری و رسمی اگر قصد دارید برای همکاران یا مهمانان خود نوشیدنی آماده کنید بستگی به فصل و هوایی که در آن قرار دارید نوشیدنی مناسب تهیه کنید.
نتیجه گیری
اصول پذیرایی از مهمان با توجه به نوع مهمانی فرق دارد. اگر مهمانی رسمی و اداری است، طبیعتا باید اصول تشریفات و پذیرایی با مکان و موقعیت مهمانان مناسبت داشته باشد؛ اما این اصول مسلما در رستوران یا دورهمی های خانوادگی کاملا متفاوت خواهد بود.
کوشش کردیم نکات اساسی و مهم اصول تشریفات و پذیرایی اداری، رسمی و رستورانی را در این مطلب بیان کنیم. اگر در این حرفه مشغول هستید توصیه می کنیم یک چک فهرست از وظایف و مسئولیت های مهمانداری تهیه کنید تا نکات مهم حرفه ای خود را نباید فراموش کنید.
سوالات متداول
منظور از اصول تشریفات چیست؟
تشریفات نه به معنای تجمل گرایی، بلکه به معنای نظم دهی و نظم بخشی در روند فعالیت ها است و از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به شمار می رود. به بیان دیگر، تشریفات رعایت مجموعه ای از قوانین رفتاری و حرفه ای جهت خدمات رسانی و انجام صحیح امور است.
اصول کلی تشریفات و پذیرایی اداری با سایر خدمات پذیرایی چه تفاوتی دارد؟
در مهمانی ها و جلسات اداری، با توجه به شرایط رسمی، میزبانی شرایط خاصی دارد و باید تا حدامکان تمامی وسایل پذیرایی از قبل آماده باشد و از تردد بیش از حد مهمانداران در میان جلسه جلوگیری گردد.
منبع: آچاره