پس از ویروس کرونا، چه ویروس های دیگری در کمین انسان هستند؟

به گزارش وبلاگ نیک دل، کروناویروس جدید، جدیدترین عامل بیماری زایی است که از حیوانات به انسان منتقل شده است؛ اما هزاران ویروس دیگر هنوز در حیوانات وجود دارند که ممکن است تهدیدی مشابه برای انسان باشند. اکنون یک نرم افزار آنلاین، ویروس ها را بر اساس احتمال انتقال از حیوانات به انسان ها و ایجاد همه گیری رده بندی کرده است.

پس از ویروس کرونا، چه ویروس های دیگری در کمین انسان هستند؟

به گزارش وبلاگ نیک دل، این نرم افزار که SpillOver نام دارد، یک لیست از ویروس های حیوانی را که به تازگی کشف شده اند و بیشترین تهدید برای انسان ها هستند، تهیه کرده است. محققان امیدوارند نرم افزار قابل دسترسشان مورد استفاده دانشمندان، سیاست گذاران و مقامات بهداشت قرار گیرد تا ویروس ها را برای مطالعات بیشتر، نظارت کرده و فعالیت های کاهش دهنده خطر مانند تولید واکسن و یا دارو پیش از انتقال ویروس از حیوانات به انسان و گسترش آن را مورد بررسی قرار دهند.

زوئی گرانج (Zoë Grange) که فرایند ساخت این ابزار آنلاین را رهبری کرد، می گوید: سارس-کوو-2 تنها یک نمونه از هزاران ویروسی است که ممکن است از حیوانات به انسان ها منتقل شوند. ما نه تنها باید ویروس های جدید را بیابیم، بلکه باید آن ها را اولویت بندی کنیم تا جلوی رخ دادن یک همه گیری دیگر را بگیریم.

خطر انتقال ویروس از حیوانات به انسان

محققان در مقاله ای که در تاریخ 5 آوریل در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، نوشته اند: 250 ویروس وجود دارند که زئونوز هستند؛ یعنی در حال حاضر از حیوانات به انسان ها منتقل شده اند و بیش از 500 ویروس به طور بالقوه وجود دارند، اما احتمال انتقال همه این ویروس ها از حیوانات به انسان با یکدیگر برابر نیست، بنابراین محققان آن ها را امتیازبندی کردند تا بتوان خطرات آن ها را مقایسه و ارزیابی کرد.

برای انجام این امتیازبندی، این نرم افزار 32 عامل مرتبط با ویروس و میزبانش را در نظر گرفته است، از جمله این موارد می توان به تعداد گونه های حیوانی دارای ویروس و ارتباط انسان با حیوانات وحشی در مناطقی که ویروس دیده شده است، اشاره کرد.

سپس محققان از این نرم افزار برای رتبه بندی 887 ویروس حیات وحش بر اساس خطر انتشارشان استفاده کردند. بیشتر این ویروس ها به تازگی کشف شده اند، اما برخی از آن ها نیز زئونوز هستند.

12 ویروس اول این لیست زئونوز هستند و به ترتیب ویروس لاسا رتبه اول، سارس-کوو-2 رتبه دوم و ابولا رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

محققان می گویند که این رده بندی را پیش بینی می کردند و از ویروس های از پیش منتقل شده به انسان برای ارزیابی این ابزار استفاده کردند.

اما با توجه به گستردگی تهدیدی که سارس-کوو-2 برای سلامتی انسان دارد، چرا این ویروس در رتبه اول قرار نگرفته است؟ برخی از اطلاعات مهم درمورد سارس-کوو-2 مانند تعداد گونه های میزبان هنوز نامشخص است و پس از آن که محققان در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند، این ویروس می تواند در رتبه اول قرار گیرد.

بر طبق داده های این نرم افزار، درمیان ویروس هایی که هنوز به انسان ها منتقل نشده اند، کروناویروس 229E قرار گرفته است که رتبه بالایی به خود اختصاص داده است و جزئی از خانواده سارس-کوو-2 است و خفاش های آفریقا را آلوده می کند. یکی دیگر از ویروس هایی که رتبه بالایی دارد، کروناویروس CoV-35 است و خفاش های آفریقا و جنوب آسیا را آلوده می کند.

نویسندگان این مقاله می گویند: محققان می توانند از داده هایی که روی این پلتفرم وجود دارد، استفاده کنند و یا داده های جدیدی به آن اضافه کنند و رتبه بندی با افزودن داده های جدید ممکن است تغییر کند.

جوانا مازت (Jonna Mazet) از نویسندگان این مقاله می گوید: این نرم افزار به یک ارتباط جهانی کمک می کند و ما را فراتر از آن چه تا به امروز درمورد رتبه بندی ویروس ها فکر می کردیم، خواهد برد، همچنین به انجام همکاری های علمی برای تشخیص زودهنگام تهدیدهای جدید کمک می کند تا خطرات انتقال ویروس را پیش از ایجاد همه گیری کاهش دهیم.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

به "پس از ویروس کرونا، چه ویروس های دیگری در کمین انسان هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از ویروس کرونا، چه ویروس های دیگری در کمین انسان هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید