اجتماع بچه ها دوستدار کتاب همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در بوشهر

به گزارش وبلاگ نیک دل، سمیه رسولی به خبرنگار خبرنگاران در بوشهر گفت: باتوجه به نقش تولی گری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در حوزه کودک و نوجوان، ویژ ه برنامه های متعددی با موضوع ادبیات کودک و نوجوان به مناسبت 18 تیر؛ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در استان برنامه ریزی و اجرایی خواهند شد.

اجتماع بچه ها دوستدار کتاب همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در بوشهر

به گفته وی، این ویژه برنامه ها در تمام مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اجرایی می شوند و همه اعضا در این برنامه ها حضور خواهند داشت. بخش مهمی از این ویژه برنامه ها به معرفی مهدی آذریزدی؛ پدر ادبیات کودک ایران اختصاص خواهد داشت. در این برنامه ها، آثار او که برای بچه ها نامی آشناست، معرفی خواهند شد. این یک حقیقت است که بچه ها به میزان ای به مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب آذریزدی علاقه دارند که این علاقه زبانزد خاص و عام شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان بوشهر گفت: اجتماع بچه ها دوستدار کتاب برنامه ویژه ای است که همزمان با این روز در بوشهر برگزار خواهد شد. این همایش به همت معاونت آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجونان استان بوشهر، یکشنبه؛ 18 تیرماه با حضور اعضاء و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون های پرورش فکری بچه ها و نوجوانان بوشهر، اهرم، عالیشهر، کاکی و... برگزار خواهد شد.

رسولی ادامه داد: طرح های مختلف دیواری شامل معرفی کتاب ها، معرفی نویسندگان فعال حوزه کودک و نوجوان، نمونه خوانی آثار شعر و داستان، فراوری کلیپ و نماهنگ های معرفی شخصیت آذریزدی، معرفی کتاب های او، شعرخوانی بر اساس کتاب های منتشر شده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، قصه گویی، پخش فیلم و انیمیشین های ساخته شده بر اساس کتاب و... از جمله برنامه هایی است که همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان اجرا می شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان بوشهر سپس به نقش و اهمیت ادبیات و کتاب در زیست بچه ها اشاره و توضیح داد: کودک از زمانی که متولد می گردد تحت حمایت مادر، پدر و خانواده قرار می گیرد؛ این حمایت شامکل تهیه غذا و تغذیه او می گردد تا تهیه لباس و پوشاک و همین طور کوشش برای سلامت کودک و رشد او؛ اما وقتی از رشد صحبت می کنیم این رشد شامل رشد جسمانی و رشد روحانی به صورت همزمان می گردد. بی شک کتاب نقش کلیدی را در سلامت روان کودک و تکوین شخصیت وی ایفا می نماید.

وی در ادامه از خانواده ها دعوت کرد تا در همان دوران کودکی، بچه ها خود را با کتاب آشنا و مانوس سازند و گفت: به یقین بچه های که مانوس با کتاب هستند، در بزرگسالی شخصیتی پیروز تر و تأثیرگذارتر خواهد داشت؛ چون کتاب دوست خوبی است برای همه انسان ها؛ اما این دوستی در دوران کودکی تأثیر بیشتری دارد که نمیتوان از آن چشم پوشید و نسبت به آن بی تفاوت بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان بوشهر تاکید نمود: کتاب به صورت عام و ادبیات به صورت خاص نقشی موثر و بی بدیل در تعلیم و تربیت نسل ها دارد؛ نسلی که هست و نسلی که از سوی همین نسل به وجود می آید و تربیت خواهد شد! بنابراین نقش کتاب را در تکوین شخصیت و رشد فکری افراد نباید کمرنگ و کم اهمیت دانست.

وی سپس در تعریف ادبیات کودک و نوجوان اعلام کرد: ادبیات کودک و نوجوان به نوشته ها و سروده هایی گفته می گردد که به صورت خاص و ویژه ای برای بچه ها و نوجوانان فراوری می شوند. ادبیات کودک و نوجوان ضمن اینکه جنبه سرگرم نمایندگی و لذت بخشی دارد، اهداف مهمی چون رشد و تعالی فکر و شخخصیت بچه ها و نوجوانان را داراست.

رسولی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه خواندن کتاب برای بچه ها چقدر ضرورت دارد؟ شرح داد: کتاب خواندن برای کودک مثل یک بازی است، با این تفاوت که بازی کتاب با فکر کودک است؛ با خلاقیت او در ارتباط است؛ با زبان او کار دارد و همه اینها یک اتفاق خوب است. برخی ها خواندن کتاب را به یک سفر دور و دراز تشبیه می نمایند که کودک آن را تجربه می نماید و در این سفر با انسان های دیگری که در داستان هستند، دیدار می نماید، با زبان آن ها، خوراک آن ها، نوع پوشش آن ها، فرهنگ آن ها و... آشنا می گردد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب ظرفیتی دارد که می توان از آن به عنوان یک ابزار تربیتی برای تصحیح، ترمیم یا تقویت برخی از رفتارها در بچه ها استفاده کرد، اضافه نمود: افزایش سطح آگاهی و دانش در بچه ها و ایجاد علاقه مندی به یادگیری در آنها از تاثیر مطالعه کتاب است.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: بعلاوه افزایش دانایی و ایجاد شناخت در خصوص مسائل مختلف اتفاقی است که با مطالعه کتاب در کودک رخ می دهد. بهره گیری از قوه تفکر و افزایش خلاقیت در کودک نیز با مطالعه کتاب ارتباط مستقیم دارد. افزون بر این، تقویت مهارت های زبانی و کلامی در بچه ها برای برقراری ارتباط موثر با بقیه از دیگر فواید کتابخوانی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اجتماع بچه ها دوستدار کتاب همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجتماع بچه ها دوستدار کتاب همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید