اسالم به خلخال ؛ جاده ای که نمی توان در آن پلک زد!

به گزارش وبلاگ نیک دل، خبرنگاران : آیا می دانستید جاده ای دل انگیزتر و خلوت تر از جاده چالوس هم وجود دارد که در بین مردم به رویایی ترین جاده جنگلی کشور معروفیت داشته و آن جایی نیست جز جاده اسالم به خلخال .

اسالم به خلخال ؛ جاده ای که نمی توان در آن پلک زد!

به گزارش وبلاگ نیک دل ، ایرانی ها شمال را به دلایل بسیار دوست دارند. این پهنه سبز بهشت آیین آنقدر زیبایی دارد که در راستاها چشم از جاده بر نداری و آرزوکنی کاش به جای ساکنین آنجا بودی تا صبحگاهان که چشم می گگرددی جهانی این چنین خیال انگیز پیش رویت عیان می شد.

اسالم بخشی از شهرستان تالش است که حدود 10 هزار نفر جمعیت دارد. مردم شهرستان تالش به زبان تالشی و ترکی حرف می زنند و از محصولات آن می توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره نمود. در اطراف تالش نیز جاذبه های گردشگری دیگری وجود دارد که می توان به جنگل گیسوم و بخش های تفریحی آن اشاره نمود. گردشگرانی که از خلخال به سمت اسالم حرکت می نمایند، با کمی رانندگی از جاده زیبای گیسوم و جنگل و ساحل آن تماشا خواهند کرد.

شهرستان خلخال نیز به علت نزدیکی به استان گیلان طبیعت زیبایی دارد؛ از این رو، این منطقه در فصل تابستان نیز هوای خنکی دارد و همین موضوع یکی از دلایل سفر گردشگران در این فصل به خلخال است. از جمله جاذبه های گردشگری خلخال می توان به تفرجگاه ازنو و پارک اللر باغی اشاره نمود. در زمستان بعضی مسابقات ورزشی در این منطقه انجام می گردد. یکی دیگر از بخش های تفریحی خلخال، آبگرم گیوی است که در نزدیکی این شهر قرار گرفته است و برخلاف بسیاری از آبگرم های ایران که مملو از جمعیت هستند، آبگرم گیوی می تواند مکانی آرامش بخش برای سفر هایتان باشد.

جاده اسالم به خلخال راستای 70 کیلومتری است که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل، بین استان آذربایجان شرقی و استان زنجان منتهی می گردد.

راستا دسترسی به جاده اسالم به خلخال

گردشگرانی که از تهران قصد سفر به این منطقه را دارند، باید توجه نمایند حدود 450 کیلومتر راستا در پیش خواهند داشت تا به خلخال برسند و اگر بدون توقف، به صورت عادی این راستا را طی نمایند، بعد از حدود هشت ساعت به آنجا خواهند رسید؛ اما اگر می خواهید ابتدای حضورتان در این راستا از اسالم باشد، در این صورت باید به ترتیب قزوین، رشت و پلیس راه سراوان را پشت سر بگذارید و از پل دور برگردان فومن به رضوانشهر و چوکار بروید تا به اسالم برسید.

راستا اسالم- خلخال برای مسافرانی که از تبریز و ارومیه به شمال کشور سفر می نمایند، راستا اصلی محسوب نمی گردد و استفاده از آن، راستای طولانی تر را پیش رویشان می گذارد؛ اما اگر برنامه خاصی نداشته باشند، استفاده از این راستا توصیه می گردد. البته باید حدود یک یا چند ساعت تفاوت در راستاشان را به جان بخرند.

تماشای های جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال از بخش های مختلفی تشکیل می گردد. اگر از شهر اسالم این راستا را آغاز کنید، ابتدا با جاده ای پوشیده از درختان جنگلی روبرو خواهید شد که راستا بسیار پیچ در پیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، چشم انداز اطراف به دشت های سرسبز تغییر پیدا می نماید و دامنه دید زیادی خواهید داشت.

عشایر و روستاهای جاده اسالم به خلخال

در این راستا زیبا روستا ها و منطقه ها عشایرنشینی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و بی شک آرزو خواهید کرد کاش جای آن ها بودید و صبح ها در منطقه ای به این زیبایی چشم باز می کردید. کلبه های کوچک، کندو های عسل، دشت های گل و موارد این چنینی دلایلی هستند که باعث می گردد سفر به این منطقه لذت بخش تر باشد. روستاهای خرجگیل، شرشر، یالَ پیچ (پیچ بزرگ)، شوندَول، معدن، وَرگَه دَرَه، اسب بونی، مَتَش، لَرزَره، چَرَه سو، کرمان، گردنه معروف الماس، مجره و خوجین از جمله جاهای تماشای جاده اسالم به خلخال هستند که می توانید به آن ها سر بزنید.

دشت شقایق

در ماه های اردیبهشت و خرداد، در این راستا گل های شقایق زیبایی می رویند که جلوه خاصی به راستا می بخشند و این زیبایی با حضور مه دو چندان می گردد. تور هایی برای گردش در این راستا وجود دارند که افراد می توانند به وسیله آن ها به این منطقه سفر می نمایند.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در شمال غربی ایران و حد فاصل استان های گیلان و اردبیل واقع شده است. این دریاچه در میان کوه های بلند قرار گرفته است؛ به همین علت، منطقه ای سردسیر و پر بارش است. گردشگران بسیاری در طول سال در سفر به استان های گیلان و اردبیل از دریاچه نئور بازدید می نمایند. این دریاچه در اصل دو بخش جدا از هم دارد که در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان ها، این دو قسمت به هم پیوسته و دریاچه نئور شکل می گیرد. عمق قسمت های مختلف دریاچه نئور در بهار بین پنج تا 13 متر تغییر می نماید. بخش کوچک تر این دریاچه در حدود 40 هکتار و قسمت بزرگ تر نزدیک به 180 هکتار مساحت دارد.

دریاچه نئور با عنوان منطقه حفاظت شده زیر نظر سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است و زیست بوم محیطی و اقلیم آن حائز اهمیت است.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم

گیسوم یکی از معدود منطقه ها شمال کشور است که جنگل و دریا در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند. این منطقه از تماشای های گیلان محسوب می گردد. جاده مستقیمی که از میان جنگل عبور می نماید، چشم انداز ای بسیار رویایی دارد؛ در دو سمت این جاده درختان زیبای سر به فلک کشیده قرار دارند و در افق آن آبی دریا موج می زند. ساحل شنی آرام و زیبای گیسوم برای همه نوع گردشگری جالب و لذت بخش است و امکانات رفاهی آن این لذت را بیشتر می نماید.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه که به صورت سه راه گاه نیز نوشته می گردد، در حقیقت آبگیری کوچک است که در استان گیلان و استان مازندران نمونه های مشابه آن زیاد وجود دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی می گویند و به علت حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می پردازند و از منابع درآمدی آن ها محسوب می گردد.

آبگرم گیوی

آب گرم گیوی که نام دیگر آن ایستی سو یا خلخال سوئی است، از جاهای تماشای خلخال در شهر گیوی واقع در استان اردبیل است و در فاصله پنج کیلومتری این شهر، کنار جاده گیوی-خلخال، بر فراز کوه قرار گرفته است. این آب گرم جنبه درمانی فراوانی داشته و برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی مانند رماتیسم و درد مفصل ها و بعلاوه گرفتگی اعضای بدن و درد کمر مفید است. بعلاوه از برخورد با رشته های آهکی و توده آذرین این آب گرم حاصل شده و بنابراین در درمان بیماری های اعصاب، متابولیکی، پوستی و گوارشی نیز مفید است. جهت استفاده آب گرم گیوی، دو استخر زنانه و مردانه با تعدادی دوش ساخته شده است.

آبشار نوده

آبشار نوده معروف ترین و تماشای ترین آبشار هشتجین است که در چهار کیلومتری شرق روستایی با همین نام قرار گرفته است. روستای نوده که از توابع خورش رستم است، تا هشتجین 15 کیلومتر فاصله دارد و در دامنه جنوبی کوه آق داغ قرار گرفته است. ارتفاع آبشار حدود 30 متر است که از میان صخره ای سنگی به پایین می ریزد.

رانندگی در راستای رویایی

جاده اسالم به خلخال به علت ترکیب کوه، دشت، جنگل و آبشار منظره ها خارق العاده ای را ایجاد نموده و ازاین رو رانندگی در این راستا رویایی تجربه منحصربه فردی محسوب می گردد. نکته قابل توجه اینکه در فصل سرما معمولا به علت بارش بیش از حد باران و برف، جاده لغزنده است و به همین علت اغلب اوقات بسته می گردد. گردنه الماس مشهورترین و زیباترین بخش جاده اسالم به خلخال است.

کوهنوردی

راستا کوهنوردی، راستای در کنار جاده آسفالت است که راستای مال رو به شمار میرود و اغلب مورد استفاده ساکنان روستاهای اطراف قرار می گیرد. بعضی افراد نیز کل راستا را کوهنوردی می نمایند که به این افراد پیشنهاد می گردد از سمت خلخال این راستا را آغاز نمایند و به اسالم بیایند؛ زیرا در این حالت از ارتفاع 2,100 متری به 330 متری می فرایند و این موضوع به نظر راحت تر از بالا رفتن از کوه است.

جنگل نوردی

اگر مایلید تا در دل جنگل های راستا اسالم به خلخال گردش کنید، پیشنهاد می کنیم تا به روستای نهالستان پیرسون در 20 کیلومتری اسالم به خلخال بروید و از آنجا وارد جنگل شوید. راستا جنگلی این روستا به سمت بالای جنگل و قله منتهی شده و در نهایت، به محلی به نام دره اشراف می رسد.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی دیگر از تفریحاتی است که می توان در راستا جاده اسالم به خلخال و در جاده مالرو این منطقه انجام داد.

پیک نیک و عکاسی

طبیعت بکر جاده اسالم به خلخال جذابیت خاصی دارد و به همین علت اتراق حتی برای چند ساعت در دامان طبیعت زیبای این منطقه و عکاسی از منظره ها بکر آن تجربه ای فراموش نشدنی به همراه دارد.

اقامت در جاده اسالم به خلخال

در جاده اسالم به خلخال هتل چند ستاره ای وجود ندارد؛ اما اقامتگاه ها و ویلاهایی در راستا و نزدیکی روستا ها وجود دارند که از آن ها می توانید برای اقامت بهره ببرید. بعلاوه در صورت تمایل می توانید با کسب اجازه در چادرهای عشایری یا چادرزدن در طبیعت شب را سپری کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "اسالم به خلخال ؛ جاده ای که نمی توان در آن پلک زد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسالم به خلخال ؛ جاده ای که نمی توان در آن پلک زد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید