توپ جام جهانی از سال 1930 تا 2022

به گزارش وبلاگ نیک دل، جام جهانی فوتبال تاریخچه ای به همان مقدار که مجذوب نماینده است دارد و از میان تمام اجزای متحرکی که گرد هم می آیند تا رویای جام جهانی را ممکن نمایند، هیچ چیز مهمتر از خود فوتبال نیست.

توپ جام جهانی از سال 1930 تا 2022

به گزارش وبلاگ نیک دل، توپ فوتبال دیگر از صفحات چرمی که با دست به هم دوخته شده اند ساخته نمی گردد. در عوض، تکنولوژی پیشرفته سه بعدی و مواد پلی اورتان برای ساخت تازهترین توپ هایی که سبک تر و سریع تر از نسخه های قبلی هستند، استفاده می گردد.

توپ نیز مانند جام دنیای راه زیادی را طی نموده است. در زیر تاریخچه توپ مسابقات جام دنیای آمده است، از اولین توپ در سال 1930 تا توپی که در قطر استفاده خواهد شد.

جام دنیای 1930، اروگوئه

مدل نمادین T Model از چرم با کیفیت بالا با 12 پنل ساخته شده بود. رقبای اصلی اروگوئه و آرژانتین اجازه داشتند مسابقات خود را با توپ خود انجام دهند. فینال رقابت ها که در ورزشگاه سنتناریو در مونته ویدئو برگزار گردید از دو توپ مختلف استفاده شد. آرژانتین توپ نیمه اول - معروف به Tiento - را فراهم کرد و نیمه اول 2-1 پیش افتاد. پس از آن، اروگوئه میزبان نیمه دوم را با توپ T-Model بازی کرد که بزرگتر و سنگین تر بود و 4-2 پیروز شد.

جام دنیای 1954، سوئیس

توپ مسابقه جام دنیای سوئیس اولین توپی بود که دارای 18 صفحه با لبه های زیگزاگی بود که در هم قفل شده بودند. توپ کاملاً با دست دوخته شده بود و توری نداشت. بعلاوه، توپ دیگر قهوه ای تیره نبود، بلکه زرد متمایز بود که باعث می شد توپ در باران و گل دیده گردد.

جام دنیای 1966 انگلستان

Challenge به وسیله Slazenger از چرم مرغوب ساخته شده بود و دارای 25 پانل مستطیلی بود. این یک شکل کروی ایده آل بود و ترکیب آن برای سال ها استفاده می شد. توپ مسابقه جام دنیای در سه رنگ زرد، سفید و نارنجی عرضه شد.

جام دنیای 1970 مکزیک

آدیداس در سال 1970 تامین کننده رسمی فوتبال برای جام دنیای فیفا شد و از آن موقع تا به امروز این کار را انجام داده است. این اولین جام دنیای بود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. بنابراین، اولین توپ سیاه و سفید معرفی گردید، زیرا کنتراست به دید در تلویزیون یاری کرد. تل استار روکش پلاستیکی خاصی داشت که آن را بادوام تر و ضدآب تر می کرد.

جام دنیای 1986 مکزیک

یک تغییر بزرگ در تکنولوژی فوتبال آزتکا اولین توپ ساخته شده از مواد مصنوعی بود. روی آن با پلی اورتان پوشانده شده بود که آن را در برابر آب مقاوم می کرد و به حفظ عملکرد آن در سطوح سخت و مرطوب یاری می کرد. این توپ بعلاوه اولین توپی بود که شامل طرح هایی با الهام از کشور میزبان بود.

جام دنیای 2002، کره جنوبی و ژاپن

حرکت از قدیم به تازه در اواخر قرن شروع شده بود. Fevernova از لایه های داخلی ضخیم تر برای افزایش دقت توپ در هنگام پرواز ساخته شده بود.

جام دنیای 2006 آلمان

طراحی تازه دیگر شامل 32 پانل نمی شد. تنها با استفاده از 14 پانل سطح صاف تر با تعداد اتصالات کاهش یافته امکان پذیر شد. طراحی Teamgeist دقت را بهبود بخشید.

جام دنیای 2010، آفریقای جنوبی

جابولانی یکی از توپ های بحث برانگیزتر مورد استفاده در جام دنیای بود. این توپ دارای هشت پانل سه بعدی بود که برای اولین بار به صورت کروی با هم ترکیب شدند. گفته می شد که نسبت به نمونه های قبلی خود گردتر و دقیق تر است. با این حال، بازیکنان آن را خیلی دوست نداشتند، زیرا توپ در طول شوت های از راه دور در هوا تغییر مسیر داد و آن را غیرقابل پیش بینی کرد.

جام دنیای 2018 روسیه

در توپ Telstar 18 یک تراشه تعبیه شده بود که می توانست به یک تلفن هوشمند متصل گردد و اطلاعات کلیدی در خصوص بازی ارائه دهد. برای مراحل حذفی از Telstar Mechta استفاده شد.

جام دنیای 2022 قطر

اولین جام دنیای در منطقه خلیج فارس با استفاده از توپ الریحلا - اولین فوتبال دنیا ساخته شده با جوهر و چسب مبتنی بر آب - برگزار خواهد شد. این توپ دوستدار محیط زیست است و دارای پوسته پلی اورتان بافت با ساختار بدون درز با چسب حرارتی است. بر اساس اعلام فیفا، توپ سریعتر از تمام مدل های قبلی خود حرکت می نماید. الریحلا در زبان عربی به معنای سفر است.

بعلاوه، توپ جام دنیای 2022 قطر دارای حسگری است که در داخل آن قرار می گیرد که امکان تصمیم گیری دقیق را به وسیله فناوری نیمه اتوماتیک آفساید فراهم می نماید.

وزن توپ جام دنیای 2022 تقریباً 420 گرم است. توپ الریحلا در وب سایت آدیداس با قیمت 649 درهم موجود است.

منبع: فرارو

به "توپ جام جهانی از سال 1930 تا 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توپ جام جهانی از سال 1930 تا 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید