سوالاتی که کارآفرینان باید از خود بپرسند!
به گزارش وبلاگ نیک دل، کارآیی و توانایی تصمیم گیری درست خود را بسنجید
تابستان که به نیمه نزدیک می گردد و بسیاری به سفر می فرایند، این فکر برای کسب و کارها به وجود می آید که شاید بد نباشد کمی از ساعت کاری کم نمایند و کمی به کارمندان خود آسان تر بگیرند. از طرف دیگر، کسب و کارهای فصلی بسیاری نیز وجود دارند که در این زمان بیشترین مشتری خود را دارند. اما شما - به عنوان یک کارآفرین - به خوبی می دانید، فصل کم کار و زمان استراحت برای یک کسب و کار نوپا وجود ندارد. به روز نگه داشتن پلتفرم های شبکه های اجتماعی، امتحان کردن راه های مختلف برای افزایش سرمایه و توسعه محصولات و خدمات نو می تواند زمان و انرژی بسیاری از شما - به عنوان دارنده یک کسب و کار کوچک - را به خود اختصاص دهد. علاوه بر همه این ها، بزرگ فکر کردن همواره یک وظیفه مهم است که بر دوش کار آفرین است؛ هرچند که این موضوع می تواند تا حدی سخت و طاقت فرسا باشد. با خبرنگاران همراه شوید تا سه سوال مهم را با هم آنالیز کنیم.
کارآفرینان چطور می توانند بزرگتر فکر نمایند و تصویر بزرگتری از آینده کاریشان - ورای ایده مجذوب کننده - داشته باشند؟ چطور می توانند یک قدم به عقب برداند و با تجزیه و تحلیل کسب کار - آن هم در محیط پویای تجارت - تصمیم های موثرتر، چه از نظر هزینه و چه از نظر کارآیی اخذ نمایند؟
به راستی چه لیستی از سوالات - بدون در نظر گرفتن طول آن - می تواند پاسخ گوی موقعیت ها و چالش هایی که یک کار آفرین با آن روبرو می گردد باشد؟ تحلیل محیط کسب و کار بزرگتر که هر کار آفرین قطعا انجام می دهد، به ایده ها و گرایش های گسترده تری منتهی می گردد که بر تصمیم گیری های تجاری تاثیر گذار است. چنین ایده ها و مفاهیمی از آن دسته ایده های آسان و سهل الوصول نیستند؛ بلکه به معنی واقعی کلمه حاصل تصمیم گیری های اساسی و موثرند. توانایی اخذ تصمیم های درست و کارآمد و به ثمر رساندن آن با حداقل تلفات و برترین بازدهی ممکن، ویژگی هایی است که هر دارنده کسب و کار به طور مدام برای به دست آوردنشان کوشش می نماید.
برای آنکه بتوانید از عهده چنین مسائل مهمی بربیایید احتیاج است روی انرژی ذهنی و زمان تمرکز خوبی داشته باشید. به همین منظور سه سوال یا حیطه مطرح می شوند که همه کار آفرین ها باید آنها را در نظر قرار دهند.
1. وظیفه کسب و کار شما چیست؟
احتمالا پاسخ این سوال برای شما بسیار روشن و مفهوم باشد، اما به آن از زاویه دیگری نگاه کنید. کسب و کار شما می خواهد چه کاری را برای مشتریان انجام دهد، به عبارت دیگر محصول یا خدمات شما چه چیزی را در زندگی مشتری هایتان آسان تر می نماید؟ برای پاسخ به این سوال وقت بگذارید و به آن را به خوبی تحلیل کنید. پاسخ دقیق به این سوال در تصمیم گیری ها بسیار موثر است و شما را از صرف هزینه های اضافه در بخش های بسیاری از کار معاف می نماید.
2. چرا چنین تصمیم هایی می گیرید؟
بی شک، با توجه به تغییراتی که در بازار یا احتیاجمندی های مشتریان رخ می دهد یا با در نظر گرفتن عملکرد رقبا و تغییراتی که آنها در فرایند کاریشان به وجود می آورند، ممکن است لازم باشد تصمیم هایی اتخاذ کنید. به همین علت است که گفته می گردد هر کارآفرین باید زمانی را به اندیشیدن و درک کردن چرایی تصمیم های گرفته شده، اختصاص دهد. این اولین گام برای کنترل فرآیند تصمیم گیری است.
3. گام های عملیاتی شما چیست؟
این احتمالا همان مرحله ای است که در آن کمی احساس آرامش کنید، اما در عین حال همان مرحله ی مهمی است که باید درباره تصویر بزرگتر بیاندیشید و آن را در نظر قرار دهید. وقتی هدف کسب و کار خود را مشخص کردید و دانستید چرا تصمیم هایی مشخص را برای انجام کارهای مشخص اتخاذ نموده اید، پس یعنی آماده اید تا برترین و موثرترین تصمیم ها را برای کسب و کار خود بگیرید.
در خاتمه روز، کسب و کار شما بر اساس موثر بودن تصمیم ها، مدیریت منابع و راهنمایی و راهبری تجارت به سوی جلو قضاوت می گردد. به همین علت مهم است تا بر پیشرفت و برنامه ریزی روز به روز تمرکز داشته باشید و بعلاوه مهم است که وقت خود را با دلخوشی ها و تفریح های زودگذر تلف نکنید. کمی زمان بگذارید، یک قدم به عقب بردارید و به تصویر بزرگتر کسب و کار خود نگاه کنید تا بتوانید تصمیم های مهم تر بگیرید و محصول یا خدمات ارزشمندتری را برای مشتریان خود فراهم کنید. سپس به سوی آینده گام های مطمئن تری بردارید.
منبع: الی گشت