مقدار اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟

به گزارش وبلاگ نیک دل، این روز ها بحث تسهیلات نهضت ملی مسکن و نرخ سود آن داغ شده است و در حالی که خبر هایی از رشد نرخ سود این تسهیلات اعلام شد، اما وزیر راه و شهرسازی چندی پیش خبر خوشی در رابطه با کاهش اندازه اقساط این طرح داده است.

مقدار اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟

به گزارش باشگاه وبلاگ نیک دل، مهرداد بذرپاش با بیان اینکه یکی از مسائل پروژه های نهضت ملی بالا بودن نرخ تسهیلات و به سختی افتادن متقاضیان در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی است، گفت: اخیرا رئیس جمهور و معاون اول نسبت به بازنگری و کاهش نرخ تسهیلات نهضت ملی قول مساعد داده اند.

او می گوید: مقرر شده از روش های مختلفی که نظام بانکی اجازه دهد نرخ تسهیلات تا حدودی کاهش یابد که فشار کمتری به مردم تحمیل گردد.

بر این اساس قرار است در جلسه شورای پول و اعتبار موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن مطرح گردد و احتمالا این نرخ سود 23 درصدی تسهیلات طی یک شرط و شروطی تغییر می نماید.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: روش های مختلفی برای سرعت بخشی به پروژه ها در نشست های مختلف با انبوه سازان پروژه های بزرگ و استانداران مطالبه و پیگیری می گردد تا سرعت اجرای پروژه ها بالا رفته و مسائل متقاضیان در پرداخت و تامین تسهیلات مربوطه کمتر گردد.

بذرپاش ادامه داد: در سال 1402 به وسیله تامین زمین و مشارکت با انبوه سازان و شرکت های ساختمانی و انبوه سازان حقیقی اجرای پروژه های مسکن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

او گفت: هر جا امکان تامین زمین وجود داشته باشد، اولویت ما تقدیم زمین در کنار وام به متقاضیان است. در بخشی از شهر ها هم که اجازه واگذاری زمین با مقیاس بالا به متقاضیان داده نمی گردد، مدل های آپارتمان سازی دنبال خواهد شد تا در این شرایط قیمتی متقاضیان با حداقل قیمت صاحب خانه شوند.

در این شرایط چالش های مربوط به پرداخت تسهیلات در کنار نرخ بالای مصالح ساختمانی، سبب شده که بعضی پیمانکاران بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته باشند.

شیوه های سنتی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

عدم همکاری بانک ها هم در پرداخت این تسهیلات در بی رغبتی سازندگان بی تاثیر نبوده و پرداخت تسهیلات به وسیله یک بانک که به گفته بسیاری از انبوه سازان همچنان روش سنتی را برای پرداخت در پیش گرفته باعث شده که عقب ماندگی هایی را در این بخش ببینیم.

در حال حاضر مقدار پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن 450 میلیون تومان است که در پرداخت این تسهیلات هم هنوز مسائل بسیاری وجود دارد.

محمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان اعلام نموده بود که این مقدار تسهیلات نه تنها برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن کافی نیست بلکه پرداخت آن به شیوه های سنتی در چنین شرایطی باعث شده که سازندگان با مسائلی روبرو شوند.

او ادامه داد: دولت باید برنامه خود را برای اجرایی شدن این طرح کامل تعیین کند، اما هنوز در سر اجرای این طرح مسائل زیادی وجود دارد.

براساس این گزارش با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی از 18 درصد به 23 درصد افزایش یافته، این موضوع باعث نگرانی بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن شده است چراکه مقدار اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن حدود 7 میلیون تومان بود و با افزایش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن به 9 میلیون تومان می رسد و بازپرداخت این مقدار قسط برای بسیاری از اقشار میانه هم سخت است چراکه حقوق کارگران حتی با افزایش دستمزد هم کفاف پرداخت این مقدار از اقساط را نمی دهد.

مقدار اقساط تسهیلات نهضت ملی برای کارگران و کارمندان زیاد است

در همین رابطه غضنفری یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر مقدار دستمزد من حدود 11 میلیون تومان است و از طرف دیگر مستاجر هم هستم.

در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده ام، اما از زمانی که مقدار اقساط این تسهیلات را دیده ام دیگر انگیزه ای برای تکمیل مراحل و مابقی آورده را ندارم چراکه این مقدار تسهیلات برای من کارگر و یا کارمند بسیار زیاد است و توانایی پرداخت چنین اقساطی را ندارم.

حسنی یکی دیگر از متقاضیان گفت: در حال حاضر مقدار اقساط وام مسکن ملی بسیار زیاد است و به همین علت از ادامه پرداخت آورده و اقساط منصرف شده ام چراکه با وجود کرایه خانه نمی توانم چنین مبلغی را پرداخت کنم.

پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به چه مقدار رسید؟

آخرین آمار های ارائه شده از روند پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به وسیله بانک مسکن اعلام شده که تا به امروز 845 هزار و 579 متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی در بانک افتتاح حساب نموده اند.

به گفته علی عسکری سرپرست بانک مسکن، مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده 51 هزار و 250 میلیارد تومان است که از این مقدار 18 هزار و 801 واحد از محل آورده و 32 هزار و 449 میلیارد تومان از محل تسهیلات واریز شده است.

به گفته عسکری، بانک مسکن تا به امروز با 212 هزار و 510 واحد به مبلغ 72 هزار و 368 میلیارد تومان قرارداد منعقد نموده است.

براساس این گزارش در حال حاضر روند ساخت و اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن با توجه به تامین زمین، بهتر از قبل شده است که البته دولت وعده داده که با اعطای زمین و به وسیله خود مالکی روند ساخت پروژه ها را سرعت ببخشد که این امر می تواند یک گام مهم در جهت رونق بازار مسکن باشد.

منبع: فرارو

به "مقدار اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار اقساط وام مسکن کاهش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید