هشدار نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در 12 استان

به گزارش وبلاگ نیک دل، سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع رگبار و رعدوبرق در 12 استان کشور از امروز تا یکشنبه هفته آینده هشدار داد.

هشدار نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در 12 استان

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از احتمال وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی از امروز پنجشنبه بیستم مردادماه تا روز یکشنبه 23 مرداد در 12 استان کشور خبر داد و گفت که در نواحی مستعد، احتمال خیزش گرد و خاک نیز وجود دارد.

منطقه اثر مخاطرات یاد شده طی امروز پنجشنبه، 20 مرداد در دامنه و ارتفاعات استان های مازندران، البرز، تهران و شمال غرب سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، شمال شرق خوزستان، نوار غربی اصفهان و شرق لرستان خواهد بود و این شرایط در روز جمعه، 21 مرداد در شمال آذربایجان شرقی، شرق و جنوب شرق سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است. در روز شنبه 22 مردادماه نیز شرایط مشابه در منطقه ها جنوبی و شرق سیستان و بلوچستان و در یکشنبه 23 مردادماه نیز در جنوب شرق سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.

احتمال وقوع صاعقه، آب گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محلی و محدود، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، شکستن درختان کهن سال، سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر در پرواز در منطقه ها یاد شده وجود دارد و از این رو سازمان هواشناسی توصیه می کند که مردم از اتراق در بستر رودخانه ها پرهیز کرده و در عبور از حاشیه مسیل ها احتیاط لازم را داشته باشند. احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره از جمله توصیه های دیگر این سازمان است.

احتمال خیزش گرد و خاک و وزش باد شدید

همچنین سازمان هواشناسی از احتمال خیزش و نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید موقت طی امروز، پنجشنبه 20 مرداد تا یکشنبه، 23 مرداد در برخی منطقه ها نیز خبر داده است. منطقه اثر مخاطرات یاد شده طی امروز در سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خوزستان و غرب ایلام خواهد بود و در روز جمعه 21 مرداد این شرایط در یزد، شرق سمنان، شرق اصفهان، نیمه شرقی خراسان رضوی، کرمان، فارس، بوشهر، غرب خوزستان، غرب ایلام و شرق هرمزگان پیش بینی شده است. در روز شنبه 22 مرداد احتمال وقوع شرایط مشابه در خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، شرق کرمان، شمال فارس، ایلام و خوزستان وجود دارد و این شرایط در روز یکشنبه نیز برای خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان رضوی پیش بینی شده است.

همچنین در منطقه ها یاد شده احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه های موقت و شکستن درختان کهن سال، اختلال در ناوگان حمل و نقل و آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد و از این رو سازمان هواشناسی کشور به عدم حضور افراد آسیب پذیر در فضای باز ، پایش شاخص آلودگی از طریق دستگاه های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه ها توصیه کرده است.

ممنوعیت شنا در دریای خزر و خلیج فارس

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار دریایی سطح زرد از افزایش ارتفاع موج حداکثر یک متر از فردا جمعه 21 مرداد تا شنبه شب، 22 مرداد در نواحی شرقی مرکزی دریای خزر، منطقه ها ساحلی و دور از ساحل استانهای گلستان و مازندران نیز خبر داده است. خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسات دریایی در منطقه ها یاد شده وجود دارد و در این راستا ممنوعیت در شنا، محدودیت در فعالیت های دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک، قایق های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از طریق کلیه فعالان دریایی توصیه می شود.

این سازمان از افزایش ارتفاع موج بین یک تا یک ونیم متر و فراساحل سیستان و بلوچستان تا دو و نیم متر در منطقه ها شمال خلیج فارس، منطقه ها ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و تنگه هرمز، منطقه ها ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و شرق دریای عمان، منطقه ها ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان از فردا تا شنبه بعد از ظهر خبر داده است.

خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسات دریایی در منطقه ها یاد شده وجود دارد و از این رو ممنوعیت شنا، محدودیت در فعالیت های دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک، قایق های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از طریق کلیه فعالان دریایی توصیه می شود.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: فرارو

به "هشدار نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در 12 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در 12 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید