پیش بینی افزایش هزینه ها و سخت تر شدن معیشت برای سال 1402

به گزارش وبلاگ نیک دل، جلسه ماهانه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری صبح امروز، 3 بهمن، در خانه کارگر برگزار گردید. علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این جلسه گفت: از آنجا که تغییری در سیاست های پیشینِ دولت صورت نگرفته است، در نتیجه پیش بینیِ ما برای سال آینده بدتر شدنِ اوضاع معیشت است. اگر شرایط همین باشد، ما سال 1402 را بد آغاز می کنیم و در ادامه به شرایطِ بدتری خواهیم رسید. در چنین شرایطی وعده بهبودِ اوضاع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

پیش بینی افزایش هزینه ها و سخت تر شدن معیشت برای سال 1402

به گزارش ایلنا، حیدری ادامه داد: آنالیز بودجه 1402 نشان می دهد دولت قادر به کنترلِ هزینه ها و برقراری انضباط مالی نیست، از طرفی با کاهشِ هزینه ها و کسریِ بودجه روبرو خواهد شد و این کسری را از جامعه و از جیبِ طبقاتِ پایین جبران خواهد نمود.

وی در ادامه به بعضی از جزئیاتِ لایحه بودجه 1402 اشاره نمود و گفت: یک نمونه از تخصیص منابع بودجه در تبصره 14 را بیان می کنم تا شرایطِ سایر مسائل مشخص گردد؛ در سال 1401 یارانه نان 71 هزار میلیارد تومان مشخص شده بود که این یارانه امسال به 56هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. با این اوصاف حتی اگر سایرِ عوامل فراوریِ نان، یعنی هزینه نیروی کار و سوخت و انرژی و ... ثابت بماند، باز برای سال آینده یا قیمت نان افزایش پیدا می نماید یا میزان آن کوچکتر می گردد.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اضافه نمود: شرایطِ نان را باید به سایر کالا های اساسی تعمیم بدهید. با این شرایطِ قیمتِ سایر کالا های اساسی نیز افزایش خواهد داشت.

حیدری بعلاوه به احتمال افزایش هزینه درمان و دارو اشاره نمود و گفت: بودجه دارو در امسال 15هزار میلیارد تومان بود که این بودجه برای سال آینده 69هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در واقع از اعتباراتِ سایرِ موراد تبصره 14 زده و به یارانه دارو اضافه شد، اما باز نمی توان اوضاع بخش دارو را در سال آینده مثبت ارزیابی کرد. در واقع وارداتِ این بخش در برترین حالت قرار است با ارز 28 هزار و 500 تومانی به جای ارز 4200 تومانی انجام گردد و این هزینه های درمان را برای سال آینده افزایش خواهد داد.

وی به رقم افزایش دستمزدِ کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه اشاره نمود و گفت: درحالیکه تورم دی ماه 46درصد عنوان شده، دولت افزایش حقوق بیست درصدی برای کارمندان و بازنشستگان بخش خود پیش بینی نموده است. دولت با چه منطقی دستمزد را 20 درصد افزایش داده است؟ با این اوصاف حقوق بگیران سال آینده باید از خیلی از هزینه های اساسی خود صرف نظر نمایند.

حیدری در سرانجام به بودجه صندوق های بازنشستگی اشاره نمود و گفت: برای صندوق های کشوری و لشکری 330هزار میلیارد تومان و برای صندوق تامین اجتماعی 16هزار میلیارد تومان درنظر گرفته است. این در حالیست که در بودجه تامین اجتماعی سهم دولت حدود 200هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و اگر دولت نخواهد بودجه سازمان را افزایش دهد سال آینده تأمین اجتماعی با مشکل روبرو خواهد شد.

منبع: فرارو

به "پیش بینی افزایش هزینه ها و سخت تر شدن معیشت برای سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش هزینه ها و سخت تر شدن معیشت برای سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید