کارگر ساده به چه کسی گفته می گردد؟

به گزارش وبلاگ نیک دل، در حال حاضر شغل کارگر ساده یکی از مشاغل پرتقاضا در ایران و سایر کشورها از جمله ترکیه، انگلیس و آلمان محسوب می گردد و اغلب کارفرمایان در کارگاه های ساختمانی، کارگاه های تولیدی، کارخانه ها و کسب وکارهای گوناگون در پی استخدام کارگر ساده هستند.

کارگر ساده به چه کسی گفته می گردد؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی این شغل و مهارت های مورداحتیاج آن پرداخته و شرایط حقوق و دستمزد کارگر ساده در ایران و دیگر کشورها را آنالیز کنیم. پس اگر شما نیز به این موضوع علاقه مندید و یا دنبال استخدام در این حوزه هستید، پیشنهاد می کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

معرفی شغل کارگر ساده

مطابق با قانون کار در ایران، به فردی که به هر عنوان در برابر دریافت حق السعی مانند دستمزد، حقوق، سهم سود و یا مزایای دیگر به درخواست کارفرما کار می نماید، کارگر گفته می گردد. طبق این تعریف، افرادی با تخصص های گوناگون همانند وکیل، پزشک و استاد دانشگاه که در کارگاه های مختص به شغل خود مشغول کار هستند نیز می توانند در این زیرمجموعه قرار بگیرند. اما منظور از کارگر ساده، شغلی است که به تحصیلات دانشگاهی و تخصص و مهارت خاص و ویژه ای احتیاج ندارد. بسیاری از کارجویان می توانند در محیط های کاری مختلف به عنوان کارگر ساده استخدام شوند. در صورت تمایل، برای مشاهده همه آگهی های استخدام کارگر ساده، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://karbord.io/jobs/worker

همان طور که پیش تر گفته شد، یک کارگر ساده می تواند در بسیاری از کسب وکارها، کارگاه های فراوریی و صنعتی و مغازه ها و فروشگاه ها برای انجام کارهای یدی و عملی به فعالیت بپردازد. از جمله این مشاغل، کارگاه ها و کارخانه ها می توان به کار در معدن، پتروشیمی، رستوران، انواع مراکز تهیه غذا، قهوه خانه، انبار، فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی، کارگاه ساختمانی و کارواش اشاره نمود.

شغل کارگر ساده باتوجه به نوع فعالیت، خواسته کارفرما و نوع قرارداد می تواند به صورت، پاره وقت، روزمزد یا تمام وقت باشد. یک کارگر ساده می تواند به فعالیت هایی همانند ظرف شستن، پاک کردن سبزی، باربری کردن، کارگری ساختمان و یا کار در خط فراوری بپردازد.

مهارت های مورداحتیاج برای استخدام کارگر ساده

این شغل نیز مانند سایر مشاغل به یک سری توانمندی ها و مهارت های جسمی و فردی احتیاج دارد و هر فردی نمی تواند در این حوزه فعالیت کند. در ادامه به بعضی از مهارت های مورداحتیاج برای استخدام کارگر ساده اشاره خواهیم کرد:

سلامتی و توان جسمانی بالا

همان طور که گفته شد، یک کارگر ساده باید با استفاده از توان فیزیکی خود به فعالیت های یدی و عملی بپردازد؛ به همین علت، یکی از مهم ترین شرایط برای استخدام افراد به عنوان کارگر ساده، داشتن سلامتی و قدرت جسمی بالا است.

در شغل کارگر ساده، محدودیت سنی خاصی وجود ندارد؛ اما به علت اطمینان از توان و سلامتی جسمی، بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند کارگران جوان تری را برای انجام کارهای مرتبط با کارگری ساده استخدام نمایند.

هوش و قدرت یادگیری بالا

طبق شرحات گفته شده، افراد برای استخدام شدن به عنوان کارگر ساده، به تخصص و مهارت خاص و ویژه ای احتیاج ندارند و معمولا آموزش ها و دستورالعمل های مورداحتیاج در هنگام انجام کار به آن ها گفته می گردد. کارفرمایان اغلب زمان اندکی را به آموزش اختصاص می دهند و این انتظار را دارند که یک کارگر پس از شرح دستورالعمل، آن را به درستی انجام دهد.

بنابراین، یک کارگر برای این که بتواند آموزش های لازم را به سرعت یاد بگیرد و بر اساس دستورالعمل های گفته شده، فعالیت خود را انجام دهد، باید هوش و قدرت یادگیری بالایی داشته باشد.

توانایی گوش دادن فعالانه

همان طور که گفته شد، یک کارگر ساده باید بتواند مطابق با خواسته ها و دستورالعمل های کارفرما، فعالیت خود را انجام دهد. به همین علت، یکی از مهارت های مورداحتیاج شغل کارگر ساده، مهارت گوش دادن فعالانه، درک کامل خواسته ها و احتیاجهای گفته شده و پرسیدن سوالات مرتبط برای انجام بهتر وظایف است.

مهارت های ارتباطی و شفاهی مناسب

معمولا کارگر ساده باید در کنار سایر کارگران و سرپرستان مجموعه به فعالیت بپردازد. به همین علت برای برقراری ارتباط مناسب و به وجود نیامدن مشکل در حین کار، یک کارگر باید دارای مهارت های ارتباطی و شفاهی مناسبی باشد.

توجه به جزئیات و دقت و تمرکز بالا

یک کارگر، بسته به نوع فعالیت، باید به کارهای مختلفی در کارخانه ها، کارگاه ها و کسب وکارهای گوناگون بپردازد. معمولا همه این فعالیت ها احتیاج به دقت و توجه دارند و یک کارگر باید بتواند با توجه به جزئیات و ریزبینی، از کوچک ترین مسائل و ایرادهای کار اطلاع پیدا نموده و آن ها را اصلاح کند.

منظم، دارای سرعت عمل بالا و خوش قول بودن

در انجام بسیاری از پروژه ها همانند پروژه های فراوریی، صنعتی و ساختمانی، زمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر روز تاخیر در تکمیل پروژه، می تواند هزینه های بسیاری را به کارفرمایان تحمیل کند. به همین علت، منظم بودن، داشتن سرعت عمل بالا و خوش قول بودن، از جمله مهارت های مهم برای استخدام در شغل کارگر ساده محسوب می شوند.

توانایی خواندن و نوشتن

همان طور که پیش تر گفته شد، این شغل احتیاجی به مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارد. اما اغلب لازم است که فرد شاغل در این حوزه، توانایی خواندن و نوشتن داشته و تحصیلات اولیه را گذرانده باشد. به عنوان مثال، در بسیاری از موارد، مهندسین ناظر یا مجریان کارگاه، دستورالعمل ها و قوانین الزامی را به صورت کتبی در اختیار کارگران قرار می دهند و یا این که در بعضی از موارد، احتیاج است که کارگر، گزارش کار یا مشکل پیش آمده را به صورت کتبی نوشته و به مسئولین مربوطه تحویل دهد.

بنابراین، لازمه فعالیت به عنوان کارگر ساده در بسیاری از موقعیت های شغلی، داشتن سواد خواندن و نوشتن است.

شرایط استخدام برای شغل کارگر ساده

باتوجه به شرحات گفته شده، هر یک از مشاغل و حوزه های کاری، شرایط متفاوتی برای جذب نیروی کارگر دارند. اما به طورکلی می توان گفت که بسیاری از کارفرمایان در آگهی های استخدام کارگر ساده، موارد زیر را به عنوان مهم ترین شرایط استخدام در نظر می گیرند:

  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم (در بعضی موارد، داشتن سواد خواندن و نوشتن کافی است.)
  • داشتن سابقه کار در موقعیت شغلی مشابه
  • داشتن توانایی جسمانی مناسب
  • توانایی انجام کارهای تکراری و یکنواخت در طولانی مدت
  • رعایت اصول اخلاقی

البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که کارفرمایان معمولا برای استخدام کارگر روزمزد و بدون قرارداد، سخت گیری کمتری دارند و صرفا داشتن توانایی جسمانی برای این موارد کافی است.

آنالیز حقوق و دستمزد کارگر ساده در ایران و دنیا

بر اساس قانون کار در ایران، شغل کارگر ساده باید حقوقی حداقل برابر با حقوق پایه وزارت کار داشته باشد. علاوه بر این، کارفرمایان موظف هستند کارگران ساده را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند. این افراد در صورت از دست دادن کار خود، می توانند از مزایای بیمه بیکاری نیز استفاده نمایند. البته این شرایط، مختص به کارگرانی با قرارداد کاری است و شامل کارگران روزمزد و بدون قرارداد نمی گردد.

علاوه بر این، در سال های اخیر، کشورهای دیگر همانند ترکیه (به ویژه شهر استانبول)، انگلیس، کانادا و کارفرمایان آلمانی، در پی جذب نیروی کارگر ساده از کشورهای دیگر هستند و این فرصت مناسبی برای کارگران ساده که در پی مهاجرت هستند، محسوب می گردد. البته معمولا این گونه مشاغل، جزو مشاغل با حقوق پایین به شمار می آیند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل کارگر ساده و مهارت های مورداحتیاج این شغل پرداخته و شرایط استخدام کارگر ساده و مقدار حقوق و دستمزد کارگران ساده در ایران و دنیا را آنالیز نمودیم. طبق شرحات گفته شده، این شغل جزو شغل های پرتقاضا محسوب می گردد و احتیاج به مدرک دانشگاهی و تخصص ویژه ای ندارد. به همین علت، با کمی جستجو در سایت های کاریابی، می توانید به شغل موردنظر خود در این حوزه دست پیدا کنید.

منبع: فوت و فن

به "کارگر ساده به چه کسی گفته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگر ساده به چه کسی گفته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید