چای با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟ رازهای شگفت انگیزی درباره چای که نمی دانید

به گزارش وبلاگ نیک دل، پدرم برادری داره که سال هاست خارج از کشور زندگی و در یک کمپانی فراوری و توزیع بین المللی چای کار می کنه. آخرین باری که پیشمون اومده بود خیلی چیزهای خوبی ازش یاد گرفتم، پس بگذارید برای شما هم تعریف کنم شاید شما هم دوست داشته باشید نشانه های چای مرغوب رو بشناسید و بدونید چگونه چای تقلبی را تشخیص می دهند.

چای با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟ رازهای شگفت انگیزی درباره چای که نمی دانید

وقتی از فرودگاه برگشتیم خونه، یک استکان چای براش آوردم و بهش تعارف کردم. یک استکان برداشت. چای رو مزمزه کرد. نگاهی به من انداخت و گفت چای مصرفی خونه رو از کجا تهیه می کنید؟ اصلاً می دونید چای باکیفیت را چطور باید تشخیص داد؟ من هم براش شرح دادم و پرسیدم عموجون چای رو نپسندیدید؟ عمو برگشت گفت پیداست که زحمت زیادی براش کشیدی اما به جای کارت ایراد داره. گفتم کجا؟ گفت چای خشک مناسبی رو انتخاب نکردی… هیچ وقت فکر نمی کردم مارک و نوع چای خشکی که همین طوری از روی ظاهر بسته ها می خرم این قدر اهمیت داشته باشه. خلاصه به عموم گفتم راستش من از روی ظاهر بسته های توی فروشگاه چای خونه رو انتخاب می کنم و می خرم. عمو آهی کشید و گفت اگر بدونی اهمیت چای و مضرات چای غیرطبیعی چقدر زیاده هیچ وقت این کار رو نمی کنی و سعی می کنی چیزهایی رو که بهت می گم خوب یاد بگیری تا بتونی از نوشیدن یک فنجان چای سالم طبیعی و خوش رنگ لذت واقعی چای رو ببری. بهشون گفتم من کاملاً به گوشم، حواسم رو حسابی جمع کردم تا این مسئله مهم رو خوب درک کنم.

عمو که حسابی گرم گفت وگو با من شده بود گفت: احتمالاً تو هم این سؤال ها رو از خودت کردی:

  • فزونین چای سیاه کدام است؟
  • فزونین نوع چای خارجی کدام است؟
  • فزونین مارک چای موجود در بازار ایران کدام است؟
  • چای درجه 1 کدام است؟
  • چای خوب چی بخرم؟

بعدش گفت بلند شو تا با هم یه جایی بریم تو راه برات میگم که انواع دسته بندی چای به چه شکلی هست. با این حرفِ عمو، 10 دقیقه بعد با هم به سمت بازار رانندگی می کردم و توی راستا به حرف هاش گوش می دادم.

انواع دسته بندی های چای

چای موجود در بازار ایران، در کلی ترین تقسیم بندی، به سه صورت دسته بندی می شود:

  • از لحاظ کشور و منطقه تولید چای.
  • از لحاظ ریزی یا درشتیِ خرده های چای خشک.
  • از لحاظ تولید های تولیدی.

چای موجود در بازار ایران از لحاظ موقعیت و کشور تولیدکننده به دو دسته کلیِ چای خارجی و چای ایرانی تقسیم می شود.

انواع چای خارجی از لحاظ کشور تولیدکننده:

  • چای سیلان که در کشور سریلانکا تولید می شود؛ علت نام گذاری آن به چای سیلان این است که نام قدیم کشور سریلانکا، سیلان بوده است.
  • چای هندوستان یا چای کلکته.
  • چای کنیا.
  • و چای ویتنام و اندونزی؛ که هوادار چندانی ندارد.

در ایران بنا بر موقعیت جغرافیایی و تفاوت ذائقه مردم در شهرهای مختلف ذائقه مردم نیز فرق دارد. درشت ترین نوع چای، چای قلمی نام دارد و علت نام گذاری آن، شباهت خرده های چای خشک به قلم است. انواع چای از لحاظ میزان خرده های چای خشک یا از لحاظ ظاهری، از درشت ترین خرده های چای خشک به ریزترین دسته بندی می شود:

  • چای قلم
  • چای نیم قلم
  • چای شکسته
  • چای شکسته نیمه ریز
  • چای باروتی یا چای ریز
  • چای کله مورچه یا CTC

همه این چای ها خوب اند و فزونی ای نسبت به هم ندارند، جالب است بدانیم هر چه چای خردتر و ریزتر باشد سریع تر دم می کشد. باید توجه کنیم که مقایسه قیمت انواع چای با برندهای مختلف در صورتی درست است که کشور تولیدکننده و میزان ریز بودن چای یکی باشد، فقط این گونه است که می توان کیفیت دو برند را با مقیاسی یکسان مقایسه کرد تا منصفانه باشد.

چای کلّه مورچه یا CTC

این نوع چای از همان برگ های چای معمول به دست می آید، با این تفاوت که روش فرآوری آن فرق دارد و از 3 مرحله یC (Cut) ، T(Tear و (C (Curve تشکیل شده است. مرحله اول مرحله خردایش چای است که چای تا حد ممکن خرد می شود. سپس در مرحله دوم که مرحله مالش است چای خردشده مالش داده می شود و در مرحله نهایی به صورت دانه های گرد و کوچک درمی آید.

چای مخصوص تی بگ (Teabag) یا چای کیسه ای از نوع CTC شکری است.

خیلی برایم جالب شده بود، دوست داشتم عمو همین طور حرف بزند؛ اصلاً نمی دونستم چایی که این همه سال می خوردیم این قدر دانش و داستان پشتش باشه. گفتم اگر این طور است و چای این قدر صنعت مهمّی ست که این طور در موردش مطالعه می شه، پس شما باید بدونید روش تشخیص چای خوب کدام است و چطور باید چای باکیفیت را بشناسیم و انتخاب کنیم. ازش پرسیدم …

  • نشانه های چای مرغوب چیست؟
  • چای خوب چیست؟
  • نشانه های چای مرغوب چیست؟
  • نشانه های چای طبیعی چیست؟
  • تشخیص چای اصل چگونه است؟

انواع چای ها در بازار ایران به فروش می رسند. درواقع گیاه اصلی که چای از آن به دست می آید یک گیاه است و طعم و کیفیت متفاوت آن به خاطر شرایط آب و هوایی تولید و کشت چای و عمل آوری آن است.

چای خوب چه نشانه هایی دارد؟

عمو جان نگاهی به من انداخت استکان چای رو بالا آورد چند ثانیه به آن خیره شد و گفت: چای خوب چایی است که پس از دم کشیدن زلال و آلبالویی رنگ و پررنگ و یکدست باشد، بوی حنا بدهد. برخلاف باور عموم میزان برگ های چای در کیفیت آن دخیل نیست. باید توجه کرد ریز بودن چای و داشتن وزن مناسب در مقیاس، از مواردی است که می توان برای شناسایی چای خوب از آن استفاده کرد. نکته دیگر این که در بالای سرشاخه های گیاه چای دو گلبرگ و یک گل روئیده که در هر 10 تن چای حاصله، نهایتاً 500 کیلو از این نوع گل ها و گلبرگ ها وجود دارد و قیمت آن از کیلویی 30 دلار تا 10000 دلار متغیر است! اگر این سربرگ ها را تولید کنیم محصول آن به صورت طلایی و سوزنی شکل است که اصطلاحاً زر نامیده می شوند. این زر اگر به صورت خالص دم شود رنگی ندارد ولی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و طعم و عطری بسیار عالی دارد. زر مزه چای را گس تر می نماید و هرچه در چای خشک از این نوع زر بیش تر باشد آن چای، چای مفیدتر، مرغوب تر و گس است. تولید این چای زر به صورت خالص چای سفید را حاصل می نماید که در ایران قیمت آن امروز از کیلویی حدود 200 هزار تومان شروع می شود. در مورد چای خوب می توان گفت چای خوب مزه گسی دارد. اغلب چای های شکسته، برگی، قلمی و تهیه شده از برگ های بالایی گیاه چای، چای باکیفیتی هستند. چای هایی که از غنچه ها و برگ های بالایی چای به دست می آیند اسانس بیش تر و طعم بهتری دارند و چای خوب درجه یک بشمار می آیند. با درشت تر شدن برگ ها درجه چای افت نموده و به درجه دو می رسد و چای هایی که از برگ های بزرگ تر و پیرتر به دست می آیند درجه 3 هستند که با افزایش درجه تلخی آن نیز افزایش می یابد. نکته دیگری که در مورد رنگ چای وجود دارد روشی است که برای تشخیص رنگ چای، که طبیعی است یا خیر، مورد استفاده قرار می گیرد.

به این جا که رسید دستی به سرش کشید و گفت می خوام چیزی بهت بگم که خیالت بابت شناخت چای راحت بشه و نکات مهمی که در این زمینه باید بدونی رو در اختیارت قرار بدم:

راهکارهای عملی شناسایی چای خوب

شناسایی چای خوب چندیدن روش دارد، روش اول این است که ابتدا چای را دم می کنیم و در یخچال می گذاریم بماند تا دمای آن پایین بیاید براثر فعل وانفعالاتی که در مواد شیمیایی موجود در چای اتفاق می افتد بر اثر کاهش دما رنگ چای برگشته به صورت گل آلود تقریباً شبیه شیرکاکائو در می آید و روی آن لایه ای از چربی ظاهر می شود. حال اگر رنگ چای طبیعی باشد با گرم کردن مجدد چای دوباره چای به همان رنگ اولیه برمی شود اما اگر چای مرغوب نباشد رنگ آن دیگر به حالت اولیه درنمی آید. روش دیگر این است که چای خشک را در آب سرد می ریزیم، اگر بعد از چند دقیقه شروع به رنگ دادن کرد این چای احتمالاً طبیعی نیست.

چای لاغری چیست؟

چای باعث تحریک عمل هضم می شود، به سوخت و ساز بدن یاری می نماید و در بعضی موارد، بدن را از ناخالصی ها خلاص می نماید. چای هایی مانند سیاه، سفید، سبز، طلایی و پوئر همه حاوی آنتی اکسیدان هستند که هنگام نوشیدن مرتب می توانند به کاهش خطر سرطان و بیماری های دیگر یاری کنند علاوه بر آن نوشیدن این چای های با خواصی که دارند و اثراتی که ایجاد می کنند یاری به کاهش وزن می کنند.

حتما بخوانید
چای لاغری، افسانه یا واقعیت؟

نکاتی که باید در مورد چای بدانید:

چای سیاه یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین چای ها در غرب است، اما در شرق کم تر رایج است. در چین چای سیاه را به نام چای قرمز می شناسند. انواع مختلفی از چای سیاه وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرند. بیش ترین میزان چای سیاه در تجارت، ترکیبی از انواع چای از مکان های مختلف هستند. چای های معروفی با نام های چای صبحانه انگلیسی و چای صبحانه و عصرانه ایرلندی از ترکیبات چای سیاه هستند.

افزون بر این محصولات حاصل از ترکیب چای سیاه با میوه ها و گل ها و .. هواداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

ترکیب های مختلف چای سیاه معطر کلاسیک شامل موارد زیر هستند:

  • ارل گری: که به وسیله ترکیب طعم دهنده نوعی مرکبات شبیه ترنج و طعم دهنده مرکبات معطر می شود.
  • چای ماسالا: که از ترکیب با انواع ادویه جات بدست می آید. این ادویه ها شامل دارچین، زنجبیل، هل، بادیان ختایی، رازیانه، جوز هندی، میخک و شیر است.
  • چای سیاه: معطر شده با عطر میوه جات یا گل ها، مانند چای سیاه گل سرخ.

در سال های اخیر بسیاری از شرکت های تولید کننده چای، ترکیب های نامتعارفی از چای سیاه را روانه بازار نموده اند. به عنوان مثال چای شکلاتی یا چای وانیلی (به عنوان چای دسر)، چای با طعم چوب و دود، چای با طعم میوه های گرراستای، ادویه جات گرمابخش و انواع مختلف دیگر. علاوه بر ترکیبات چای محل کاشت چای موردنظر در فروش آن تأثیرگذارند و بر اساس محل کشت خرید و فروش می شوند به عنوان مثالی برای این نوع این چای ها چای دارجلینگ یا آسام معروفیت زیادی دارند.

دخترم در مورد چای نکات جالب دیگه ای هم وجود داره که دونستنش خالی از لطف نیست و نسبت به شناخت چای، خرید چای، تمیز چای مرغوب از نامرغوب، و تشخیص چای خارجی خوب، دید بهتری بهت خواهد داد.

معمولاً طعم چای بر اساس غلظت آن سنجیده می شود. گفته می شود که همان تندی و پررنگ بودن چای در زبان فارسی است؛ چایی که زیاد غلیظ باشد را پر رنگ و چایی که غلظت کمتری دارد را چای کم رنگ می نامند. تندی طعم چای به علت وجود ماده ای به نام تانیس است که معمولاً در چای، قهوه، دم نوش و جوشانده ها وجود دارد و میزان آن در چای سیاه از مابقی انواع چای بیشتر است.

بعضی از انواع چای همراه با شکر و شیر مصرف می شوند اما بعضی دیگر به صورت خالص و بدون شیر و شکر و افزودنی خاصی مصرف می شوند:

  • چای هایی که به صورت سنتی همراه با شیر یا شکر یا هر دو میل می شوند شامل: چای ماسالا، چای صبحانه انگلیسی و چای سیاه آسام هستند.
  • چای هایی که به صورت کلاسیک با لیمو و شکر مصرف می شوند ارل گری (که به صورت سنتی با شیر مصرف نمی شود) و چای یخی سیلان و چای سیاه نیلگیری هستند.

روش صحیح دم کردن چایدر بین انواع چای دم کردن چای سیاه تقریباً از همه آسان تر است.

دم کردن چای سیاه:

  • یک قاشق مخصوص چای از چای سیاه را به ازای هر فنجان چای در قوری ریخته و آب جوش یا نزدیک به جوش را داخل قوری می ریزیم.
  • برگ های چای به مدت 8 تا 10 دقیقه در آب جوش خیسانده شوند (بسته به طعم و نوع چای سیاه؛ چای سیاه دارجلینگ معمولاً با خیساندن کمتر خوش طعم تر می شود).
  • برگ های چای را از آب بیرون می آوریم.
  • بسته به سلیقه به آن شیر، شکر یا آب لیمو اضافه می کنیم.

برای تهیه چای یخی آن را به روش معمول ولی با میزان دو برابر حالت عادی چای خشک دم می کنیم و به صورت داغ روی یخ می ریزیم.

بعلاوه می توان از آب سرد و فرایند خیساندن سرد استفاده کرد؛ که در این روش می توان چای را در آب سرد ریخت و به مدت 4 تا 8 ساعت در یخچال نگه داشت و بعد از آن برگ های چای را از آن خارج کرد. به این جا که رسید گفت می خوای بدونی خواص و فواید چای خوب چیه؟

منم گفتم باکمال میل!

32 نکته درباره فواید چای

  • چای سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها باعث جوان ماندن سلول های بدن و ترمیم آن ها می شود. انواع چای حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. حتی بعضی تحقیقات نشان از مقابله چای با بعضی از انواع سرطان ها دارد.
  • چای میزان کافئین کم تری نسبت به قهوه دارد. مصرف میزان مناسب کافئین برای بدن مفید است ولی مصرف بیش از حد آن نیز می تواند برای قلب و سایر قسمت های بدن مضر باشد.
  • نوشیدن چای باعث تأمین آب مورجهانز بدن می شود. دیدگاه معمول این است که نوشیدنی های کافئین دار بیش تر باعث بی آبی بدن می شوند تحقیقات نشان می دهند که این مورد تا 5 یا 6 فنجان در یک زمان درست نیست و تحقیقات چای نشان داده است که نوشیدن چای درجاهایی برای بدن مناسب تر و مفیدتر از نوشیدن آب معمولی است، زیرا هم زمان با تأمین آب بدن آنتی اکسیدان هایی نیز در خود دارد.
  • چای باعث آرام تر شدن و در عین حال باعث افزایش تمرکز و دقت می شود. تحقیقات نشان می دهند که ماده تیانین که در چای موجود است کارایی و تمرکز مغز را بهبود می بخشد.
  • چای احتمال دچار شدن به نارسایی های شناختی را کاهش می دهد. تحقیقات روی بزرگ سالان ژاپنی نشان می دهد که مصرف دو فنجان چای در روز احتمال نارسایی شناختی را به نصف کاهش می دهد.
  • چای هورمون های عامل استرس را در بدن کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که چای سیاه اثرات اتفاقات استرس زا را کم نموده و مصرف چهار فنجان چای در روز هورمون های استرس را 20 درصد در بدن کاهش می دهند.
  • مصرف چای باعث کاهش تحریک پذیری، سردرد، فشارهای عصبی و بی خوابی می شود.
  • چای باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود.
  • چای احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.
  • چای از استخوان های شما حفاظت می نماید. احتیاجی نیست که شیر به چای خود اضافه کنید. مطالعات نشان داده اند که کسانی که به طور معمول چای می نوشند استخوان های محکم تری نسبت به کسانی که چای نمی نوشند دارند.
  • چای می تواند شما را از بیماری های قلبی محافظت کند.
  • چای باعث کاهش چربی و کلسترول خون می شود. اخیراً یک تحقیق در چین نشان داده است که داشتن رژیمی با چربی پایین و مصرف هم زمان چای می تواند تا 16 درصد کلسترول خون را کاهش دهد.
  • چای باعث کاهش فشارخون می شود. نوشیدن نصف فنجان چای در روز باعث کاهش شانس ابتلا به فشارخون بالا تا 50 درصد می شود.
  • چای باعث بهبود فرایند هضم می شود
  • چای عاملی برای مهار تورم و التهاب روده است.
  • چای باعث بهبود شکم درد می شود.
  • چای باعث تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن ها می شود.
  • چای باعث افزایش سوخت وساز در بدن می شود.
  • چای از پوست شما در مقابل آکنه محافظت می نماید.
  • بعضی تحقیقات نشان می دهند چای باعث بهبود تنفس می شود.
  • چای باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.
  • چای از شما در برابر سرطان محافظت می نماید.
  • چای برای جلوگیری از آرتروز مناسب است.
  • چای نوشیدنی بسیار مناسبی برای درمان سرماخوردگی است.
  • چای دارویی مناسب برای انواع عفونت ها است.
  • چای ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد مصرف مرتب چای باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون می شود.
  • موادی در چای موجود است که از بدن در مقابل سموم تولیدشده به وسیله غذاها محافظت می نماید.
  • تحقیقات نو نشان می دهد چای برای مهار بیماری ایدز نیز مفید است.
  • چای می تواند از دیابت جلوگیری کند. بعضی شواهد موجودند که چای سبز می تواند از دیابت نوع 2 جلوگیری کند.پ
  • چای حاوی موادی است که مانع از افزایش قند خون می شوند.
  • چای در بیماری هایی که به خاطر زیادی مولکول های آهن در بدن ایجاد می شود با دفع آهن اضافی از بدن به بیمار یاری می نماید.
  • چای باعث بازشدگی بینی در سرماخوردگی می شود.

خواص درمانی چای:

چای سیاه با ایجاد تغییراتی در کبد می تواند به کاهش وزن یاری کندبا توجه با اینکه مشکل اضافه وزن در یک سوم افراد بزرگسال در آمریکا وجود دارد، لذا یافتن روشی نو برای کاهش وزن یک اولویت برای دانشمندان محسوب می شود. در یک مطالعه نو دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای سیاه خوب می تواند راهی برای کاهش وزن باشد.

چای سیاه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ایالات متحده آمریکا است، به صورتی که 80 درصد از چای مصرفی مردم آمریکا را چای سیاه تشکیل می دهد.

زمانی که در مورد اثرات چای بر روی سلامتی مطالعه می کنیم، معمولا چای سبز فواید بیشتری برای مصرف کنندگان آن دارد. که یکی از این فواید کاهش وزن است. با این وجود مطالعات نو نشان می دهند که اثرات چای سیاه در کاهش وزن نبایستی نادیده گرفته شوند.

چای سیاه نیز می تواند در کاهش وزن اثری در حد چای سبز داشته باشد. چای سیاه این اثر را به شکل دیگری بر کاهش وزن، متفاوت با چای سبز دارد.

تحقیقات نو نشان می دهند که چای سیاه مانند چای سبز حاوی ترکیبی بنام پلی فنول است که این پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند و از ساختار سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. پلی فنول ها برای جذب در جریان خون و بافت های بدن به قدر کافی کوچک هستند و تعیین شده است که این پلی فنول ها می توانند عملکرد سوخت و ساز کبد را بگونه ای تغییر دهند که باعث کاهش وزن گردند.

تحقیقات نشان می دهند که چای سیاه نیز بر اساس نوعی مکانیسم خاص می تواند باعث بهبود سلامتی و کاهش وزن شود. نوشیدن چای از بیماری های کبدی جلوگیری می نماید. بیماری های کرونیک کبد که بسیار در جوامع امروز شایع هستند شرایطی خطرناک و بحرانی بوده که باعث بیماری و مرگ بسیاری افراد در سراسر جهان شده است. تحقیقات نو نشان می دهند یک استراحت کوتاه در روز و نوشیدن فنجانی چای از این بیماری تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

در رتبه بندی های نو که محققان تنظیم نموده اند. آسیب های کرونیک کبدی 12 امین عامل مرگ و میر در ایالات متحده شناخته شده است. طبق آمار حدود 32000 نفر در آمریکارسالانه بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. مرگ و میر بر اثر اسیب های کبدی معمولا نتیجه سیروز کبدیست. مشکل کبد چرب که ناشی از مصرف الکل نیست نیز می تواند به سیروز کبدی منجر شود.

خوشبختانه چند نکته کوچک وجود دارد که با رعایت آن ها می توان از کبد خود محافظت کنیم. جدا از خودداری مصرف الکل، یک زندگی پر تحرک و سالم می تواند مشکل اضافه وزن را که یکی از عوامل ریسک کبد چرب است، کنترل کند. تحقیقات نو چندین عامل جلوگیری کننده را پیشنهاد می دهند. این تحقیقات اثر مثبت مصرف چای را بر سلامتی کبد نشان می دهند.

چای خوب چگونه تهیه می شود؟

چای متعلق به خانواده کاملیا از گیاهان است. درختچه های چای فقط در منطقه ها گرم و مرطوب قابلیت رشد و تکثیر دارند. گیاه چای خصوصا برای بدست آوردن برگ های آن پرورش می یابد. این برگ ها چند بار در سراسر سال بعد از جوانه زدن چیده می شوند.

که این برگ های نو نیز جزوی از محصول بدست آمده از درخت چه چای است. در کشورهای اندونزی، سریلانکا، کنیا، جنوب هند و تابستان های چین در سراسر سال رشد می کنند. هر چه منطقه تولید چای به سمت شمال بیشتر نزدیک باشد فصل برداشت آن چای در طول سال کمتر خواهد بود و در طول سال در زمان های محدودتری محصول به دست می دهد. در شمال شرق هند در حدود 8 ماه از سال چای برداشت می شود؛ اما در شمال چین صرفاً 4 بار از ماه های آوریل تا سپتامبر برداشت می شود. محصول گیاه چای به وسیله نیروی انسانی و با دست خالی چیده می شود. در فصل برداشت چای برداشت می شود اما فقط برگ های جوان و آبدار و قسمتی از ساقه آن که برگ روی آن می روید که تیپ نامیده می شود چیده می شوند. میزان کمی از برگ، ساقه و تیپ فلاش نامیده می شوند. فلاش اساس تولید چای را تشکیل می دهد. یک فلاش با دو یا سه برگ را فلاش طلایی می نامند فلاش ها با تعداد 3، 4 و 5 برگ تشکیل می شوند.

معرفی 3 نوع چای جالب:

چای سفید:

چای سفید یکی از لطیف ترین انواع چای است که تا به امروز شناخته شده، زیرا بسیار کم یاب است. چای سفید قبل از این که برگ های گیاه چای به طور کامل باز شود، برداشت می شود. چای سفید به قدری کم فرآوری شده است که اکسیداسیون بسیار کمتری اتفاق می افتد. چای های سفید امروزه به علت لطافت عطر و طعم های کمیاب و زیبایشان، مورد احترام هستند. بیشتر چای های سفید هنوز دست چین شده و با دست فرآوری می شوند.

حتما بخوانید
چای سفید چیست؟ انواع چای سفید را بشناسیم.

چای سبز:

چای سبز چیزی بیشتر از فقط یک نوشیدنی است. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگ های چای آن را به نوشیدنی تبدیل می نماید، که نهایتاً حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم است. بعلاوه نشان داده شده است که چای سبز باعث افزایش متابولیسم و افزایش چربی سوزی در کوتاه مدت می شود.

حتما بخوانید
10 خاصیت مهم دارویی چای سبز که باید بدانید

چای ترش:

چای ترش علاوه بر خواص بیشماری که دارد، طعم بسیار خوبی هم دارد و طرز تهیه آن هم بسیار آسان است. نوشیدن یک چای ترش خوشمزه که طعمی نزدیک به زغال اخته دارد بسیار لذیذ است. تحقیقات اجرا شده در مورد مزایای چای ترش ثابت نموده اند که که نوشیدن این چای باعث کاهش فشارخون، مبارزه با باکتری های معده و کاهش وزن می شود.

حتما بخوانید
8 فایده چای ترش، چایی با طعمی لذیذ

فزونین مارک چای خارجی در ایران

بعد از خاتمه حرف های عمو فقط یک سؤال در مورد این که چه مارک چای در ایران فزونین هست پرسیدم. اطمینان داشتم کسی که در این زمینه مطالعه نموده و کارش همینه خیلی بهتر می تونه مرا هدایت کند:

ایشونم در جواب من برگشت و گفت انواع چای خارجی در ایران وجود داره و مردم هم حداقل بر اثر تجربه کم کم متوجه می شن که کدام چای در ایران فزونین است؛ اما برندی که من می تونم بهت پیشنهاد بدم دارای محصولی است که از لحاظ کیفی بسیار درسطح بالاییه و از فزونین برگ های چای خشک استفاده می کنه. در بین چای هایی که در ایران تولید یا وارد می شه از جمله فزونین ها است. رنگ طبیعی و خوبی داره و شاید بتونم بگم یکی از خوش رنگ ترین چای هایی است که در ایران می شه پیدا کرد.آداب و رسوم چای در کشور چیندر کشور چین مدت ها پیش از زمانی که چای به یک نوشیدنی معمول و سبک زندگی تبدیل شود از آن بعنوان گیاه دارویی برای درمان بعضی از امراض استفاده می شده است.

حتی امروزه چای پوره و چای سبز در طب سنتی چین برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و پزشکی مدرن هم خاصیت دارویی و درمانی چای برای بیماری ها را اثبات نموده است؛ بعلاوه چای خوب برای بهبود و تمرکز بالا در مدیتیشن مورد استفاده قرار می گیرد. در دوره ای از تاریخ فقط افراد سطح بالای جامعه مانند قضات و بزرگان بودایی می توانستند به صورت مرتب چای مصرف کنند اما با گذشت زمان چای به صورت وسیع در سطح جامعه در چین در دسترس نهاده شد و مردم سطوح پایین جامعه نیز توانستند به صورت مرتب چای خوب مصرف کنند.

علاوه بر موارد بالا، در صورتی که میخواهید فزونین و پرهوادارترین چای سیاه در ایران را بشناسید، به فهرست فزونین چای در وبلاگ نیک دل رنک مراجعه فرمایید و شما هم به چای مورد علاقتان رای دهید!

زمان نوشیدن چای:

از زمان شروع امپراتوری مینگ چایخانه ها در سراسر کشور ایجاد شدند و مردم به صورت مرتب برای نوشیدن چای و لذت بردن از دور هم بودن به چایخانه ها می رفتند.

مصرف چای مربوط به زمان خاصی در روز نبوده و در هر زمانی می شد چای نوشید. چایخانه ها معمولا چیزی جز چای سرو نمی کردند و چای نوشیدن بخشی از فعالیت روزانه بعضی از مردم شد.

امروزه در چین همچنان چایخانه ها محل تجمع مردم است و اهمیت چای در زندگی روزمره غیر قابل انکار است. چای چه در صبحانه چه در ناهار و چه در شام یکی از مهمترین بخش های هر وعده غذائیست. در خانه و رستوران همواره فنجان چای آماده مقابل مردم چین است. در مهمانی ها قبل از سرو غذای اصلی، برای احترام و پذیرایی از میهمانان چای سرو می شود و این سنت از رسومات دیرین در چین است. در چین بیشتر چای سبز مصرف می شود و مصرف چای اولونگ در جایگاه دوم قرار گرفته است چای پوره درجایگاه سوم قرار گرفته است. چای پوره و سیاه به ندرت مصرف می شوند. فستیوال چای در چین گونگ فو نام دارد و شباهت ها و بعلاوه تفاوت های بسیاری با مراسم چای در ژاپن دارد.

معمولا تجهیزات مورد احتیاج برای فستیوال چای خوب قوری ژینگ و چندین فنجان کوچک است. آداب و رسوم چای در فرانسه تاریخ چای و اثراتی که در فرهنگ مردم کشور فرانسه گذاشته است شباهت بسیاری به کشور انگلستان دارد. آشنایی مردم فرانسه با چای همزمان با مردم انگلستان بوده است. در فرانسه در ابتدا فزونین چای صرفا در دسترس افراد سطح بالای جامعه و نجیب زادگان بوده و مردم عادی دسترسی به این کالای گرانقیمت را نداشتند.

در فرانسه چای خوب ابتدا بعنوان یک دارو معرفی گردید اما پزشکان فرانسوی به زودی مضرات چای برای سلامتی را اعلام کردند. بسیاری از خانواده های فرانسوی بچه ها خود را بخاطر وجود کافئین از خوردن چای منع می کنند و بسیاری از بزرگسالان نیز از چای های میوه ای که حاوی کافئین نیستند استفاده می کنند. با این حال چای در سبد غذایی مردم فرانسه جای پای محکمی دارد و غیر از پاریس در سایر شهرهای فرانسه نیز مکان هایی برای سرو چای وجود دارد.

منبع: اُکالا

به "چای با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟ رازهای شگفت انگیزی درباره چای که نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟ رازهای شگفت انگیزی درباره چای که نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید