5 روش کاربردی برای برطرف پیکسل گیر نموده صفحه نمایش

به گزارش وبلاگ نیک دل، وجود یک پیکسل گیر نموده یا حتی یک پیکسل مرده روی صفحه نمایش اتفاق چندان خوشایندی نیست. در این مقاله به شما شرح می دهیم که در وهله اول چطور باید صفحه نمایش خود را تست نموده و سپس روش های برطرف پیکسل گیر نموده را به صورت نرم افزاری معرفی می کنیم.

5 روش کاربردی برای برطرف پیکسل گیر نموده صفحه نمایش

شاید بتوان یک پیکسل مرده روی صفحه نمایش LCD، OLED و حتی TFT را با چند ترفند ساده اصلاح کرد. این اتفاق کاملا امکان پذیر بوده و در این مقاله به طور مفصل روش های موجود به منظور رفع پیکسل گیر نموده را آموزش می دهیم. از بابت خطرهای احتمالی روش های موجود در این مقاله بهتر است نگرانی به دل خود راه ندهید؛ چرا که روش های موجود در این مقاله موجب باطل شدن شرایط گارانتی مانیتور شما نمی شوند.

نحوه تست صفحه نمایش های نو برای پیکسل های سوخته و گیر نموده

در ابتدا شما باید هر مانیتور نو را برای یافتن پیکسل های بد و سوخته تست کنید. شما می توانید صفحه نمایش خود را به وسیله ابزارهایی مثل EIZO Monitor Test آزمایش کنید.

1. نرم افزار EIZO Monitor Test

  • موجود روی وب

برنامه EIZO Monitor Test یک ابزار آنلاین به شمار میرود که به کاربر اجازه می دهد پیکسل های گیر نموده را یافته و سپس ترمیم کند. این نرم افزار گزینه های متعددی را در یک پنجره واحد قرار می دهد اما با کمی سر و کله زدن با گزینه های مختلف شما به آسانی می توانید با این نرم افزار کار کنید.

برای تست صفحه نمایش، تیک تمامی گزینه ها را بهتر است بزنید. اگر باید مانیتورهای متعددی را تست کنید، شما می توانید روی مانیتور نو هم تست را انجام دهید. روی Start Test کلیک نموده تا پنجره تست به طور تمام صفحه اجرا گردد.

در تصویر زیر شما می توانید الگوی اولین تست را مشاهده کنید. هر صفحه نمایش، یک توضیح دهنده در بخش پایین و سمت راست دارد که به شما توضیح می دهد دنبال چه چیزی باشید. شما می توانید یک منو را ببینید که از یک تست به تست بعدی در سمت چپ بروید. در صفحه های سیاه و سفید همینطور همه رنگ های ثابت (سبز، آبی و قرمز) حرکت نموده و صفحه ما را هم بررسی کنید. برای خروج، دکمه ESC کیبورد را فشرده یا روی آیکون Exit در سمت بالا و راست کلیک کنید.

اگر شما یک پیکسل بد یا گیر نموده را پیدا کردید، به شما پیشنهاد می کنیم برای ترمیم پیکسل از ابزارهایی مثل UDPixel یا JScreenFix بهره ببرید. آموزش کار با این برنامه ها در ادامه این مقاله وجود دارد.

2. نرم افزار Online Monitor Test

  • موجود در وب

این تست نه تنها می تواند پیکسل های گیر نموده و سوخته را شناسایی کند، بلکه ابزار بسیار قدرتمندی به شمار می رود که کیفیت مانیتور شما را هم بررسی می نماید. متاسفانه، از آنجایی که فلش دیگر به وسیله بیشتر مرورگرها پشتیبانی نمی گردد، شما باید از نسخه اجرایی برای کارکرد آن بهره برداری کنید.

شما می توانید صفحه نمایش خود را بین سه حالت مختلف تست کنید. وقتی شما برنامه مورد نظر را اجرا می کنید، با تصویر زیر روبرو می شوید:

نشانه گر ماوس را به سمت بالای پنجره تست برده و یک منو ظاهر می گردد. یک پنجره اطلاعات ظاهر می گردد که شما می توانید با یک دکمه در گوشه بالا و سمت راست منو آن را خاموش کنید. سپس روی Homogenuity کلیک نموده و به سمت سه رنگ سیاه و سفید حرکت کنید. پس از انجام دقیق مراحل گفته شده، پیکسل گیر نموده یا سوخته تعیین می گردد.

آیا پیکسل سوخته یا گیر نموده؟

سوال مهم بسیاری از کاربرها این است آیا چیزی که با آن روبرو می شویم یک پیکسل سوخته محسوب می گردد یا پیکسل صرفا گیر نموده؟

یک پیکسل گیر نموده (Stuck pixel) گاهی اوقات به اشتباه تحت عنوان پیکسل داغ (Hot Pixel) شناخته می گردد که این موضوع از اساس اشتباه است؛ چرا که پیکسل گیر نموده در واقع اطلاعات ناکافی را دریافت می نماید. بنابراین، رنگ پیکسل روی یکی از سه فرم رنگ ثابت مثل قرمز، سبز یا آبی به اصطلاح گیر می نماید. پیکسل های داغ تنها روی دوربین های دیجیتال زمانی که بار الکتریکی به داخل جداره های سنسور دوربین نشت می نماید ظاهر می شوند. پیکسل های گیر نموده می توانند خیلی سریع ناپدید شوند.

در یک پیکسل مرده، تمام زیر پیکسل ها به طور کامل و همیشگی خاموش می شوند. به همین علت، پیکسل مورد نظر سیاه دیده می گردد. علت به وجود آمدن پیکسل مرده احتمالا به علت سوختن ترانزیستور است. در بعضی سناریوهای بسیار نادر، حتی یک پیکسل سیاه هم می تواند پیکسل گیر نموده تلقی گردد. بنابراین، اگر شما یک پیکسل سفید یا رنگی می بینید، شما شاید بتوانید آن را ترمیم کنید. اگر هم با یک پیکسل سیاه روبرو شده اید، شانس ترمیم پیکسل بسیار پایین بوده اما همچنان جای امیدواری وجود دارد.

در ادامه به سراغ روش های رفع پیکسل گیر نموده می رویم.

چگونه پیکسل مرده یا سوخته را درست کنیم؟

متاسفانه یک پیکسل سوخته را نمی توان ترمیم کرد. با این حال، یک پیکسل گیر نموده قابلیت ترمیم دارد. سه روش زیر را می توانید برای رفع کردن رفع پیکسل گیر نموده امتحان کنید:

1. در ابتدا شما باید با مشاهده مانیتورتان در پالت های رنگی مختلف، پیکسل های گیر نموده یا سوخته را شناسایی کنید.

2. به منظور ترمیم پیکسل گیر نموده یا سوخته، باید از برنامه های شرکت های مختلف برای فلش پیکسل با رنگ های متعدد بهره ببرید. ما برای ویندوز برنامه UDPixel یا برای تست آنلاین، برنامه LCD را پیشنهاد می کنیم.

3. در نهایت، شما می توانید از یک روش دستی بهره ببرید که شامل مالش پیکسل گیر نموده با یک پارچه مرطوب یا یک وسیله نوک تیز اما نرم مثل لاستیک یا پاک کن موجود در انتهای مداد است.

اجازه دهید به طور دقیق تر به متدهای مذکور نگاه کنیم.

1. نرم افزار JScreenFIX

  • موجود برای وب

برنامه JScreenFix به شما یاری نمی نماید تا یک پیکسل گیر نموده را پیدا کنید، بلکه به شما یاری می نماید تا آن را درست کنید. شما باید روی گزینه Launch JScreenFix در انتهای صفحه کلیک کنید. اگر شما یک دکمه بسیار بزرگ Start یا Start Now در هر بخش دیگر صفحه روبرو شدید، بهتر است آنها را نادیده بگیرید؛ به این علت که آنها صرفا تبلیغات هستند.

ابزار مذکور یک پنجره مرورگر سیاه را با یک مربع حاوی پیکسل های در حال فلش بارگذاری می نماید. روی دکمه سبز در سمت راست و پایین کلیک نموده تا صفحه به طور تمام صفحه اجرا گردد. گوشه مربع در حال فلش را با ماوس گرفته و به بخشی آن را بکشانید که پیکسل گیر نموده را قبلا پیدا نموده بودید. پس از این کار، اجازه دهید حداقل 10 دقیقه مربع مورد نظر در آنجا باقی بماند.

با تحریک هر پیکسل در زیر پیکسل های متفاوت، محتمل است پیکسل گیر نموده مجدد به حالت عادی خود برگردد.

2. نرم افزار UDPixel

  • موجود برای ویندوز

نرم افزار UDPixel به نام UndeadPixel هم شناخته می گردد. این برنامه یاری می نماید پیکسل های گیر نموده را صرفا با یک ابزار ساده یافته و در مرحله بعد ترمیم کنید. برای نصب این برنامه شما به یک نرم افزار دیگر به نام Microsoft .NET Framework احتیاج دارید. اگر صفحه نمایش شما روی سیستم عامل ویندوز نیست یا نمی خواهید هیچ برنامه ای را نصب کنید، به سمت پایین اسکرول نموده و در پی راهکار دستی یا اندروید باشید.

با استفاده از بخش Dead pixel locator در سمت چپ، شما می توانید به آسانی هر مسئله ای را روی صفحه نمایش شناسایی کنید.

آیا پیکسل گیر نموده ای را روی صفحه پیدا نموده اید؟ در بخش سمت راست نرم افزار یعنی Undead pixel شما می توانید پنجره های فلش به اندازه کافی را ایجاد نموده (یک به ازای هر پیکسل گیر نموده) و سپس روی Start کلیک کنید. شما می توانید پنجره های فلش را به هر بخشی که پیکسل های مشکوک را یافته اید تکان دهید.

اجازه دهید پنجره تست برای مدتی اجرا گردد و در نهایت Flash interval را تغییر دهید.

3. نرم افزار PixelHealer

  • موجود برای ویندوز

شرکتی به نام Aurelitec این برنامه را ساخته تا بتوان پیکسل های سوخته، مرده یا پیکسل های داغ را شناسایی کرد. این برنامه به شما یاری می نماید تا ترکیبی از رنگ های پایه، سفید و سیاه را فلش نموده و یک رنگ شخصی سازی شده را در یک پنجره قابل درگ با اندازه قابل شخصی سازی خلق کنید. شما حتی می توانید فاصله فلش زدن ها را هم تغییر داده و یک تایمر برای بستن اتوماتیک برنامه تنظیم کنید.

برای بستن برنامه، روی دکمه close PixelHealer در بخش پایین و سمت راست کلیک کنید.

4. نرم افزار Dead Pixel Test and Fix

  • موجود برای اندروید

این ابزار اندروید می تواند هم پیکسل های سوخته و گیر نموده را پیدا نموده و هم آنها را روی دستگاه های اندرویدی ترمیم کنید.

اجازه دهید تا برنامه روی حالت Auto mode اجرا شده و پیکسل های بد را روی صفحه نمایش پیدا کند. اگر چیزی را پیدا کردید، باید پیکسل ها را درست کنید. در این شرایط کل صفحه نمایش دستگاه به رنگ سیاه، سفید و رنگ های پایه فلش می گردد.

5. رفع پیکسل گیر نموده به روش دستی

اگر هیچ یک از روش های گفته شده تا به الان به رفع پیکسل گیر نموده یاری نکرد، تنها یک راهکار به جای مانده است. شما می توانید هر یک از ابزارهای معرفی شده را به روش تنظیم دستی اجرا کنید. شما می توانید راه حل های مختلف را با جست وجوی بیشتر در فضای مجازی پیدا کنید. برای مثال یکی از سریع ترین راه حل های دستی برای رفع پیکسل گیر نموده به توضیح زیر است:

1. مانیتور خود را خاموش کنید.

2. یک پارچه مرطوب پیدا کنید که روی صفحه نمایش خط نمی اندازد.

3. روی منطقه ای که پیکسل گیر نموده را پیدا نموده اید، اندازهی فشار اعمال کنید. بهتر است روی منطقه ها سالم این فشار را اعمال نکنید؛ چرا که در بخش های سالم ممکن است پیکسل های گیر نموده بیشتری ایجاد گردد.

4. در حالی که فشار را اعمال می کنید، کامپیوتر و صفحه نمایش را روشن کنید.

5. فشار مورد نظر را از روی صفحه نمایش برداشته و پیکسل گیر نموده مورد نظر باید درست شده باشد.

اما چرا باید این روش به رفع مشکل پیکسل گیر نموده یاری کند؟ ماجرا اینجاست داخل زیر پیکسل ها مایع تعیینی وجود دارد که به صورت مساوی بین زیر پیکسل ها توسعه پیدا ننموده است. وقتی نور پس زمینه ی مانیتور روشن می گردد، مقادر مختلفی از مایع از پیکسل عبور نموده تا رنگ های مختلفی خلق گردد. وقتی شما یک فشار ملایم را روی صفحه مانیتور وارد می کنید، در حقیقت شما کوشش می کنید این مایع توسعه پیدا کند. وقتی هم که فشار را از روی مانیتور برمی دارید، شانس توسعه مساوی مایع در منطقه افزایش پیدا می نماید.

اگر پیکسل گیر نموده یا سوخته درست نشد باید چه کار کرد؟

وقتی تمام راهکار ها برای احیای پیکسل بد با شکست روبرو شده است، راهکار بعدی در این موضوع نهفته که باید با این موضوع کنار بیایید. یک پیکسل بد هیچ آسیب دیگری به صفحه نمایش وارد نمی نماید. در نهایت هم پس از مدت زمان تعیینی، با این موضوع کنار خواهید آمد. با این اوصاف، اگر بیشتر از یک پیکسل درگیر شده، شاید بهتر باشد صفحه نمایش دستگاه خود را تعویض کنید.

در صورت اقدام برای تعویض صفحه نمایش مانیتور خود، باید ابتدا شرایط و مدت زمان گارانتی شرکت خود را بررسی کنید. معمولا شرکت های مختلف یک حدبیشتر اندازه را برای پیکسل های بعد برای رزولوشن های تعیین تعریف می نمایند. در صورتی که مانیتور شما از این آستانه عبور نکند، شرکت گارانتی تعهدی به منظور تعویض صفحه نمایش خراب با یک مدل سالم ندارد.

برای مثال یک مانیتور با 12 میلیون پیکسل (رزولوشن 2560×1600 پیکسل)، سیاست شرکت ال جی (LG) می گوید که حدبیشتر اندازه قابل قبول زیر پیکسل های مشکل دار روشن یا تیره باید 12 باشد. بنابراین، اگر اندازه پیکسل های گیر نموده یا سوخته کمتر از این اندازه باشد، شرکت مورد نظر مانیتور را تعویض نخواهد کرد.

در نهایت اگر شما با پیکسل های گیر نموده محدود نمی توانید کنار بیایید، خرید یک صفحه نمایش نو تنها راهکار شما خواهد بود. حداقل در حال حاضر متوجه شده اید که ابتدا باید شرایط گارانتی را با دقت درباره صفحه نمایش بررسی نموده و به سراغ شرکت های گارانتی بروید که حدبیشتر تولرانس پیکسل های بد در این شرکت ها، کمتر از سایرین باشد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 روش کاربردی برای برطرف پیکسل گیر نموده صفحه نمایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش کاربردی برای برطرف پیکسل گیر نموده صفحه نمایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید