اعداد درشت؛ گیشه های میانه

به گزارش وبلاگ نیک دل، شاید 3 میلیارد تومان فروش در دو روز برای فیلم های نو روی پرده رقم بزرگی به نظر بیاید، اما 57هزار تماشاگر عدد بزرگی نیست. این عدم تناسب به علت قیمت بلیت های سینما با میانگین 52هزار و 600 تومان است. یعنی مخاطبان سینما اضافه نشده اند بلکه حتی کمتر هم شده اند و جالب اینکه سینما برای ادامه حیات از همین مخاطبان وفادارش، پول بیشتری می گیرد.

اعداد درشت؛ گیشه های میانه

به گزارش دنیای اقتصاد، نکته دیگر اینکه اگرچه از اواسط سال گذشته موضوع شناور شدن قیمت بلیت های سینما مطرح شد و دست سینما ها را کمی در رقابت بازتر کرد، اما میانگین قیمت بلیت نشان می دهد که شناور شدن قیمت ها چندان که باید و شاید نتوانسته جذابیت مالی ایجاد کند. نتیجه اینکه شمار تماشاگران سینما اگرچه ممکن است در خصوص یک فیلم خاص افزایش داشته باشد، اما در یک گستره سالانه و در مقایسه با سال های گذشته، کمتر خواهد شد. به هر حال در یک هفته گذشته، چند فیلم تازه که روی پرده رفتند، با استقبال قابل توجهی روبه رو شدند. از دو روز قبل فیلم های ارثیه فامیلی، تصور، شهر هرت، عروسی مردم، کت چرمی، مصلحت و نگهبان شب به چرخه اکران فیلم ها اضافه شدند که در مجموع 57هزار تماشاگر را به سینما ها کشاندند. در مجموع فروش کل فیلم هایی که از ابتدای سال جاری روی پرده رفته اند با جذب حدود پنج میلیون و 315هزار نفر تماشاگر، به بیش از 234میلیارد تومان رسید.

در میان فیلم های تازه نفس اکران، کمدی شهر هرت به کارگردانی کریم امینی با فروش حدود 30هزار بلیت به رقم یک میلیارد و 600میلیون تومان بیشترین مخاطب را داشته است. اما در کنار این فیلم، درام کت چرمی به عنوان یک فیلم غیرکمدی نیز توانسته در دو روز نخست اکران خود، توجه های بسیار جلب نموده و فروش نسبتا خوبی هم داشته است. این اتفاق، نویدبخش رونق بازار برای غیرکمدی هاست.

خودنمایی غیرکمدی ها

کت چرمی در روز اول اکران توانست به رتبه پرفروش ترین فیلم اجتماعی دست پیدا کند که همین جایگاه می تواند آن را به پرفروش ترین فیلم غیرکمدی سال 1402 بدل سازد و حتی درصورت ادامه این اقبال به رتبه های بالاتری راه یابد. این فیلم در روز اول اکران بعد از دو کمدی پرفروش این روز ها توانست سومین فیلم روز باشد یعنی در رتبه ای پس از فسیل و شهر هرت نهاده شد که خود اتفاق مهمی محسوب می گردد. دیدار خصوصی و گیشه ای که تصاحب کرد هم نشان داد مخاطب سینما فقط در پی کمدی نیست و اتفاقا فیلم های غیرکمدی خوش ساخت را که ترکیبی از مولفه های کامل یک فیلم از فیلمنامه گرفته تا چهره، کارگردانی، جذابیت لازم و... را داراست پیگیری می نماید و بابت آن هزینه خواهد نمود. توفیق کت چرمی در روز اول فروش نوید دهنده تثبیت سینمای اجتماعی در میان علایق مخاطبان است و خط بطلانی کشید بر این نظریه که مردم صرفا برای تماشای کمدی و آثار سرگرم کننده به سینما می روند. این فیلم با روندی که شروع نموده می تواند در لیست پرفروش های سینمای غیرکمدی ایران تثبیت گردد.

فیلم های پرفروش گیشه

سینمای ایران این هفته در مجموع 16میلیارد و 676میلیون و 658هزار فروش داشت که این آمار در مقایسه با هفته های اخیر، روند نزولی داشته است. فیلم کمدی فسیل به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم امینی از 24 اسفند به روی پرده سینما های کشور رفت. فسیل این هفته با فروش 223هزار بلیت به ارزش 9میلیارد و 177میلیون تومان همچنان در صدر جدول فروش سینما ها نهاده شده است. آهنگ دونفره کاری از آرزو ارزانش است که با فروش 41هزار بلیت به ارزش یک میلیارد و 681میلیون تومان در رتبه دوم جدول فروش نهاده شده است. فیلم سینمایی سه کام حبس درامی اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیه کنندگی ساسان سالور است که با فروش 29هزار قطعه بلیت به ارزش یک میلیارد و 200میلیون تومان توانست در رتبه چهارم جدول فروش سینما ها قرار گیرد.

پرفروش های تازه وارد

بر اساس آمار ثبت شده تا ظهر آدینه 19خردادماه در سامانه مدیریت و فروش اکران سینما ها (سمفا)، مقدار فروش و تعداد مخاطبان فیلم هایی که به تازگی اکران شده اند، مجموعا 57هزار نفر برای تماشای هفت فیلم تازه روی پرده بلیت خریده اند. از این رقم، 30هزار و 670 نفر بلیت فیلم سینمایی کمدی شهر هرت را خریده اند؛ بنابراین گیشه این فیلم در دو روز نخست اکران، یک میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است. پس از این فیلم، درام کت چرمی واقع شده است که با جلب نظر 9هزار و 750 نفر توانسته بیش از 560میلیون تومان عایدی داشته باشد. بعلاوه دو فیلم عروسی مردم و مصلحت نیز هر یک با فروش به ترتیب 6هزار و 780 بلیت و 6هزار و 660 بلیت توانسته اند شانه به شانه هم سهمی نسبتا مساوی از بازار داشته باشند. عروسی مردم 351میلیون تومان فروش داشته و مصلحت هم 335میلیون تومان. دو فیلم دیگر این لیست، یعنی تصور و نگهبان شب هم توفیق چندانی در بازار نداشتند. تصور با یک هزار و 740 مخاطب تنها صدمیلیون تومان فروش داشته و نگهبان شب هم با 1500 تماشاگر 85میلیون تومان. فیلم سینمایی ارثیه فامیلی به کارگردانی حامد رضی تنها 54 نفر تماشاگر را به سینما ها کشانده که در مجموع، سه میلیون تومان فروش عایدش شده است.

منبع: فرارو

به "اعداد درشت؛ گیشه های میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعداد درشت؛ گیشه های میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید