شرایط شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر

به گزارش وبلاگ نیک دل، پایگاه داده DIOC شرایط شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر را اظهار داشت.

شرایط شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ نیک دل، پایگاه داده DIOC شرایط مهاجران در کشور های این حوزه را بر اساس داده های آماری مختلف بین المللی و کشوری جمع آوری می نماید. بر اساس داده های پایگاه داده مهاجرت دوجانبه بانک دنیای که از منابع مختلف دیگری هم در تجمیع داده های آن استفاده می گردد تعداد ایرانیان در کشور های مختلف دنیا و کشور های اول مقصد ایرانیان از آمار بخش جمعیت سازمان ملل فرق دارد.

البته در این پایگاه داده نیز آمار جمعیت ایرانیان در بعضی سال ها و برای بعضی از کشور ها موجود نیست، مثلا تعداد ایرانیان در امارات متحده عربی در سال 2017 در این پایگاه داده ثبت نشده است، لیکن بر اساس داده ثبت شده در پایگاه داده بانک دنیای تعداد ایرانیان در این کشور در سال 2013 برابر با 412400 نفر و به اساس داده ثبت شده در پایگاه های داخلی امارات تعداد ایرانیان در سال 2018 معادل 450 هزار نفر بوده است.

به این ترتیب به نظر می رسد امارات می تواند اولین کشور تا قبل از آمریکا با جمعیت بالای ایرانیان در دنیا قلمداد گردد.

اولین گروه شغلی در میان ایرانیان در کشور های oecd متخصصان هستند، بعلاوه به صورت کلی فرایند تعداد متخصصین از نیروی کار ایرانی در این کشور ها صعودی بوده است و از 25 درصد در سال 2000 به 29.6 درصد در سال 2015 افزایش یافته است.

دومین گروه شغلی ایرانیان در این کشور ها کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش و بازاریابی بوده است و کارکنان ماهر بخش کشاورزی و شیلات کمترین درصد ایرانیان در بازار کار کشور های oecd بوده اند.

نمودار زیر درصد ایرانیان با تحصیلات دانشگاهی را از جمعیت ایرانیان بالای 25 سال در این کشور ها نشان داده است. چنانکه مشاهده می گردد به طور معمول در حدود 50 درصد از ایرانیان بالای 25 سال دارای تاثیر دانشگاه بودند این اندازه در سال 2015 به 56 درصد رسیده و در سال 2010 تا 45 درصد کاهش داشته است.

بین سال های 2000 تا 2015 بیش از 45 درصد و در سال های 2015، 56 درصد ایرانیان بالای 25 سال در کشور های oecd دارای تحصیلات دانشگاهی بودند، این در حالی است که مشاغل با سطح مهارت 3 و 4 شامل متخصصان و تکنسین ها و دستیاران متخصصان بوده که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، به عنوان نمونه در سال 2015، 44 درصد از شاغلان را تشکیل دادند. بعلاوه سطح یک مشاغل که از نظر مهارت طبقه بندی می شوند در این 8 سال 8 درصد بوده است.

بر اساس داده های موجود در سازمان ملل، آمریکا اولین مقصد مهاجران ایرانی در دنیا است، در نمودار زیر تعداد ایرانیان در رده های سنی مختلف در این کشور قابل ملاحظه است.

نمودار بالا جمعیت ایرانیان در آمریکا را با دو شاخص محل تولد و اصالت ایرانی مقایسه نموده است. این سرشماری افراد با هر نوع مدرک اقامتی اعم از افراد دارای تابعیت، دارندگان اقامت دائم قانونی و افراد با ویزای موقت غیر توریستی را در بر می گیرد.

این سرشماری افراد غیر متولد ایران که دارای اصالت ایرانی هستند را نیز شامل می گردد. لیکن از آنجا که اعلام اصالت اختیاری است تخمین کاملی از نسل دوم سوم ایرانیان در این کشور را به دست نمی دهد. بر اساس این سرشماری جمعیت ایرانیان بر اساس اصالت از جمعیت آن ها بر اساس محل تولد به طور میانه 25 درصد بیشتر تخمین زده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شرایط شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید