ایران؛ تنهاترین نهنگ 52 هرتزی

به گزارش وبلاگ نیک دل، نظام جهانی، منافع متقابل را می فهمد. نه دوستی دیرینه، نه سابقه و گذشته، نه ایدئولوژی، نه همسایگی هیچ کدام معیار اول تصمیمات سیاست گذاری خارجی نیست. بنابراین کشوری که در این جهان با زبانی دیگر (فرکانسی دیگر) صحبت کند کشوری تنها (نهنگ 52 هرتزی) خواهد بود. نهنگ های تنها سرنوشت غم انگیزی دارند.

ایران؛ تنهاترین نهنگ 52 هرتزی

بگذارید با یک پدیده غم انگیز و جالب شروع کنم. در دهه نود صدایی در اقیانوس ها ضبط شده بود که کمی عجیب بود. بعد از بررسی های متعدد به این جمع بندی رسیدند که این صدای یک نهنگ است. ماجرا هم این است که نهنگ های آبی صدایشان بین 10 تا 39 هرتز است و اما صدای این نهنگ 52 هرتز است و به همین علت از طریق دیگر نهنگ ها شنیده نمی شود. این نهنگ به خاطر آن که نمی تواند در محدوده فرکانسی دیگر نهنگ ها صحبت کند به تنهایی برای جفتی که هرگز نخواهد یافت آواز خواهد خواند و به تنهایی و به دور از جمع و در مسیری متفاوت با حرکت سایر نهنگ ها حرکت خواهد کرد.

صدای این نهنگ دست مایه ساخت موزیک های مختلفی هم شده است. صدای تنهایی او پس زمینه موسیقی ها شده است (اینجا می توانید یک نمونه از این آهنگ ها را گوش دهید)

تحلیل و تجویز راهبردی

مهم نیست که چه نغمه ای می خوانی و از چه چیزی صحبت می کنی، مهم نیست که چقدر زیبا می خوانی، مهم نیست که چقدر حرف های درستی می زنی، مهم این است که چقدر حرف های تو شنیده و فهمیده می شود. مهم این است که در جامعه جهانی چند کشور با تو همراه می شوند.

برداشت من از شرایط ایران امروز این است که ما شده ایم یک نهنگ 52 هرتزی با نغمه هایی آرمانی اما نشنیدنی و نفهمیدنی. مرتب نباید بگوییم که جهان دچار اختلال شنیداری است به این فکر کنیم که ما اختلال گفتاری داریم. چند کشور در جهان هستند که ما را همراهی می کنند؟ با چند کشور جهان رابطه استراتژیک داریم؟

نمونه موردی: چین با عربستان یک توافق نامه بلندمدت جامع ایجاد کرد. در آن در مورد جزایر سه گانه ایرانی صحبت کرد و ده ها نکته دیگر. و ما اکنون در شوک به سر می بریم که چرا چین چنین کرد؟ شریک استراتژیک ما، چین عزیز چرا وارد چنین تفاهماتی شد. مساله این است که تبدیل شده ایم به یک نهنگ 52 هرتزی!

کمی در مورد واقعیت ها بدانیم: تجارت خارجی چین 6 هزار میلیارد دلار است. سهم ایران چقدر است؟ 20 میلیارد دلار. اندازه تجارت خارجی آمریکا با چین چقدر است؟ 650 میلیارد دلار (32 برابر ما). همین عربستان 87 میلیارد دلار تجارت خارجی با چین دارد. یعنی 4.5 برابر ایران. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم چین بخواهد تجارت 6 هزار میلیارد دلاری خود را در پای 20 میلیارد دلار بسوزاند سخت در اشتباهیم. شاید چین شریک استراتژیک ما باشد اما واقعیت تلخ ابن است که ما شریک استراتژیک چین نیستیم.

تجویز راهبردی چه می تواند باشد؟

روزگاری مطرح می شد که برخی می خواهند در حوزه سیاست داخلی چین را الگوی خود قرار دهند به نظرم آدرس اشتباهی داده شده. آنچه باید از چین آموخته شود سیاست خارجی است و نه داخلی. در سیاست خارجی مانند چین عمل کنیم؛ چین در حوزه سیاست خارجی کاملا پراگماتیک (عمل گرا)، غیرایدئولوژیک (غیرآرمان گرا) و معامله گرایانه (منفعت گرا) عمل می کند.هر کشوری که توان خلق منفعت مالی بیشتری برای چین داشته باشد چین با آن ها می بندد! همین! در کنار سه گانه عملگرایی منفعت گرایی و غیرارمان گرایی تنها چیزی که ما را محدود می کند چارچوب اخلاقی است. یعنی سیاست خارجی ما نباید مخالف اخلاق باشد.

یکی از سفرای ایران در چین می گفت در جلسات متعددی که با چینی ها از ادارات و سازمان ها و موسسات مختلف داشتم یک حرف به طرز تعجب آوری تکرار و تاکید می شد و آن اینکه استراتژی ما این است که تا 50 سال اقتصاد در اولویت باشد و سیاست خارجی ما کاملا بر اساس منافع مالی تنظیم شود. ما روابط مان را با تک تک کشورهای جهان بر اساس اقتصاد تنظیم می کنیم و نه برعکس. حتی بازه 50 سال هم در گفته ها یکسان بود.

نظام جهانی، منافع متقابل را می فهمد. نه دوستی دیرینه، نه سابقه و گذشته، نه ایدئولوژی، نه همسایگی هیچ کدام معیار اول تصمیمات سیاست گذاری خارجی نیست. بنابراین کشوری که در این جهان با زبانی دیگر (فرکانسی دیگر) صحبت کند کشوری تنها (نهنگ 52 هرتزی) خواهد بود. نهنگ های تنها سرنوشت غم انگیزی دارند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "ایران؛ تنهاترین نهنگ 52 هرتزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ تنهاترین نهنگ 52 هرتزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید