آنالیز تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت های بهداشتی اولیه

به گزارش وبلاگ نیک دل، تیمی از محققان در جریان مطالعه ای به آنالیز تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت های بهداشتی اولیه پرداختند.

آنالیز تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت های بهداشتی اولیه

چه آماده باشیم چه نباشیم، هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر نقش مهمی را در زیمنه بهداشت و پزشکی ایفا می نماید، با این حال، بر اساس مطالعه تازه دانشگاه وسترن انتاریو، توسعه، استقرار و حتی تعریف پیشرفت های بیشتر هوش مصنوعی با احتیاط تاثیر و کارآیی آن را در سال های آینده مشخص می نماید.

محققان میان رشته ای از پزشکی خانواده، علوم رایانه و اپیدمیولوژی، مسائل کلیدی در خصوص استفاده از ابزار های هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی اولیه را با ارتباط مستقیم با پزشکان خانواده، پرستاران، پزشکان پرستار و ذینفعان سلامت دیجیتال شناسایی نموده اند.

به طور قاطع، پاسخ ها نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند تاثیر مثبتی در عملکرد بالینی داشته باشد، اما عوامل زیادی باید در خصوص اجرای آن در نظر گرفته شوند.

دن لیزوت، دانشیار علوم کامپیوتر و دانشکده پزشکی و دندانپزشکی Schulich و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما برای هوش مصنوعی آماده هستیم، اما باید در خصوص چگونگی و زمان استفاده از آن فکر کنیم؛ بنابراین اجازه دهید اصلاح کنم و بگویم، فکر می کنم ما آماده ایم تا روند اجرای موفقیت آمیز را شروع کنیم.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (یک زیرشاخه از هوش مصنوعی که در آن الگو ها از داده ها یاد می گیرند) تکنیک های مختلفی را در بر می گیرد که بر روی رایانه هایی متمرکز شده اند که وظایف هوشمند شبیه انسان را انجام می دهند. روش های هوش مصنوعی در حال حاضر در برنامه های مختلف از موتور های جستجوی پیشرفته وب (گوگل) و سیستم های توصیه (Netflix، Amazon) تا درک گفتار انسان (Siri و Alexa) و اتومبیل های خودران (تسلا) استفاده می شوند. در تنظیمات مراقبت های بهداشتی اولیه، هوش مصنوعی می تواند برای پیش بینی نتایج بیمار بر اساس داده های پرونده پزشکی الکترونیکی ناشناس (EMR) یا پیش بینی روند ها و شناسایی الگو های بسیار پیچیده برای تشخیص انسان (به عنوان مثال، شیوع بیماری های عفونی در یک جامعه) استفاده گردد.

برای این مطالعه، جکی کوپر، دانشجوی فارغ التحصیل سابق، لیزوت و آماندا تری، محقق اصلی، 14 مصاحبه تفصیلی با سهامداران مراقبت های بهداشتی اولیه و سلامت دیجیتال در انتاریو انجام دادند.

در مصاحبه ها، نظر مصاحبه شونده ها در معرفی هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی اولیه مثبت بود، اما نگرانی های متعددی نیز وجود داشت، از جمله هزینه و در دسترس بودن فناوری تازه، نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، تهدید به مهارت ها و ظرفیت بالینی، از دست دادن کنترل انسانی بر تصمیم گیری، ایجاد و پیامد های اخلاقی، حقوقی و اجتماعی گسترده تر.

تری، مدیر مرکز مطالعات پزشکی خانواده در Schulich Medicine and Dentistry می گوید: از نظر افرادی که در پی راهکار هایی با استفاده از فناوری از جمله هوش مصنوعی هستند که می تواند به حمایت از پزشکان مراقبت های بهداشتی اولیه یاری کند، آمادگی وجود دارد، اما موارد زیادی از نظر شفافیت، تضمین حفظ حریم خصوصی و هزینه وجود دارد که باید از ابتدا فراهم باشد.

هنگام در نظر گرفتن استفاده از هوش مصنوعی در تنظیمات مراقبت های بهداشتی اولیه، پزشکان و بیماران باید با پیاده سازی و کاربرد راحت باشند.

لیزوت می گوید: معرفی هوش مصنوعی می توان سوال برانگیز باشد، اما این گام مهمی است که باید در نظر گرفته گردد، زیرا دیجیتالی کردن مراقبت های بهداشتی در راه است.

لیزوت می گوید: آیا هوش مصنوعی کار هایی را که من به انجام آن ها در تمریناتم اهمیت می دهم بهبود می بخشد؟ یا قرار است آن ها را به گونه ای جایگزین کند که برای من و بیمارانم مفید نباشد؟ این ها سوالاتی است که همه را درگیر می نماید. من فکر می کنم به طور کلی خوش بینی محتاطانه ای در خصوص اجرای هوش مصنوعی وجود دارد، اما کلمه کلیدی محتاطانه است.

بیشتر بخوانید

منبع: مدیکال اکسپرس

وبلاگ نیک دل فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آنالیز تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت های بهداشتی اولیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت های بهداشتی اولیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید