برنامه چین برای برگزاری نشست سران حاشیه خلیج فارس با حضور ایران

به گزارش وبلاگ نیک دل، یک روزنامه آمریکایی گفت که چین در حال برنامه ریزی برای برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس با حضور ایران است.

برنامه چین برای برگزاری نشست سران حاشیه خلیج فارس با حضور ایران

به گزارشوبلاگ نیک دل، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز یکشنبه در گزارشی بیان کرد: چین در حال برنامه ریزی برای نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس با حضور ایران است.

گزارش این روزنامه در این خصوص حاکیست: روز آدینه (پیش)، چین برای بازگرداندن روابط میان ایران و عربستان سعودی پس از 7 سال، میانجیگری کرد. بر اساس اعلام پکن ، نشست گسترده تری بین ایران و 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس که قبلاً گزارشی در این باره منتشر نشده بود، برای اواخر این ماه در حال برنامه ریزی است.

گزارش مذکور دراین خصوص اضافه می نماید: ابتکار دیپلماتیک شی جین پینگ (رییس جمهور چین) نشان می دهد که پکن نقش محوری را برای خود به عنوان یک میانجی قدرت نو در خاورمیانه (غرب آسیا) می بیند؛ منطقه ای راهبردی که در آن ایالات متحده دهه ها است تأثیرگذارترین بازیگر خارجی بوده است.

وال استریت ژورنال اضافه کرد: با عدم تمرکز انحصاری چین بر جریان انرژی و تجارت، نفوذ این کشور به سیاست منطقه نشان می دهد که فصل نوی در رقابت بین پکن و واشنگتن در جریان است. توافق بین عربستان سعودی و ایران که هفته گذشته پشت درهای بسته در پکن به امضاء رسید، بعضی از حساس ترین مسائل میان 2 کشور را مورد آنالیز قرار خواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "برنامه چین برای برگزاری نشست سران حاشیه خلیج فارس با حضور ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه چین برای برگزاری نشست سران حاشیه خلیج فارس با حضور ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید