تدوین 32 فعالیت برای حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی
به گزارش وبلاگ نیک دل، تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه های حوزه تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی آنالیز شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست مشترک گفت: موضوع تربیت بدنی برای عموم دانش آموزان لازم است ولی برای دانش آموزان با احتیاج های ویژه ضروری تر است به علت این که علاوه بر کارکردهای تربیت بدنی کاردکرد های توانبخشی و درمان هم برای این دانش آموزان دارد.
وی در ادامه گفت: دانش آموزان استثنایی فضایی خاصی جز مدرسه برای فعالیت های ورزشی ندارد و به لحاظ حرفه ای، فضا و امکانات و توان دانش آموز استثنایی ضرورت دارد به این حوزه نگاه ویژه ای شود.
وی با بیان اینکه 12 اسم برنامه با 32 فعالیت برای حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: در راستای ارتقای سلامت جسمانی هرساله مسابقات ورزشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه کشور و مسابقات کارکنان به صورت سراسری برگزار می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای تربیت بدنی برای دانش آموزان با احتیاج های ویژه اشاره نمود و گفت: فراوری محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان آسیب دیده جسمی حرکتی، فراوری محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی، بسته تربیت بدنی تلفیقی فراگیر، طراحی و تدوین بسته آموزشی معلمان تربیت بدنی تلفیقی فراگیر مدارس ویژه و پذیرا، تهیه محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی با قابلیت بارکد خوان، بسته آموزشی اشارات استاندارد اصطلاحات ورزشی در سه رشته، معرفی و آموزش رشته های ورزشی دانش آموزان بااحتیاجهای ویژه، معرفی آزمون برکپورت و نحوه استفاده از نرم مناسب آن در ارزشیابی دانش آموزان بااحتیاجهای ویژه، بسته آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم دوره اول ابتدایی از جمله فعالیت های سازمان در حوزه تدوین و فراوری محتوای تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی کانون های ورزشی خاص دانش آموزان بااحتیاجهای ویژه، ایجاد مراکز اصلاح ساختار قامتی خاص دانش آموزان بااحتیاجهای ویژه و توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر اقدامات در این حوزه است.
وی به تامین فضا و تجهیزات مناسب درس تربیت بدنی اشاره نمود و گفت: ساخت و تجهیز سالن های ورزشی، ایجاد و راه اندازی و تجهیز اتاق های بازی و ورزش در مدارس استثنایی در قالب طرح حیات پویا با همکاری معاونت تربیت بدنی، تامین تجهیزات ورزشی عمومی و تخصصی مدارس استثنایی در قالب نهضت توان افزایی از جمله برنامه سازمان در زمینه فضا و تجهیزات است.
وی توضیح داد: دانش آموزان با احتیاج های ویژه به 105 قلم تجهیزات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی احتیاج دارند که از این تعداد 19 مورد مربوط به تجهیزات ورزشی است و برای تامین این تجهیزات اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریالی دیده شده است.
حسینی با بیان اینکه مربع طلایی سند تحول بنیادین دارای 4 رکن ارتقا کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و توسعه عدالت است گفت: شرایط جامعه به گونه ای است که جوانان و نوجوانان دچار بحران افتخار و هویت شده اند و برای کاهش این نقیصه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسابقات ورزشی ، هنری و خانوداگی طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بسته های امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته مشارکتی خانواده محور است، گفت: یکی از رویکردهای این بسته توجه به فعالیت های هویت آفرین خانوادگی است و به همین دلیل برگزاری جشنواره نشاط با یک روز بازی در کنار خانواده، توسعه ورزش خانواده محور و جشنواره ورزشی دانش آموزان بااحتیاجهای ویژه برنامه ریزی شده است.
وی در انتها گفت : اجرای جشنواره روش تدریس مبتنی بر بازی، توسعه زیربنای علمی تربیت بدنی دانش آموزان بااحتیاجهای ویژه، توسعه مشارکت ها ، عقد تفاهم نامه با سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه ورزش معلولین با هدف ایجاد هم افزایی، ارزیابی فعالیت های ادارات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه فعالیت های تربیت بدنی و سامانه پرورشی و تربیت بدنی از دیگر برنامه های حوزه تربیت بدنی است.
شایان ذکر است در این نشست مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم بر توانمند سازی خانوده ها در حوزه تربیت بدنی تاکید نمود و گفت: خانواده ها نقش اساسی در پرورش و تربیت فرزند خود دارند و بر این اساس باید محتوایی مناسب برای والدین در این حوزه تدوین شود تا والدین بتوانند نقش مربی را ایفا نمایند.
وی توضیح داد: ضرورت دارد در حوزه توانمند سازی والدین محتواهای چند رسانه ای مناسب تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود.
معاون وزیر وجود تجهیزات و امکانات تربیت بدنی در مدارس بویژه مدارس استثنایی را از ضروریات دانست و گفت: به وسیله هماهنگی با سازمان نوسازی میتوان مدارس در حال ساخت را به امکانات تربیت بدنی مناسب دانش آموزان با احتیاجهای ویژه تجهیز کرد.
وی با اشاره به نهضت داوطلبی دانش آموزان گفت : بر اساس این نهضت به دانش آموزان مسئولیت های ورزشی نظیر مربی یار ، داور یار داده می شود که موجب هویت بخشی به دانش آموزان هم می شود.
وی با اعلام آمادگی برای برگزاری سمینار تخصصی مشترک دو معاونت در حوزه تربیت بدنی دانش آموزان با احتیاج های ویژه گفت: پیشنهاد می شود در حوزه برنامه ریزی تربیت بدنی برای دانش آموزان با احتیاج های ویژه مسئله محور حرکت شود و چند مسئله که وجود دارد برنامه ریزی و حل شود.
منبع: خبرگزاری پانا