جزئیات واکسیناسیون گروه های شغلی و دیابتی ها علیه کرونا

به گزارش وبلاگ نیک دل، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو از شروع واکسیناسیون بعضی گروه های شغلی پرخطر و بعلاوه بیماران دیابتی در کشور علیه کرونا اطلاع داد و در عین حال جزئیات آن را تشریح کرد.

جزئیات واکسیناسیون گروه های شغلی و دیابتی ها علیه کرونا

دکتر کیانوش جهانپور در مصاحبه با ایسنا، گفت: خوشبختانه به مناسبت عید غدیر و در آستانه روز خبرنگار با توجه به تامین مناسبی که در روز ها و هفته های اخیر درباره واکسن کرونا وجود داشت و البته به نوعی رسیدن به حدنصاب قابل قبولی از واکسیناسیون افراد در گروه های سنی پرخطر، گروه های شغلی پرخطر و یعنی فاز سوم واکسیناسیون علیه کرونابه موازات و با دستور وزیر بهداشت شروع شد و روز گذشته شاهد شروع واکسیناسیون 10 گروه شغلی یا گروه های پرخطر فاز سوم واکسیناسیون در سراسر کشور بودیم که شامل معلمین، آموزگاران، اصحاب رسانه و وبلاگ نیک دل، اساتید حوزه و دانشگاه، هموطنانی که در مراکز تربیتی و زندان ها به سر می برند، کارکنان بانک ها و ... است.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته به صورت نمادین واکسیناسیون اصحاب رسانه و وبلاگ نیک دل شروع شد، گفت: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لیستی از اصحاب رسانه، وبلاگ نیک دل و عوامل فنی و اجرایی رسانه ها ارائه و با اولویت بندی که به نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود، واکسیناسیون شان شروع شد و در سراسر کشور انجام می گردد و واکسیناسیون اصحاب رسانه تداوم می یابد.

جهانپور درباره شرایط تامین واکسن کرونا، گفت: خوشبختانه در شرایطی هستیم که در نقطه حداکثری واکسیناسیون روزانه رسیدیم و اگر بخواهیم با همین سرعت هم ادامه دهیم، تقریبا برای دو هفته واکسن موجود است.

طبیعتا دوز اول واکسن ها تزریق می گردد و واکسن دوز دوم هم با توجه به ورود محموله های نو ازجمله محموله واکسن آسترازنکا فراوری ژاپن روز آدینه و دو محموله از چین در هفته آینده و البته ورود واکسن های سبد کووکس در روز ها و هفته های آینده و ورود منظم واکسن کوو ایران برکت به سبد واکسیناسیون ملی به صورت هفتگی، اکنون ریل گذاری مناسبی چه در واردات و چه در زمینه فراوری داخلی صورت گرفته و هرچه به سمت جلو پیش رویم، این سرعت تامین واکسن بهتر خواهد شد و تاثیرش را بر فرایند واکسیناسیون روزانه هم خواهد داشت. تقریبا می توان گفت که کمترین دغدغه ها را برای تامین واکسن در روز ها و هفته های آینده داریم.

وی درباره شرایط فراوری واکسن پاستوکووک هم گفت: واکسن پاستووکوک بیش از 120 هزار دوز را هفته گذشته به وزارت بهداشت تحویل داده که در شبکه بهداشتی توزیع شده و این روز ها تزریق می گردد. روز گذشته هم وبلاگ نیک دلی که واکسینه شدند، از این واکسن استفاده کردند. در عین حال فراوری نیمه صنعتی آن ادامه می یابد. خطوط صنعتی واکسن پاستوکوک که در مقیاس وسیع تر و انبوه تری فراوری خواهد نمود، در شهریور ماه به بهره برداری می رسد. ما یک فرایند افزایشی پلکانی و تدریجی در فراوری پاستوکووک را هم شاهد خواهیم بود و فکر می کنم در مهر ماه به ظرفیت اسمی خودش نزدیک گردد.

وی درباره نحوه واکسیناسیون گروه های شغلی، گفت: در گروه های شغلی سازمان یا صنف مربوطه، از سوی اداره کل استان های مختلف احصاء و اعلام می گردد. به اسم مثال در اصحاب رسانه با هماهنگی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در معلمان به هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه ها به وسیله وزارت علوم، هموطنانی که در زندان ها هستند، از سوی سازمان زندان ها و... اعلام می گردد. وزارت بهداشت هم از سازمان یا صنف مربوطه موارد را احصاء نموده و در مکان هایی که صنوف مشخص نمایند و با اولویت بندی صنف مربوطه، وزارت بهداشت واکسیناسیون را انجام می دهد.

جهانپور درباره جزئیات واکسیناسیون دیابتی ها هم، گفت: واکسیناسیون بیماران دیابتی با دستور وزیر بهداشت و با احصاء بیماران دیابتی، با اولویت بیمارانی که دریافت نماینده انسولین هستند، در سراسر کشور شروع خواهد شد و واکسیناسیون بیماران زمینه ای دیگر هم بعد از احصاء موارد و تهیه لیست بیماران در کشور کلید خواهد خورد. با سرعت تکمیل واکسیناسیون فاز دوم و شروع فاز سوم در کشور شروع شده و در حال اجرا است و فکر می کنم که در همین ماه به میزان شش ماه گذشته واکسیناسیون در کشور خواهیم داشت.

وی گفت: بیماران دیابتی که در سامانه سیب اطلاعات شان وجود دارد به اضافه مواردی که به وسیله دانشگاه های علوم پزشکی احصاء خواهد شد، در جهت واکسیناسیون قرار می گیرند. در عین حال امروز یک سامانه جامع برای بیماران مصرف نماینده انسولین داریم که تحت اسم رجیستری بیماران دیابتی نیازمند انسولین است. در این زمینه ما لیست موارد مصرف نماینده انسولین را در سراسر کشور داریم و در موارد دیگر هم به موازات اعلام معاونت بهداشتی، واکسیناسیون شان انجام می گردد.

منبع: فرارو

به "جزئیات واکسیناسیون گروه های شغلی و دیابتی ها علیه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات واکسیناسیون گروه های شغلی و دیابتی ها علیه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید