خودروی پلیس ایران از دهه 20 تا 50

به گزارش وبلاگ نیک دل، خودرو دیگری که در این دهه به کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریبا تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودرو های آلمانی سپری کرد.

خودروی پلیس ایران از دهه 20 تا 50

سیر تحول خودرو های پلیس طی 70 سال اخیر جالب است. از دهه 1320 که خودرو های آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کار های مربوطه استفاده می گردد، شاید کمتر کسی به نوع خودرو ها و تجهیزات به کار رفته در آن ها توجه نموده باشد، ولی آنچه مسلم است اینکه صرف نظر از قدمت طولانی استفاده از خودرو در این بخش تنها ظرف چند سال اخیر شاهد ارتقای تجهیزات در این خودرو ها بوده ایم.

به عبارت دیگر خودرو های پلیس شاید بیش از 60 سال جز به چراغ های گردان، بی سیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبوده اند، اما امروز به سیستم هایی نظیر دوربین های اتوماتیک، دستگاه های GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابه های الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره ای، رایانه ای و... تجهیز شده اند. در ادامه به سیر تحول این خودرو ها اشاره می کنیم.

دهه 1320

مدلی از بنز قدیمی، حدود 67 سال پیش یعنی در سال 1940 میلادی ساخته و برای به کارگیری در شهربانی روانه تهران شد. در آن روزگار هنوز خودرو های پلیس به چرا غ های گردان، بی سیم و بلندگو مجهز نشده بودند.

دهه 1330

فولکس واگن قورباغه ای شکل با دو رنگ مشکی و سفید که به یک چراغ گردان آبی رنگ و یک دستگاه بی سیم با برد محدود مجهز شده بود از جمله وسایل نقلیه مورد استفاده پلیس هدایت و رانندگی در آن موقع بود. این خودرو هم اکنون در پارکینگ نیروی انتظامی خاک می خورد.

خودرو دیگری که در این دهه به کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریبا تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودرو های آلمانی سپری کرد.

دهه 1340

دهه 1340 را باید تقریبا شروع دوباره ورود خودرو های آمریکایی به این عرصه دانست. دوج های کرنت 6 سیلندر ساخت کشور آمریکا با پلاک های سه رقمی دست نویس که حداکثر سرعت آن ها به 200 کیلومتر در ساعت می رسید از سال 1346 تا 1354 مورد استفاده قرار گرفتند.

دوج کرنت دارای یک بلندگوی کوچک بود که بر روی گلگیر جلو و کنار کاپوت نصب می شد و مجهز به یک بی سیم دستی، چند پروژکتور و یک چراغ گردان ثابت بود. [دهه 40 همان دهه ای است که افسران زن با موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می کردند (سال 1346) و ضمن هدایت خودرو ها بعضا آن ها را جریمه نیز می کردند.]

دهه 1350

در تمام دهه 1350 در کنار لندروور انگلیسی خودرو های آمریکایی بیوک، شورولت رویال و بنز 230 به کار گرفته شدند. بنز230 با چراغ های جلو عمودی شش سیلندر بودند و حداکثر سرعت آن ها برای این کار 220 کیلومتر در ساعت تنظیم شده بود؛ این خودرو های آلمانی از سال 1350 تا 1356 در شهربانی ایران خدمت کردند.

منبع: فرادید

به "خودروی پلیس ایران از دهه 20 تا 50" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی پلیس ایران از دهه 20 تا 50"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید