35 فرمان پزشکان

به گزارش وبلاگ نیک دل، اگر آنفلوآنزای خوکی گرفته اید، اگریکی ازاعضای خانواده تان به این بیماری دچار شده، اگرمی خواهید آنفلوآنزای خوکی نگیرید، اگر فرزندتان دانش آموزاست و می ترسید درمدرسه به این بیماری مبتلا گردد، اگرخودتان با یکی از اعضای خانواده تان سال جاری زائر خانه خدا بوده و حالا نگران ابتلا به این بیماری هستید، به شما توصیه می کنیم 35 توصیه زیر را جدی بگیرید.

35 فرمان پزشکان

35 فرمان پزشکان

اگر آنفلوآنزای خوکی گرفته اید، اگریکی ازاعضای خانواده تان به این بیماری دچار شده، اگرمی خواهید آنفلوآنزای خوکی نگیرید، اگر فرزندتان دانش آموزاست و می ترسید درمدرسه به این بیماری مبتلا گردد، اگرخودتان با یکی از اعضای خانواده تان سال جاری زائر خانه خدا بوده و حالا نگران ابتلا به این بیماری هستید، به شما توصیه می کنیم 35 توصیه زیر را جدی بگیرید.

8 توصیه به آنهایی که یکی از اعضای خانواده شان آنفلوآنزای خوکی گرفته است:

1- دست هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید. 2- مراقب باشید که دست هایتان را حتی المقدور به چشم ودهانتان نزنید. 3- حواستان باشد که هوای اتاق بیمارتان باید تهویه مناسبی داشته باشد. 4- دستمال های کاغذی و سایر وسایل یک بار مصرف بیمارتان را در کیسه زباله قرار داده و بلافاصله بعد از دست زدن به آنها، دست هایتان را با آب و صابون بشویید. 5- شستشوی مرتب سطوحی که دست بیمار با آنجا تماس دارد (مانند دستگیره در، کلید لامپ، ریموت کنترل تلویزیون و میز غذا) لازم است؛ چون ویروس H1N1 بین 2 تا 8 ساعت روی این سطوح زنده می ماند. 6- وسایل شخصی و ظروف غذای بیمار را می توانید به همراه وسایل سایر افراد خانواده با آب و شوینده های خانگی بشویید و پس از شستشو، احتیاجی به جداسازی وسایل اواز وسایل سایرافراد خانواده نیست. 7- لباس ها و ملحفه های بیمار را می توانید مانند لباس ها و ملحفه های دیگران با آب و صابون بشویید یا در ماشین لباس شویی مشترک بیندازید؛ ولی بعد از دست زدن به آنها یادتان نرود که دست هایتان را خوب بشویید. 8- طبیعی است که بوسیدن عضو بیمار خانواده و دست دادن با او مطلقاً ممنوع است.

9 توصیه به آنهایی که آنفلوآنزای خوکی گرفته اند:

1-اگر می خواهید دیگران را مریض نکیند، حتی المقدور یکی دومتر از آنها فاصله بگیرید؛ چون این ویروس به راحتی از فاصله یک متری با عطسه و سرفه منتقل می گردد. 2- وقتی سرفه یا عطسه می کنید، با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی تان را بگیرید و بعد، دستمال کاغذی ها را داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید. اگر دستمال همراه ندارید، موقع عطسه وسرفه، جلوی دهان و بینی تان را با آستین پیراهن تان بگیرید. 3- عجالتاً دور دست و روبوسی را خط بکشید. 4- شستشوی مرتب دست ها یادتان نرود؛ فرقی نمی نماید از آب و صابون بهره ببرید یا محلول های حاوی الکل. 5- لزومی ندارد آنتی بیوتیک بخورید. آنتی بیوتیک ها تأثیری در درمان این بیماری ندارند. 6- می توانید از داروهای تب برومسکن (مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن) بهره ببرید ولی آسپرین نخورید. 7- بیشتر مایعات بخورید. مصرف مایعات ساده و غذاهای گرم ونرم، بهبودتان را تسریع می نماید. 8- درمان اصلی شما استراحت است. لااقل تا 24 ساعت بعد از قطع تب (به شرطی که تب بر مصرف ننموده باشید) و اطمینان از بهبودی کامل باید در منزل بمانید. بهتر است در یک اتاق مجزا استراحت کنید و دراتاق را باز بگذارید. 9- دیدار هایتان را کم کنید وتا می توانید، کارهایتان را با تلفن وایمیل به انجام برسانید.

7 توصیه برای پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی:

1- دست هایتان را مرتب با آب و صابون یا محلول های ضدعفونی حاوی الکل بشویید؛ مخصوصاً وقتی که عطسه یا سرفه می کنید و مخصوصاً وقتی که از محیط بیرون به خانه برمی گشت. 2- ضدعفونی کردن سطوح داخلی خانه با محلول های حاوی کلر در کاهش احتمال انتقال بیماری بسیارمؤثراست. 3- از تماس با مبتلایان و موارد مشکوک به این بیماری، بپرهیزید. 4- از حضور در کشورها، شهرها و جاهایی که احتمال شیوع این بیماری در آنجا بیشتر است، خودداری کنید. 5- از دست زدن به اشیا وسطوحی که ممکن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماکن عمومی، بپرهیزید. بوسیدن ضریح، دست زدن به میز کافی شاپ ها و رستوران ها و دستگیره در وسایل نقلیه عمومی، احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می برد. 6- حتی المقدور دست تان را به دهان ، بینی و چشم تان نزنید. 7- ویروس آنفلوآنزا در محیط اطراف و اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و تاکسی و صفحه کلید کامپیوتر می تواند به راحتی بیمارتان کند. اگر دست تان زیاد با این قبیل سطوح تماس دارد، شستشوی مرتب دست ها یادتان نرود.

6 توصیه به دانش آموزان وخانواده هایشان:

1- قرار دادن بسته های کوچک مایع دست شویی در کیف مدرسه دانش آموزان می تواند نقش بسزایی در کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال آن داشته باشد. 2- ویروس این آنفلوآنزا تا 48 ساعت توانایی پایداری روی دست ها را دارد و دانش آموزان باید دست های خود را به طورمرتب با آب وصابون شستشو دهند. 3- استفاده از ژل های ضدعفونی نماینده حاوی الکل با توجه به سهولت مصرف و عدم احتیاج به آب می تواند در حفظ سلامت دانش آموزان بسیار مؤثر باشد. 4- به محض مشاهده علایم این بیماری در فرزندتان، از رفتن او به مدرسه جلوگیری کنید. تب بالا، سردرد، گلودرد، سرفه یعنی زنگ خطر. 5- عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران واستفاده صحیح ازماسک ها را به فرزندتان تذکر بدهید. 6- نحوه صحیح دفع کردن دستمال های آلوده، رعایت فاصله ایمنی با افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری و اصول بهداشت فردی هم از مواردی است که باید دانش آموزان آموزش داد.

6 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای خوکی:

1- ما مسلمان ها چون گوشت خوک نمی خوریم، آنفلوآنزای خوکی نمی گیریم:

نه ربطی ندارد! راه اصلی انتقال این بیماری، تنفسی است (نه خوراکی)؛ یعنی می تواند با سرفه وعطسه منتقل گردد. این بیماری حتی راحت تر از این حرف هاهم منتقل می گردد. کافی است دستمان با چیزی تماس پیدا کند که ویروس روی آن نشسته باشد. آن وقت، اگر دست آلوده مان را به دهان، بینی یا چشممان بزنیم، ویروس منتقل می گردد. 2- علایم آنفلوآنزای خوکی، وحشتناک است: اتفاقاً علایمش خفیف است: تب، سردرد، سرفه، گلودرد، خستگی، کوفتگی بدن و آبریزش بینی. اما معمولاً طول می کشد و به درمان های رایج جواب نمی دهد. 3- اگر واکسن آنفلوآنزا بزنیم، در مقابل آنفلوآنزای خوکی هم ایمن می شویم: این طور نیست. ویروس آنفلوآنزای خوکی، ویروس نو ظهوری است که از تلفیق 3 نوع ویروس آنفلوآنزای انسانی، مرغی و خوکی به وجود آمده. بنابراین واکسن های متداول آنفلوآنزا زورشان به این ویروس نمی رسد. فراوری یک واکسن مؤثر برای این بیماری همطبیعتاً طول می کشد. 4- تا وقتی خطر آلودگی به این ویروس وجود دارد، باید دور تمام سفرهای خارجی راخط بکشید: البته اگر می خواهید به مکزیک یا آمریکا یا بقیه کشورهای کانون این بیماری بروید، برترین توصیه این است که: نروید! ولی اگر مجبورید به کشوری در مجاورت یکی از این کشورها سفر کنید، این دو توصیه را از قلم نیاندازید: شستشوی مکرر دست ها و استفاده از ماسک های تنفسی. 5- خطر آنفلوآنزای خوکی از خطر یک آنفلوآنزای ساده هم کمتراست: این هم یعنی افتادن از آن طرف بام! این آنفلوآنزای نو هنوز درمان قطعی و واکسن مؤثری ندارد و همه گیری اش در گوشه و کنارجهان، هر روز بیشترازدیروزاست. قدرت سرایتش هم اصلاً قابل مقایسه با قدرت سرایت آنفلوآنزای فصلی نیست. پس قطعاً خطرناک تر از یک آنفلوآنزای ساده است.

5 توصیه به حجاج و خانواده هایشان:

1- اگر ضرورتی ندارد، در مراسم مستحبی (مانند طواف های مستحبی) شرکت نکنید و از بوسیدن و لمس ضریح اماکن متبرکه هم پرهیز کنید. 2- فقط از سجاده شخصی خودتان بهره ببرید و حتی المقدور در مکان های خلوت، فاصله ای نزدیک به 2 متر را از اطرافیان خود حفظ کنید. با این کار، می توانید احتمال انتقال این بیماری را به حداقل برسانید. 3- شستن مرتب و منظم دست هایتان را از قلم نیاندازید. این کار، یکی از آسان ترین ومؤثرترین راه های پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی است. 4- استفاده از ماسک های صورت، اگر چه در پیشگیری از آنفلوآنزای نوع A کارآیی چندانی ندارد، اما اگر خواستید برای خودتان ماسک خریداری کنید، دنبال ماسک های N95 بگشت که بیشترین کارآیی را در بین ماسک ها دارند. این ماسک ها را باید طوری روی صورت تان بزنید که تا زیر چشم هایتان را بپوشاند و دور دهان و بینی تان را هم خوب پوشش بدهد. 5- اگر چه مصافحه جزو مستحبات دینی است اما پزشکان توصیه می نمایند که سال جاری در زمان حج و پس از بازگشت از عربستان و ورود به ایران، حجاج و خانواده هایشان از این دوکار (دست دادن وروبوسی) پرهیز نمایند.

ویروس آنفلوآنزا در محیط اطراف و اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و تاکسی و صفحه کلید کامپیوتر می تواند به راحتی بیمارتان کند. اگر دست تان زیاد با این قبیل سطوح تماس دارد، شستشوی مرتب دست ها یادتان نرود.

6- آنفلوآنزای خوکی از بیماری های پرسروصدای قبلی (آنفلوآنزای مرغی و سارس) خطرناک تراست:

نه آنفلوآنزای خوکی آن قدرها مرگبار نیست ولی بدی اش این است که به مرحله سرایت انسان به انسان رسیده؛ مرحله ای که سارس با همه وحشتی که ایجاد نموده بود، هرگز به آن نرسید. با این حال، سارس در حد فاصل سال های 2000 تا 2003 بیش از 770 نفر را کشت و بیش از 10 برابر این تعداد را هم مبتلا کرد. آنفلوآنزای مرغی هم که لابد یادتان هست؛ میلیون ها مرغ را قربانی کرد و جان صدها انسان را در 12 کشور جهان گرفت. ولی مسئله این است که قدرت سرایت این آنفلوآنزا از آن بیماری ها بیشتر است.

اگر خواستید برای خودتان ماسک خریداری کنید، دنبال ماسک های N95 بگشت که بیشترین کارآیی را در بین ماسک ها دارند. این ماسک ها را باید طوری روی صورت تان بزنید که تا زیر چشم هایتان را بپوشاند و دور دهان و بینی تان را هم خوب پوشش بدهد.

منبع:زندگی ایده آل ش 53

منبع: راسخون

به "35 فرمان پزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "35 فرمان پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید