دلیل و درمان پوسته شدن دور لب

به گزارش وبلاگ نیک دل، درمان پوسته شدن دور لب ممکن است دغدغۀ بسیاری از افراد باشد چرا که عوامل خشکی لب ها بسیار متنوع است. درست است که این مشکل ممکن است بر زیبایی افراد تأثیر بگذارد اما عموماً به لحاظ سلامتی جای نگرانی وجود ندارد و خشکی لب به مسئله ای حاد تبدیل نخواهد شد. به هر صورت بهتر است در مراحل اولیه درمان پوسته شدن دور لب را آغاز کنید تا تشدید نشود.

دلیل و درمان پوسته شدن دور لب

دلیل خشکی لب ها چیست؟

دلایل متعددی وجود دارند که افراد مختلف را مجبور به درمان خشکی لب ها می نمایند. مهم ترین این دلایل کم آبی بدن یا دهیدراسیون، درماتیت پریورال، آلرژی و یا عوارض مصرف بعضی از محصولات خاص است. در ادامه به آنالیز این موارد می پردازیم، اما توجه داشته باشید که اگر خشکی دور لب ها شرایطی دائمی گردد می بایست با پزشک مشورت کنید.

دهیدراسیون در اثر کمبود چربی پوست

پوست برای مرطوب ماندن به طور طبیعی چربی فراوری می نماید. اگر چربی فراوری شده بیش از حد گردد جوش می زنید ولی اگر کمتر از حد لازم چربی فراوری گردد پوست خشک می گردد و آب خود را از دست می دهد، در نتیجه پوسته پوسته و زبر می گردد. خشکی یا رطوبت پوست می تواند به شما به ارث برسد، اما در نهایت می توان گفت که شستشوی بیش از حد پوست عاملی برای خشکی آن است.

کم آبی بدن

دلیل خشکی لب ها، دهان و چشم ها همگی می تواند مربوط به کم آبی بدن باشد. برای درمان پوسته شدن دور لب پیشنهاد می گردد روزانه هشت الی دوازده لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

تنفس دهانی

افرادی که به هر دلیلی به جای بینی از دهان نفس می کشند مستعد ترک خوردگی و خشکی لب هستند، مخصوصاً اگر هنگام خواب از دهان نفس بکشند. پزشکان برای درمان پوسته شدن دور لب بیماران را به دقت در درست تنفس کردن تشویق می نمایند.

تنظیم نبودن اندازه ویتامین ها

اگر لب تان ترک خورده و متورم شده، ممکن است به دلیل کمبود ریبوفلاوین یا همان ویتامین B2 باشد. برای درمان پوسته شدن دور لب بهتر است از غذاهایی که سرشار از ویتامین B2 هستند، مانند تخم مرغ و گوشت کم چرب بیشتر بهره ببرید. بعلاوه اگر ویتامین A در سیستم بدن شما زیاد باشد، باعث خشکی لب ها خواهد شد، پس در مصرف مکمل این ویتامین بسیار محتاط باشید زیرا بخش عمده ای از احتیاج بدن به ویتامین A به وسیله تغذیۀ خودمان تأمین می گردد.

عفونت قارچی

دلیل خشکی لب ها و ترک خوردگی آن ها می تواند مربوط به عفونت قارچی باشد، خصوصاً اگر ترک ها در گوشه های دهان باشند. این قارچ ها ممکن است بر اثر گرما و رطوبت بزاق دهان ما ایجاد شوند. برای درمان پوسته شدن دور لب به دلیل عفونت قارچی آب زیاد بنوشید و از زبان زدن به لب ها جلوگیری نمایید.

درماتیت پریورال

درماتیت پریورال به عنوان دلیل خشکی لب ها شرایطی پوستی است که ضایعه پوستی اطراف دهان ایجاد می نماید، به طوری که ممکن است خشکی به سمت پوست بینی و حتی چشم ها پیش برود. درماتیت معمولاً برای خانم های جوان رخ می دهد و با علائمی مانند ضایعه های پوستی برآمده، پوسته شده و قرمز، التهاب اطراف دهان و خارش خفیف یا سوزش دور لب ها همراه است.

درماتیت پریورال معمولاً به خاطر استفاده از کرم های موضعی حاوی استروئید و شرایط هایی مثل گل سرخی ایجاد می گردد. زمانی که مصرف این کرم ها متوقف شوند، قرمزی ها ابتدا تشدید می گردد ولی بعدتر رفع می گردند. برای درمان پوسته شدن دور لب بهتر است از پاک نماینده ها و مرطوب نماینده های ملایم برای جلوگیری از حساسیت و بدتر شدن این شرایط بهره ببرید.

لیس زدن لب ها

لیس زدن مداوم لب ها با زبان باعث می گردد روغن های ضروری و رطوبت داخلی پوست اطراف لب از بین برود. برای درمان پوسته شدن دور لب از انجام این کار خصوصاً در طول آب و هوای سرد بپرهیزید.

آلرژی یا تحریکات پوستی

استفاده از مواد شیمیایی مضر که در ترکیبات بعضی از محصولات بهداشتی و زیبایی هستند، گاهی دلیل خشکی لب هاست. برای درمان پوسته شدن دور لب سعی کنید تا حد ممکن از لوازم بهداشتی فاقد الکل استفاده نمایید و مواد طبیعی را جایگزین کنید.

کمبود سبوم

سبوم روغنی است که به وسیله غدد چربی زیر منافذ پوست فراوری می گردد و برای سلامت پوست لازم است. کمبود این روغن یکی از عوامل خشکی لب ها و پوست است، چون پوست اطراف دهان و چشم ها نازک تر از نقاط دیگر است، مستعد آسیب بیش تری هستند.

تحمل تغییرات آب و هوایی

دمای هوای پایین و کم بودن سطح رطوبت محیط می تواند دلیل پوسته شدن لب باشد. پوست اطراف لب و دست ها بیشتر از سایر نقاط بدن در معرض خشک شدن در چنین آب و هوایی هستند، بعلاوه اشعه های خورشید عامل دیگری برای بروز این مشکل است. کرم های مرطوب نماینده برای درمان پوسته شدن دور لب مؤثر است

ابتلا به بعضی از مسائل پوستی

بعضی از بیماری های پوستی می توانند دلیل خشکی لب ها باشند. رایج ترین این بیماری ها اگزما، پسوریازیس و روزاسه است. اگر به طور مداوم رطوبت رسانی را انجام ندهید، خشکی و قرمزی وسیع تر خواهد شد. به طور مثال اگزما یک بیماری ژنتیکی است که محافظت از پوست در برابر مواردی مانند آلرژن ها و تحریک نماینده ها را سخت می نماید. این نوع خشکی فقط اطراف دهان را درگیر نمی نماید و ممکن است روی لب های شما نیز تأثیر بگذارد.

درمان پوسته شدن دور لب

پیش از انتخاب یکی از راه های درمانی که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد، توجه داشته باشید که حتماً باید دلیل خشکی لب ها را بیابید. سپس راه مناسب را برای درمان انتخاب نمایید. اگر دچار خشکی حاد لب نشده اید و احتیاجی به پزشک ندارید، استفاده از درمان های خانگی به شما توصیه می گردد.

استفاده از لوازم مراقبت از پوست

  1. اولین راه برای بازگرداندن چربی ها و رطوبت از دست رفتۀ پوست آب رسانی دوباره به آن با استفاده از مرطوب نماینده هایی با پایۀ قلیایی است (بین 4.7 الی 5.7). این کرم های مرطوب نماینده می بایست عاری از رایحه های مضر و دارای سطح اسیدی کمی باشند. بعلاوه بهتر است کرم شما حاوی سرامیدها و هیالورونیک اسید باشد.
  2. از استفاده از پاک نماینده هایی که دارای الکل، رایحه و رنگ مصنوعی هستند، خودداری کنید.
  3. ضد آفتاب جلوگیری نماینده مناسب و درمان پوسته شدن دور لب است. استفاده از ضد آفتاب هایی با SPF بالا، نیم ساعت قبل از خارج شدن از خانه توصیه می گردد.
  4. دهانشویه ها، خمیردندان ها و صابون می توانند باعث خشکی پوست شوند. بنابراین تا جایی که می توانید محصولاتی با ترکیبات طبیعی تر و بافتی سبک تر انتخاب کنید.

لایه برداری

پوست خشک دور لب ها شامل سلول های مرده ای است که باعث بسته شدن منافذ و بدتر شدن اوضاع می شوند. پس لایه برداری سلول های مردۀ اطراف دهان را از بین می برد. مناسب ترین روش لایه برداری برای درمان پوسته شدن دور لب روش هایی حاوی هیدروکسی اسیدی است که خشکی پوست را تشدید نکند.

روتین زندگی

  1. بخور: رطوبت رسانی با یاری دستگاه بخور در طول زمستان می تواند از خشکی پوست اطراف لب شما جلوگیری کند.
  2. بالم لب: بالم لب یکی از محصولات مناسب برای درمان پوسته شدن دور لب است. بالم لب علاوه بر رطوبت رسانی به لب شما باعث می گردد مدام آن ها را لیس نزنید و از خشکی بیش تر لب ها جلوگیری کنید.
  3. سبک زندگی سالم: به طور کلی برای داشتن پوستی سالم و خوب باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. در رژیم خود کربوهیدرات کم و در عوض میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید. بعلاوه مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید چرا که آب بدن شما را کم می نمایند.
  4. با اصلاح عادات غلط مربوط به حمام کردن، مانند دوش گرفتن های طولانی مدت یا شستن صورت با آب داغ، می توان از تخریب چربی طبیعی پوست که رطوبت آن را حفظ می نماید جلوگیری کرد.

درمان های خانگی پوسته شدن دور لب

برای درمان پوسته پوسته شدن دور لب راهکارهای خانگی راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

لایه برداری با ماسک عسل

سابیدن سلول های مرده به تسریع درمان پوسته شدن دور لب یاری می نماید. عسل هم از خشکی لب جلوگیری می نماید و هم درمان پوسته شدن دور لب است. خاصیت رطوبت رسانی عسل باعث شده تا بتوانیم ماسک مناسبی از آن به دست آوریم. برای تهیۀ این ماسک کافی است یک قاشق چای خوری عسل را با دو قاشق شکر ترکیب کنید، سپس آن را اطراف لب اسکراب نموده و سلول های مرده را بردارید. بعلاوه از ترکیب عسل و گلیسیرین هم خمیر مناسبی حاصل می گردد که می توانید پیش از رفتن به رختخواب به نواحی خشک بمالید.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا راه چاره دیگری است که با یاری آن می توانید خشکی لب ها را از بین ببرید. کافی است ژل را از درون یک برگ آلوئه ورا خارج کنید و روی نواحی خشک شده بمالید.

گلبرگ سرخ

گلبرگ های طبیعی گل سرخ به بازگشت رطوبت و درمان پوسته شدن دور لب یاری می نماید. کافی است ابتدا مقداری گلبرگ بشویید و بعد چند ساعت در شیر بخیسانید. سپس آن ها را له نموده و به شکل خمیر درآورید. خمیر به دست آمده را روزی دو بار روی لب های خشک خود بگذارید.

سرشیر

چربی موجود در شیر می تواند چربی از دست رفتۀ پوست لب شما را بازگرداند. کافی است سرشیر را روزی یک بار به لب خود بمالید و پس از ده دقیقه با یک تکه پنبۀ خیس آن را تمیز کنید.

استفاده از روغن های گیاهی

روغن نارگیل یک مرطوب نمایندۀ طبیعی است و به درمان ترک هایی که به دلیل سرما ایجاد شده اند یاری می نماید. شما می توانید روغن نارگیل یا روغن زیتون را برای بازگشت رطوبت لب های خود بهره ببرید. بعلاوه روغن کرچک هم می تواند به درمان پوسته شدن دور لب یاری کند، می توان این روغن را روزی دو بار به لب ها مالید و یا آن را با یک قاشق چای خوری گلیسیرین و چند قطره آبلیموی تازه مخلوط کرد و پیش از خواب روی لب ها گذاشت.

خیار

با مالیدن یک تکۀ کوچک خیار به لب های خود می توانید به آن رطوبت رسانی کنید. روزی یک بار بعد از 15 دقیقه عصارۀ خیار را که به لب خود مالیدید، با آب بشویید.

وازلین و عسل

می توانید از چربی وازلین به تنهایی برای درمان پوسته شدن دور لب بهره ببرید. تنها باید آن را روزی چند بار به لب های خود بمالید. اگر بخواهید می توانید روزی دو بار یک لایۀ نازک عسل را روی لب های خود بگذارید و بعد از خشک شدنش با یک لایه وازلین دوباره روی آن را بپوشانید. بعد از چند دقیقه با یک پنبۀ خیس آن را تمیز کنید.

کلام نهایی

همانطور که آنالیز کردیم عوامل خشکی لب ها بسیار متنوع است، اما مسئله ای اساسی نیست. به راحتی، به یاری راه کارهای خانگی و با استفاده از لوازمی که در دسترس هستند می توانید درمان مناسب خود را پیدا کنید، اما اگر بعد از چند وقت خشکی پوست دور لب شما از بین نرفت حتماً به پزشک مراجعه نمایید. مهم تر از هر چیزی رطوبت رسانی درست به پوست است، چرا که با این کار می توانید چربی های پوست را حفظ نموده و از خشکی لب های خود جلوگیری کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "دلیل و درمان پوسته شدن دور لب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان پوسته شدن دور لب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید