نگاهی به بیماری های معده

به گزارش وبلاگ نیک دل، قارچ داخل معده بیماری است که علایم آن شباهت زیادی به حالات داشتن انگل در معده دارد. در صورتی که انگل نخواهد بود. قارچ معده حالت تهوع، قی، استفراغ، زردی رنگ، بی میلی به غذا، کم اشتهایی و لاغر شدن را

نگاهی به بیماری های معده

نویسنده: احمد حاجی شریفی

قارچ داخل معده

قارچ داخل معده بیماری است که علایم آن شباهت زیادی به حالات داشتن انگل در معده دارد. در صورتی که انگل نخواهد بود. قارچ معده حالت تهوع، قی، استفراغ، زردی رنگ، بی میلی به غذا، کم اشتهایی و لاغر شدن را با خود همراه دارد ولی هرگونه معالجه برای رفع قارچ بی فایده است زیرا قارچ غیر از کِرم و جانور معده است.

اگر دچار قارچ معده شده اید باید از خوردن چربی جات، سرکه و گرفتن روزه پرهیز کنید. مرض قارچ در معده از 4 تا 21 سال ممکن است به طول بینجامد و پس از 21 سال آغاز به بهبودی می نماید. باید توجه داشت که دو تا سه سال اول به کلی نباید روزه گرفت و تا مدت 12 سال ابداً نباید سرکه میل کنید و استراحت فراوان ضروری است.

ضمناًً مصرف کباب بدون چربی مفید خواهد بود. برای درمان آن 500 گرم پودر شیرین بیان را در 10 لیتر آب آن قدر بجوشانید تا آب آن به نصف برسد. آن را صاف کنید و در بطری بریزید و در یخچال نگه دارید. قبل از هر غذا یک فنجان بنوشید. (کسانی که دچار فشار خون هستند از این نسخه استفاده ننمایند.)

* چهل روز صبح ناشتا گز علفی را با آب جوشانده ریشه شیرین بیان مخلوط کنید و بخورید.

* 40 روز صبح ناشتا ریشه انار و ریشه شیرین بیان را بجوشانید و آب آن را بخورید.

* کندر، مستکی دانه، شاء و سقز را مساوی بسایید و با عسل مخلوط کنید و حب هایی به وزن یک نخود بسازید و روزی سه حب به نوبت بخورید.

نفخ شکم

خوراکی هایی که برای رفع نفخ شکم مفید است از این قرار خواهد بود، کرفس، آویشن، زیره سیاه، گلپر، فرنجمشک، تخم شوید، آب دم نموده پوست لیمو، عرق نعناع.

برای درمان آن، قبل از هر غذا یک فنجان آب دم نموده بابونه را با نبات بنوشید.

* ده روز انگور زیاد را با هسته و پوسته اش خوب بجوید و بخورید.

* صبحانه: سوپ پیاز با چند تکه نان. ناهار: املت پیاز یا پوره پیاز با نان کره مالیده با پیاز خام رنده شده. شام: طاس کباب پیاز با شیره. پس از پختن و هنگام کشیدن و سِرو کردن، روی آن سر شیر تازه بریزید. شب موقع خوابیدن: چند تکه نان کره مالیده با پیاز رنده شده خام بخورید و این رژیم را چند روز ادامه دهید.

* تخم گشهم، گل بابونه و بادیان از هرکدام 3 مثقال همه را مخلوط و شش قسمت نموده، هر قسمت را یک روز صبح ناشتا بجوشانید و آب آن را میل کنید.

* پنجاه گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید، 5 دقیقه بجوشانید و 15 دقیقه هم دم کنید سپس آن را صاف و هر روز چهار فنجان آب آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.

* بیست گرم برگ یا ساقه های گلدار مریم گلی را در یک لیتر آب جوش 10 دقیقه دم کنید بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید. هر روز صبح ناشتا یک فنجان بنوشید.

* بیست گرم گل آویشن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب آن را بنوشید.

* کمی زیره کرمانی را بسایید بعد با اندازهی آب جوش مخلوط و گاه گاهی یک قاشق چای خوری از آن را بخورید.

* پنج قطره اسانس ترخون را روی یک حبه قند بریزید و بخورید.

* حب القار، زرآوند، مرمکی، مقل ازرق، صبر زرد، مستکی رومی، جنطیانای رومی، کندر خوراکی، صمغ عربی، پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، مخلصه، شاه تره و رازیانه از هرکدام 1 مثقال کوبیده بعد با کمی عسل خمیر کنید. روزی سه بار هر مرتبه یک قرص به اندازه دو نخود از آن بخورید.

نفخ معده

اگر مبتلا به نفخ معده شده اید باید از خوردنی های مفید که نفخ معده را رفع می سازد بیشتر بهره ببرید. مانند: تخم زردک، زیره سیاه، آب دم نموده پوست لیمو، تره فرنگی، گوجه فرنگی، مربای پوست هندوانه، موز، گلابی، کمپوت گلابی، نارگیل، مربای بالنگ، کره با عسل، شوید پلو، کباب برگ، گوشت مرغ، آش آب غوره با گل محمدی.

برای درمان نفخ معده کلم برگ را بپزید و آب آن را میل کنید.

* هر روز آش آب غوره با زیره سیاه ساییده میل کنید. بعد از هر غذا 2 مثقال گل قند بخورید تا چهار روز. روز پنجم دوغ با گل محمدی میل کنید. از شب ششم 1 مثقال پوست نارنج ساییده با آب بخورید و هر شب ادامه دهید. هر پنج روز یک بار دوغ با گل محمدی میل کنید و از غذاهایی که ثقل آور است خودداری کنید.

* نعناع و پرسیاوش را بجوشانید و آب آن را صاف کنید و بنوشید.

* تخم کرفس، زنیان و تخم شوید را مساوی بسایید و هر روز بعد از هر غذای روزانه یک قاشق چای خوری با شکر مخلوط و بخورید.

* یک قاشق چای خوری تخم گشهم کوبیده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از غذا بخورید.

نفخ معده همراه با سوء هاضمه:

اگر نفخ معده همراه با سوءهاضمه باشد باید زنیان، بادیان، زیره سیاه و زیره سبز از هرکدام 1 مثقال بسایید و با اندازهی نبات ساییده مخلوط کنید و روزی سه قاشق غذاخوری به نوبت بخورید.

* صبح ها قبل از صبحانه 4 مثقال گز علفی و 2 مثقال ناخنک نیم کوب شده و 10 گرم گز خونساری را بجوشانید. آب آن را صاف کنید و بخورید. پنج روز این کار را ادامه دهید.

* بسفایج، بادرنجبویه، زنیان، بادیان، گل زوفا، گل گاوزبان، آویشن شیرازی، گل زرد، گل محمدی و سنبل الطیب از هرکدام 1 مثقال جوشانده و صاف کنید. چهار روز صبح ها آب آن را با نبات شیرین نموده و بنوشید.

* گل بابونه شیرازی و تخم شوید از هرکدام 5 گرم بجوشانید. آب آن را صاف نموده با نبات بخورید.

* هفت مثقال مقل ازرق را شبی نیم مثقال از آن زمان خواب مثل قرص بخورید.

* هلیله سیاه را شبی یک دانه بکوبید و بخورید. هر شب یک عدد اضافه کنید تا به 40 عدد برسد و دو باره برعکس عمل کنید تا به روزی یک عدد برسد.

* بادرنجبویه، بابونه شیرازی، آویشن شیرازی، سنامکی و مریم نخودی از هرکدام نیم مثقال بجوشانید و روزانه سه نوبت آب آن را با نبات بخورید و سه روز ادامه دهید.

* چای سفید، چای سبز، چای سیاه و چای کوهی از هرکدام شش نخود دم کنید و عصرها دو یا سه استکان آب آن را بنوشید.

* چای کوهی، گل گاوزبان، قاقله و آویشن شیرازی از هرکدام 10 گرم بجوشانید و آن را صاف و با نبات زرد شیرین کنید. صبح ناشتا بنوشید و سه روز ادامه دهید.

* چهار مثقال گل محمدی، 4 مثقال سنامکی، 1 مثقال انجدان رومی، 1 مثقال قاقله کبار، 1 مثقال عاقرقره ها، 1 مثقال بسفایج و اندازهی نبات همه را بسایید و شب ها موقع خواب اندازهی از آن را مثل قائوت بخورید.

* نبات لاهوری و نبات مصری از هرکدام 5 گرم را نرم بسایید، بعد با روغن کوهان شتر مخلوط کنید و به صورت شیاف هایی درست کنید و شب ها هنگام خواب یک عدد از آن را استعمال کنید.

* خربزه آب تراش نموده را با شکر نی مخلوط کنید و بخورید.

ضمناًً از خوراکی هایی که برای نفخ معده و سوءهاضمه مضر است پرهیز کنید، مانند: هلو، شفت آلو، زردآلو، طالبی، گرمک، هندوانه، قیسی، کاهو، باقلا، لوبیا، دوغ، شربت ها، مایعات گازدار، آش های رقیق، چای و آب زیاد.

نفخ معده از سردی مزاج:

اگر نفخ معده از سردی مزاج باشد باید بادیان، تخم شوید، اگیر ترکی، شیرین بیان، زنیان، زیره سیاه، دارفلفل، نعناع خشک، آویشن شیرازی و بابونه شیرازی همه را به نسبت مساوی مخلوط کنید و صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق سوپ خوری از آن را بجوشانید. آب آن را صاف و با عسل شیرین کنید و بنوشید.

ورم معده

اگر دچار ورم معده شده اید از خوردن این خوراکی ها پرهیز کنید: نان، برنج، سیب زمینی، پنیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی، گوجه فرنگی، اسفناج، نوشابه الکلی، نوشابه های گازدار، چای، غذاهای سرخ نموده، آب زیاد. برای درمان ورم معده رژیم انگور مفید خواهد بود.

* افسنطین، سنبل هندی و گل محمدی از هر کدام 10 گرم همه را نرم بکوبید و در شربت قند مخلوط نموده، بعد از هر غذا دو قاشق غذاخوری میل کنید.

* ریشه کاسنی، ریشه شیرین بیان، ریشه ریوند چینی، انیسون، سیاه دانه، رازیانه، آویشن شیرازی، بابونه شیرازی، شاه تره و مخلصه از هرکدام 3 مثقال مخلوط و به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر روز صبح یک قسمت آن را بجوشانید سپس آب صاف نموده آن را شیرین و قبل از صبحانه بنوشید.

تشنجات معده

برای رفع تشنجات معده پودر شیرین بیان را بجوشانید و روزی سه مرتبه قبل از غذا اندازهی از آب آن بنوشید.

* هر بار یک قاشق رازیانه را در اندازهی شیر بجوشانید و شیر را بنوشید.

* پنجاه گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب بخیسانید بعد 5 دقیقه بجوشانید و 15 دقیقه هم آن را دم کنید. آب آن را صاف و شیرین نموده و بین هر غذا یک فنجان بنوشید.

سوزش معده

برای رفع سوزش معده شیره سنجد کوبیده، عرق بهار نارنج و عرق نعناع مفید خواهد بود. هم چنین می توانید به اسم درمان 50 گرم برگ خشک بارهنگ را در یک لیتر آب حدود 3 دقیقه بجوشانید بعد 15 دقیقه دم کنید سپس آب آن را با عسل شیرین و روزی سه فنجان به نوبت بنوشید.

سوزش معده اطفال

برای رفع سوزش معده اطفال تخم زردک را بجوشانید، آبش را صاف و شیرین ساخته و به مرور به او بخورانید.

زخم های معده و اثنی عشر

زخم های معده و اثنی عشر می توانند در هر جایی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش ایجاد شوند اما معمولاً در معده و در چند سانتی متری ابتدای روده کوچک که به آن اثنی عشر (دوازده) گفته می شود بروز می نمایند. در تعریف پزشکی زخم به منطقه کوچکی از بافت گفته می شود که لایه فوقانی آن از بین رفته باشد به طوری که شکل دندانه دندانه و یا تغییر یافته ایجاد کند زخم های معده یا اثنی عشر شبیه زخم هایی هستند که در دهان ایجاد می شوند. اما این زخم ها عمیق تر بوده و به سرعت هم بهبود نمی یابند. به زخم های معده و اثنی عشر اصطلاحاً پیتیک اولسر (1) گفته می شود. کلمه پیتیک از پپسین مشتق می شود که به تجزیه و هضم غذا یاری می نماید.

علایم زخم های معده و اثنی عشر

برجسته ترین علامتی که در بیماران دچار زخم معده و اثنی عشر دیده می شود، درد در قسمت مرکزی بالای شکم می باشد. این درد اغلب به صورت یک درد سوزشی توصیف می شود و در هر زمانی ممکن است رخ دهد، اگرچه معمولاً با زمان صرف غذا در ارتباط می باشد. علایم یک زخم در معده و یا در اثنی عشر می توانند شبیه هم باشند اما اغلب یک زخم اثنی عشر در ساعات اولیه صبح موجب درد می شود که با خوردن یک لیوان شیر تسکین پیدا می نماید. زخم های معده بعد از غذا خوردن ممکن است ایجاد درد نمایند که همراه با احساس استفراغ هم می باشند. ویژگی خاص این درد آن است که شما معمولاً می توانید با انگشت خود محل دقیق درد را نشان دهید در حالی که درد در سایر بیماری ها در یک نقطه نبوده و منتشر می شود. اگر دچار زخم معده یا اثنی عشر هستید علایم آن احتمالاً گاهی ایجاد و گاهی از بین می فرایند. شما ممکن است چندین هفته هیچ مسئله ای نداشته باشید اما دوباره دچار علایم این زخم ها شوید.

علل ایجاد زخم ها:

غدد بسیار کوچکی که در معده وجود دارند فراوری ترکیبی از اسید و آنزیمی به نام پِپسین می نمایند تا به هضم غذاها یاری کند. معده و اثنی عشر با ترشح یک لایه محافظتی به نام موکوس از صدمه تماشا آن جلوگیری می نماید. وقتی تعادل بین حمله اسید و دفاع این لایه محافظتی به هم بخورد، زخم ایجاد می شود. دلایل متعددی وجود دارد که چرا این شرایط ممکن است رخ دهد. اما شایع ترین علت آن وجود یک باکتری است که کشف آن باعث نحوه تغییر در درمان زخم های معده و اثنی عشر شد.

زخم های معده و اثنی عشر گاهی اوقات در افرادی مشاهده شده است که نه آلوده به عفونت هلیکوباکترپیلوری هستند و نه از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی استفاده می نمایند. این زخم ها گرچه معمولاً به درمان دارویی به خوبی پاسخ می گویند اما اغلب، علت ایجاد آن ها معین نمی شود. مبتلایان به زخم معده با خوردن خوراکی های ترش یا تند یا سرخ نموده ها یا میوه و سبزیجات خام یا آب گوشت با نان (تلیت) یا سوپ و آش های رقیق ناراحت می شوند. لذا باید از آن ها پرهیز کرد. به ندرت زخم های معده یا اثنی عشر ممکن است بر اثر وجود سایر بیماری ها ایجاد شود. مثلاً در بیماری کرون (نوعی بیماری که ممکن است هر قسمتی از روده را گرفتار کند)، سندروم زولینجرالیسون (نوعی بیماری که به علت اختلال هورمونی، معده اندازه زیادی اسید ترشح می نماید) و لنفوم (سرطان سلول های خون در دیواره معده) ممکن است زخم ایجاد شود. گرچه امروزه معین شده است که استعمال سیگار به تنهایی نمی تواند باعث بروز زخم شود اما معلوم شده که سیگار کشیدن می تواند باعث اختلال در التیام زخم ها شود. بنابراین به افرادی که دچار زخم هستند و سیگاری می باشند توصیه می شود که دست از سیگار کشیدن بردارند.

اگر می خواهید هرگز به زخم معده یا زخم اثنی عشر دچار نشوید توصیه های زیر را رعایت کنید: سیگار نکشید، الکل ننوشید، آسپرین و مشتقات آن را مصرف نکنید. از چای، قهوه، نوشابه های گازدار، کولاها و شکر جداً خودداری کنید و به جای شکر، عسل مصرف کنید. گاهی از دم نموده های نعناع، بابونه و آویشن هم بهره ببرید.

زخم معده

از چند طریق ممکن است فردی به زخم معده (قرحه) دچار شود. در اثر ضعف معده، گرسنگی های زیاد و یا روزه گرفتن، ناراحتی و عصبانیت، به موقع غذا نخوردن، فعالیت های نابهنگام، بی خوابی های شبانه، نوشیدن نوشابه های گازدار یا نوشابه های الکلی، استعمال دخانیات، هم چنین در اثر تجمع اخلاط اربعه یا به هم خوردن تنظیم آن، کثیفی خون و تجمع کثافات در معده زخم ایجاد می شود.

مبتلایان به زخم معده با خوردن خوراکی های ترش یا تند یا سرخ نموده ها یا میوه و سبزیجات خام یا آب گوشت با نان (تلیت) یا سوپ و آش های رقیق ناراحت می شوند. لذا باید از آن ها پرهیز کرد.

هم چنین باید از خوردن دوغ، چای، سرکه، کره، نمک، ادویه جات، کاهو، شربت ها، تخمه شکستن، آدامس جویدن، غذاهای مانده، انواع کنسرو، گوشت پخته، سوسیس، کالباس، انواع ساندویچ و پیتزا پرهیز کرد و هم از گریه، غم و غصه، ناراحتی و عصبانیت، کارهای سخت و سنگین، بی خوابی های شبانه باید دوری نمود. در عوض از خوراکی هایی که به درمان زخم معده یاری می نماید باید بیشتر استفاده شود مانند عسل، عرق نعناع، آب دم نموده بابونه، رازیانه، آویشن شیرازی، رب ریوند چینی، میخک، مرزنجوش، آب دم نموده رقیق شاه تره، آمله پرورده، انجره، آب دم نموده بادرنجبویه، افسنطین، انیسون، بسباسه، آب جوشانده شیرین بیان، آب جوشانده برگ گردو، زغال اخته، آب سیب زمینی خام، شربت گُل محمدی، قلقاسی (سیب زمینی ترشی)، مغز، کباب برگ بدون چربی، گوشت گنجشک و گوشت کبوتر.

برای درمان: گل محمدی، تباشیر هندی و تخم ترشک از هرکدام 10 گرم مخلوط و بجوشانید بعد آب آن را شیرین و در سه نوبت میل کنید. این عمل 10 روز تکرار شود.

* سیاه دانه، بابونه شیرازی، آویشن شیرازی، زنیان، رازیانه، زیره، گل بومادران، تخم کرفس و درمنه ترکی از هرکدام 20 گرم همه را مخلوط و به 20 قسمت مساوی تقسیم کنید. صبح، ظهر و شب هر بار یک قسمت از آن را بجوشانید، آب آن را صاف و با عسل شیرین ساخته و بنوشید.

* بابونه شیرازی، گل مامیثا، مغز ناخنک، گل حلوا و تخم شنبلیله را به نسبت مساوی مخلوط و صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق غذاخوری از آن را بجوشانید و آبش را صاف و با عسل شیرین ساخته، میل فرمایید.

* پودینه، زیره، افسنطین، شاه تره، بابونه شیرازی، سنبل الطیب و اگیر ترکی از هرکدام 5 گرم. آویشن شیرازی، رازیانه، زنیان و مرزنجوش از هرکدام 10 گرم. پودر شیرین بیان 50 گرم همه را مخلوط و به 15 قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را یک روز بجوشانید، آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید، صبح و عصر بنوشید.

* چهل روز صبح و عصر هر بار نیم مثقال هل قراب را دم کنید و آب آن را بنوشید.

* هر روز 4 مثقال گز علفی را در آب جوش حل کنید و آب آن را بنوشید.

* چهار شب مقل ازرق را شبی 4 نخود میل کنید.

* چهل روز صبح ناشتا هر روز 2 مثقال گل بومادران را دم کنید و آبش را بخورید.

* در صورتی که فشار خون نداشته باشید نیم کیلو ریشه شیرین بیان را خوب بشوید بعد نیم کوب نموده و 5 ساعت در دو لیتر آب بخیسانید و بعد بجوشانید تا یک لیتر آب آن باقی بماند آن را صاف و در آب آن 75 گرم گز خونساری را شیره بکشید و هر روز صبح ناشتا دو استکان بخورید.

* گز خونساری، شکر سرخ، ترنجبین و گز علفی از هرکدام 4 مثقال در آب جوش حل کنید و روزی 3 مرتبه هر بار دو استکان بخورید.

* در صورت نداشتن فشارخون اندازهی شیرین بیان را پس از پوست کندن بکوبید و در ظرفی بجوشانید. هنگامی که شیره غلیظی به دست آمد یک استکان آن را در ظرفی دیگر بریزید و به آن آب اضافه کنید تا به صورت شربتی درآید. 12 هفته هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از آن را بخورید.

* چهل گرم ریشه گل خطمی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و بخورید (این نسخه برای زن حامله مضر است).

* هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپ خوری عسل بخورید و تا یک ساعت هیچ چیز دیگر نخورید و اگر تا یک ماه خوب نشد هر روز 50 تا 100 گرم بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگر نخورید. (این نسخه برای گرم مزاجان مضر است).

* سکبینج را 12 شب شبی 3 نخود در کپسول خالی بریزید و بخورید.

* یک مثقال افتیمون را بجوشانید بعد اندازهی گز خونساری را در آب صاف نموده آن شیره بکشید و بنوشید.

* دانه های انار را با هم وزن آن برنج و جو پوست کنده بجوشانید و با آب آن تنقیه کنید.

* آب بِه را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط کنید، آنقدر بجوشانید تا آب آن تمام شود و روغن بماند، بعد با آن تنقیه کنید.

* شکوفه خرمای نر را با محتویاتش در روغن زیتون مخلوط کنید و 3 الی 4 روز هر روز چند بار هَم بزنید و بخورید.

* میوه کُنار خشک را نرم بسایید و یک قاشق آن را با شربت مخلوط و بخورید.

* بابونه شیرازی، آویشن شیرازی، شاه تره، انیسون، افسنطین، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هرکدام 3 مثقال مخلوط کنید بعد 10 قسمت نموده و هر شب یک قسمت آن را در 4 استکان آب جوش بریزید. صبح بجوشانید و آب صاف نموده آن را میل کنید.

* سیب زمینی خام را رنده کنید و با فشار دست آب آن را بگیرید و با عسل شیرین و میل کنید.

* شاه تره، افسنطین، گل بومادران، گل بابونه، بادرنجبویه، گل نیلوفر، مغز ناخنک، آویشن شیرازی، رازیانه، پوست هلیله زرد، ریشه ریوند چینی، سنامکی، گل محمدی، درمنه ترکی، مخلصه و تخم گشهم از هرکدام 2 مثقال نیم کوب نموده و 10 قسمت کنید بعد هر قسمت آن را یک روز صبح ناشتا جوشانده، آب آن را صاف و شیرین نموده و بخورید.

* زرآوند، مرمکی، مقل ارزق، چدروا، پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، سنامکی، گل محمدی، جنطیانا، تخم نیلوفر، تربد، تاج ریزی، مخلصه، شاه تره، انیسون، تخم هویج و تخم کرفس از هرکدام 1 مثقال نرم بکوبید و با عسل خمیر نموده و هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه به اندازه دو نخود از آن را بخورید.

* هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه نصف لیوان آب قلقاسی (سیب زمینی ترشی) را بنوشید.

زخم معده کهنه:

برای درمان زخم معده ای که کهنه و مزمن شده است باید گِل ارمنی، گل محمدی، کهربا، خون سیاوش، گلنار فارسی و کندر خوراکی همه را به نسبت مساوی مخلوط و نرم بسایید. صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق غذاخوری از آن را در دهان بریزید و با شربتی که با گلاب درست شده باشد میل کنید.

زخم معده در گرم مزاج ها:

در صورتی که گرم مزاج هستید و دچار زخم معده شده اید باید افسنطین، ریشه کاسنی، تخم کاسنی، شاه تره، شیرین بیان، گل بابونه شیرازی، مخلصه، انیسون، گل بومادران و ریوند چینی از هرکدام 5 مثقال مخلوط و نیم کوب کنید. به 15 قسمت مساوی تقسیم و هر قسمت را یک روز بجوشانید بعد آب آن را صاف و با شکر شیرین نموده قبل از صبحانه بنوشید و تفاله آن را هم بخیسانید. شب در همان آب بجوشانید و قبل از شام مصرف کنید.

عفونت معده

امروزه علت هر نوع از ناراحتی های گوارشی را باکتری ای به نام هلیکوباکترپیلوری می دانند. این باکتری به طور معمول در پوشش مخاطی معده وجود دارد و علایمی ایجاد نمی نماید.در برخی افراد بدون آن که کسی علت آن را بداند این باکتری در ایجاد بیماری های معده مانند زخم ها، گاستریت و سرطان معده نقش دارد. به نظر می رسد 70% تا 75% بیماران مبتلا به زخم های معده و 90% تا 100% بیماران مبتلا به زخم های اثنی عشر (دوازدهه) میزبان این باکتری هستند.

نکته مهم این که حدود صد هزار میلیارد باکتری به طور دایم در لوله گوارش انسان زندگی می نمایند.

متأسفانه رفع کردن باکتری اچ پیلوری گاهی امری بسیار سخت و ناامیدنماینده است. برای درمان آن معمولاً یک آنتی بیوتیک از قبیل آموکسی سیلین به همراه داروی مترونیدازول و بیسموت تجویز می شود. (مدت درمان آن سه هفته می باشد و گاهی احتیاجمند تکرار است).

عواقب آلودگی به عفونت:

بیشتر افرادی که به عفونت هلیکوباکترپیلوری دچار شده اند هیچ گونه علایمی از خود، نشان نمی دهند. با این حال حدود 10% این افراد دچار زخم معده و یا اثنی عشر می گردند. هنوز معلوم نشده است که چرا برخی از افراد دچار زخم می گردند و عده ای دیگر به این مشکل دچار نمی شوند. اما احتمالاً به سنی که آن ها دچار عفونت شده اند و هم به نوع هلیکوباکترپیلوری که آن ها آلوده شده اند بستگی دارد. نحوه پیدایش زخم بسیار پیچیده می باشد. عفونت هلیکوباکترپیلوری در قسمت تحتانی معده باعث گول زدن معده می شود و آن را وادار می سازد که اسید بیشتری ترشح کند. این باکتری هم چنین سبب نازک شدن پوشش مخاطی معده می شود و به اسید اجازه می دهد که در آن نفوذ کند.

چه کسانی به درمان احتیاج دارند؟

تصمیم به این که یک فرد آلوده به عفونت هلیکوباکترپیلوری آیا برای ریشه کن کردن این باکتری باید تحت درمان قرار گیرد یا نه؟ براساس توصیه های انجمن بریتانیایی متخصصین گوارش و انجمن ملی سلامت ایالات متحده آمریکا انجام می شود که عبارتند از:

-اگر شما در حال حاضر دچار زخم معده یا اثنی عشر هستید می توانید با از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری موجب بهبود زخم شوید.

-اگر شما سابقاً دچار زخم معده یا اثنی عشر بوده اید و با جراحی هم آن را درمان ننموده اید، از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری می تواند از عود کردن زخم جلوگیری کند.

- اگر شما تا به امروز دچار زخم معده یا اثنی عشر نبوده اید اما به ریفلاکس مبتلا هستید از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری لزومی ندارد. این کار ممکن است حتی باعث بدتر شدن علایم ریفلاکس شود.

-از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری در حال حاضر در بیمارانی که دچار سوءهاضمه بدون زخم هستند توصیه نمی شود.( گرچه این نظر مورد اختلاف بسیاری از پزشکان است).

-در حال حاضر تصور نمی شود که از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری در پیشگیری از سرطان معده مفید باشد.

نحوه از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری:

از بین بردن این عفونت برخلاف بیشتر عفونت ها بسیار مشکل می باشد و برای این کار ضروری است که چندین دارو به طور هم زمان مصرف شود. علت این امر آن است که این عفونت در مخاط معده برای خود پناهگاه های ویژه ای درست می نماید که بیشتر داروها نمی توانند به آن نفوذ نمایند. گفته شده است که در طی 10 سال گذشته، انواع مختلفی از درمان های دارویی معرفی شده است که اگر آن ها به طور صحیح مصرف می شدند حدود 90% افرادی که از آن ها استفاده نموده اند از دست این عفونت خلاص می شدند.

عفونت معده و روده

در دیواره های روده و معده پرزهایی یافت می شود که در تمام طول آن ادامه دارند. قسمت بیشتر روده ها را ماهیچه های صاف تشکیل می دهند. ماهیچه های صاف غیرارادی عمل می نمایند یعنی انسان نمی تواند آن ها را به اراده خود منقبض سازد، ولی روده ها یک حرکت مارپیچی ارادی و غیرارادی دارند که مانند مار نرم و آرام حرکت می نمایند و باد و گاز را که غالباً از میکروب است فراوری می نماید. از اخراج باد می توان تشخیص داد که معده عفن شده است یا خیر. اگر باد عفن خارج شود فوراً باید تشخیص داد که معده عفن شده است و درصدد معالجه آن برآیید. علت آن خوردن خوراکی های ناباب، زیاد غذا خوردن و گاهی خوردن غذاهای مانده یا فاسد است که معده یا روده را عفن و بدبو می نماید.

اگر دچار عفونت دستگاه گوارش شده اید باید از خوراکی هایی که در این مورد مفید و درمان نماینده است بیشتر بهره ببرید مانند آش تمرهندی، آش آلوچه براقانی، آش آلو زرد، آش آب غوره، آش ماست، آش دوغ، آش قارا، ماست، زیره، خربزه، گرمک، گلابی، پرتقال، نارنگی، آب جوشانده گل خطمی، آب جوشانده گل پنیرک.

و هم به اسم درمان می توانید هر روز 5 گرم برگ بو را در یک لیوان آب جوش دم کنید. بعد آب آن را صاف و شیرین کنید و بنوشید.

هر روز 50 گرم عناب نیم کوب شده را در یک لیتر آب نیم ساعت بجوشانید بعد آن را صاف نموده و بنوشید.

خون منجمد در معده

برای رفع خون منجمد داخل معده تره خشک را نرم بسایید و کفلمه کنید، ضمناً خوردن ذرت هم مفید می باشد.

خون ریزی معده

گاهی اوقات زخم معده یا اثنی عشر می تواند به سمت یک شریان دیواره معده یا اثنی عشر پیش رود و ایجاد خون ریزی کند. این شرایط می تواند خیلی شدید باشد و خون ممکن است به وسیله استفراغ و یا همراه با مدفوع از بدن خارج شود. استفراغی که حاوی خون کهنه باشد به رنگ قهوه ای می باشد زیرا بعد از گذشت چند ساعت بر اثر تماس خون در معده با اسید معده تغییر رنگ می دهد و به رنگ قهوه ای درمی آید. به همین صورت خونی که همراه مدفوع خارج می شود از آنجا که از روده ها عبور می نماید دچار تغییر شده و مدفوع را به رنگ سیاه قیری درمی آورد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که شما وقتی دچار استفراغ خونی می شوید و یا این که مدفوع تان مثل قیر سیاه می شود سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای درمان خون ریزی معده مصرف مامیران هم چنین خوردن آب انگور و یا رژیم انگور مؤثر خواهد بود. ضمناًً به اسم درمان می توانید اندازهی کهربای ساییده شده را هر روز با شیره تخم خرفه مخلوط کنید و بخورید.

* خرنوب، کندر خوراکی، گِل ارمنی و بلوط را به نسبت مساوی مخلوط کنید و نرم بسایید. هر روز اندازهی از آن را با آب سماق مخلوط نموده و بخورید.

* صمغ عربی، خون سیاوش از هرکدام 10 گرم، کندر خوراکی، گلنار فارسی و گِل ارمنی از هرکدام 20 گرم، همه را مخلوط بسایید. هر صبح، ظهر و شب یک قاشق شربت خوری از آن را کفلمه کنید.

* چهل روز صبح و عصر هر بار نیم مثقال هل قراب را دم کنید و آب آن را بنوشید.

* هر روز 4 مثقال گز علفی را در آب جوش حل کنید و آب آن را بنوشید.

* چهار شب مقل ازرق را شبی 4 نخود میل کنید.

* چهل روز صبح ناشتا هر روز 2 مثقال گل بومادران را دم کنید و آبش را بخورید.

* در صورتی که فشارخون نداشته باشید نیم کیلو ریشه شیرین بیان را خوب بشوید بعد نیم کوب نموده و به مدت یک روز در دو لیتر آب بخیسانید. بعد بجوشانید تا یک لیتر آب آن باقی بماند آن را صاف و در آب آن 75 گرم گز خونساری شیره بکشید و هر روز صبح ناشتا دو استکان بخورید.

* گز خونساری، شکر سرخ، ترنجبین و گز علفی از هرکدام 4 مثقال در آب جوش حل کنید و روزی 3 مرتبه هر بار دو استکان بخورید.

* در صورت نداشتن فشارخون اندازهی شیرین بیان را پس از پوست کندن بکوبید و در ظرفی بجوشانید. هنگامی که شیره غلیظی به دست آمد یک استکان آن را در ظرفی دیگر بریزید و به آن آب اضافه کنید تا به صورت شربتی درآید. 12 هفته هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از آن را بخورید.

* چهل گرم ریشه گل خطمی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و بخورید (این نسخه برای زن حامله مضر است).

* هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپ خوری عسل بخورید و تا یک ساعت هیچ چیز دیگر نخورید و اگر تا یک ماه خوب نشد هر روز 50 تا 100 گرم بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگر نخورید. (این نسخه برای گرم مزاجان مضر است).

* سکبینج را 12 شب شبی سه نخود بخورید.

* اندازهی سماق کوبیده را در آب سرد مخلوط کنید و جرعه جرعه بنوشید.

* هر روز یک قاشق چای خوری نرم نموده پوست سفت گردو را بخورید.

* تخم گشهم را بو دهید بعد بکوبید و بخورید.

* چوب صندل را بسیار نرم بسایید و بخورید.

* گلنار، کندر، بلوط و خرنوب را بجوشانید بعد صمغ عربی و گِل ارمنی را بسایید سپس با آب صاف نموده آن مخلوط و به تدریج میل کنید.

* جنطیانای رومی، نخود الوند، مرمکی، مقل ارزق، مستکی رومی، کندر خوراکی، فوفل و قرص کمر از هرکدام 1 مثقال نرم کنید و با کمی عسل خمیر نموده و روزی 4 بار هر مرتبه به قدر دو نخود از آن را میل کنید.

* مستکی رومی و تباشیر هندی، گِل ارمنی، خون سیاوش، کندر خوراکی، ریشه اریسا و پوست هلیله زرد همه را نرم کوبیده و روزی 4 قاشق مرباخوری تدریجاً بخورید.

* تخم گشهم، تخم خشخاش، کهربا، شاخ مرجان، تخم خرفه، گِل ارمنی و پوست سوخته تخم مرغ، کتیرا مفتولی، صمغ عربی، صدف حلزون، بذرالبنج و شادانج را نرم بسایید، با عسل مخلوط و روزی چهار قاشق مرباخوری تدریجاً میل کنید.

* یک مثقال افتیمون شامی را بجوشانید بعد گز خونساری را در آن شیره بکشید و بنوشید.

* دانه های انار را با هم وزن آن برنج و جو پوست کنده بجوشانید و آب آن را تنقیه کنید.

* آب بِه را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط کنید، آنقدر بجوشانید تا آب تمام شود و روغن بماند و با آن تنقیه کنید.

* شکوفه خرمای نر را با محتویاتش در روغن زیتون مخلوط کنید و سه چهار روز هر روز چند بار هَم بزنید و بخورید.

کُنار خشک را نرم بسایید و یک قاشق از آن را با شربت مخلوط کنید و بخورید.

* بابونه شیرازی، آویشن شیرازی، شاه تره، انیسون، افسنطین، مخلصه، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هرکدام 3 مثقال مخلوط و 10 قسمت کنید. هر شب یک قسمت آن را در 2 لیوان آب جوش بریزید و مدتی بماند و صبح آن را بجوشانید و آب صاف نموده آن را میل کنید.

* سیب زمینی خام را رنده کنید و با فشار دست آب آن را بگیرید بعد با عسل شیرین نموده و میل کنید.

* شاه تره، افسنطین، گل بومادران، گل بابونه، بادرنجبویه، گل نیلوفر، مغز ناخنک، آویشن شیرازی، تاج ریزی، رازیانه، پوست هلیله زرد، ریشه مجو، ریوند چینی، سنامکی، گل محمدی، درمنه ترکی، مخلصه و تخم گشهم از هرکدام 2 مثقال نیم کوب نموده و 10 قسمت کنید. هر صبح ناشتا یک قسمت را جوشانده، آب آن را صاف و شیرین کنید و بخورید.

* جنطیانا، زرآوند، مرمکی، مقل ارزق، چدروا، پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، سنامکی، گل محمدی، تخم نیلوفر، تربد، تاج ریزی، مخلصه، شاه تره، انیسون، تخم هویج و تخم کرفس از هرکدام 1 مثقال نرم بکوبید و با عسل خمیر کنید. هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه به اندازه 2 نخود از آن را بخورید.

ضمناًً برای نتیجه بهتر باید از خوردن این خوراکی ها پرهیز کنید: دوغ، کره، چای، نمک، سرکه، ادویه جات، ساندویج، سوسیس، کالباس، میوه های خام، کاهو، سبزیجات خام، نوشابه های گازدار، شربت ها، تخمه شکستن، آدامس جویدن، غذاهای مانده، آش های رقیق، آبگوشت تیلیت، گوشت پخته، هم چنین از پرحرفی، ناراحتی، عصبانیت، کارهای سخت و سنگین، بی خوابی شب و مصرف دخانیات هم پرهیز شود.

در مقابل از خوراکی هایی که درمان نماینده هستند باید بیشتر بهره ببرید: مانند عسل، زرشک، عرق نعناع، هل قرابی، دم نموده بومادران، دم نموده بابونه، بادیان، آویشن، رب ریوند چینی، میخک، مرزنجوش، آب دم نموده رقیق شاه تره، انجره، آمله، آب دم نموده بادرنجبویه، افسنطین، انیسون، بسباسه، آب جوشانده شیرین بیان، آب جوشانده برگ گردو، زغال اخته، آب سیب زمینی خام، شربت گل محمدی، سیب زمینی ترشی، مغز، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک، کباب بدون چربی و نان خشک دو آتشه.

خون در مدفوع

اگر خون در مدفوع دیده شود می توانید صمغ عربی، کتیرا، بلوط، مازو، گلنار فارسی، شادنج سنگی، پوست سبز پسته و گل محمدی از هرکدام 10 گرم. پوست خشک انار و سماق از هرکدام 30 گرم و گِل ارمنی 20 گرم همه را نرم ساییده و صبح، ظهر و شب هر مرتبه 1 قاشق شربت خوری از آن را کفلمه کنید.

سرطان مری

دو فرم سرطان مری شامل آدنوکارسینوم و سرطان سلول اسکواموس (2) است. سرطان سلول اسکواموس شایع ترین فرم سرطان در مری گردنی و سینه ای است و آدنوکارسینوم معمولاً در مری تحتانی تا محل حد فاصل مری و معده دیده می شود.

نشانه ها:

شایع ترین نشانه سرطان مری دیسفاژی است (اشکال در بلع و معمولاً همراه با بلع دردناک) بیمار ظرفیت بلع طبیعی را از دست می دهد و دچار این احساس می شود که غذاهای جامد چوبی شده اند و به تدریج بیماران ممکن است توانایی بلع مایعات را هم از دست بدهند. در مراحل بعدی بیشتر بیماران به خاطر ترش کردن های متعدد دچار ترس از غذا خوردن می شوند، بنابراین کاهش وزن شدید در این بیماری شایع است.

درمان:

شایع ترین درمان برای سرطان مری عمل جراحی است که طی آن قسمت درگیر از مری همراه با قسمت وسیعی از بخش سالم برداشته می شود. در بیمارانی که تومور آن ها قابل برداشت نیست، پرتودرمانی به تنهایی و یا همراه با شیمی درمانی می تواند شرایط تسکینی مناسبی را برای بیمار فراهم کند.

پیش گیری از سرطان مری:

پیش گیری از این نوع سرطان با تغییر شیوه زندگی و تغذیه مناسب فراهم می شود. نکته مهم در پیش گیری از بروز تمامی بیماری ها بهود شرایط روحی و روانی افراد است. اگر سعی کنید که همواره در زندگی شاداب و سرزنده باشید و لبخند همواره بر لبان شما باشد، تا حدود زیادی بدن خودتان را در مقابل انواع بیماری ها بیمه نموده اید.

همواره سعی کنید شرایط اطراف خود را برای هرچه شاد بودن مهیا کنید، مثلاً تماشای فیلم های کمدی و خنتماشا تأثیر فراوانی در روحیه و خلق و خوی شما خواهد داشت. نقش تغذیه هم در جلوگیری از سرطان مری بسیار مهم و مشخص نماینده است. در ابتدا باید از غذاهای حاوی سموم مختلف دوری کنید و در خصوص سالم بودن غذا قبل از مصرف آن حتماً مطمئن شوید. یک روش مهم در درمان، آب درمانی است که در این روش با نوشیدن مقادیر معین آب از بروز بیماری جلوگیری خواهد نمود. ساده ترین روش خوردن یک لیوان آب، صبح ناشتا به طور مداوم است.

غذاهایی که برای جلوگیری از سرطان مری مصرف می شوند این گونه باشند: آب، سبزیجات، میوه و اندازهی چربی. هم چنین وجود نمک تصفیه نشده هم برای جلوگیری از این سرطان مفید است، نکته بعدی در پیش گیری از این نوع سرطان پاک کردن بدن از هر نوع انگل و یا سم است. برای بزرگسالان باید بخش هایی از بدن کاملاً از هرگونه سموم و یا انگل پاک شود که عبارتند از: 1-روده 2-دندان ها 3-کلیه ها 4-کبد و کیسه صفرا.

پاک سازی دندان ها ممکن است چندین سال طول بکشد ولی پاک سازی روده ها حدبیشتر یک سال به طول می انجامد. فرایند پاک سازی کبد برای گرفتن برترین نتیجه باید 6 بار به مدت هر 2 یا3 هفته تکرار شود. برای بچه ها باید پاک سازی انجام شود و هم چنین پاک سازی کامل بدن از انگل ها هم انجام گیرد.

فعالیت فیزیکی:

فعالیت های فیزیکی به بدن یاری می نماید تا انسان در شرایط متعادل قرار گیرد. ضمناًً وجود هرگونه استرس را هم از تن دور می نماید.

فعالیت های ذهنی و جسمی:

فعالیت های ذهنی و جسمی به بدن یاری می نماید تا در شرایط تعادل کامل قرار گیرد و این شرایط ریسک ابتلا به بیشتر بیماری ها را به طور قابل ملاحظه ای پایین می آورد.

عرق کردن:

تحقیقات اخیر نشان داده که بسیاری از سموم و عوامل مزاحم، فقط می توانند از راه عرق کردن بدن را ترک نمایند.

عرق کردن یک روش پر قدرت برای پاک سازی بدن از سموم بیماری زا است. برای این که عرق کنید می توانید از این راه ها بهره ببرید: 1-ورزش کردن با لباس های زیاد و گرم 2-سونا 3-نوشیدن چای داغ در یک اتاق گرم.

سرطان کولون

می توان از بروز بیش از 50% موارد این سرطان با تغییر شیوه زندگی جلوگیری کرد. تقریباً همه سرطان های کولون ناشی از پولیپ های آدنوماتوز است. این پولیپ ها تقریباً شایعند و رشد آهسته ای دارند. فرایند سرطانی شدن این پولیپ ها معمولاً حدود 5 سال طول می کشد. این زمان طولانی تا سرطانی شدن فرصت بسیار خوبی است تا بتوانید با دخالت در این فرایند و تغییر شیوه زندگی از بروز این سرطان جلوگیری کنید.

علایم:

سرطان های کولون و رکتوم معمولاً با خون ریزی از مقعد تظاهر می نمایند. اگر ضایعه در سمت راست باشد، تغییر در اجابت مزاج یا درد یا دفع گاز متناوب و اگر ضایعه در سمت چپ باشد خون روشن در طول مدفوع می باشد.

پیش گیری:

1- انجام دادن تست های غربالگری خصوصاً در سنین بالای 50 سال باعث پیش گیری از بروز حدود 33% از سرطان های کولون می شود. این تست ها می تواند پولیپ ها را شناسایی و تا قبل از این که فرایند سرطانی شدن کامل شود آن ها را از بدن خارج کرد.

2-فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشیم. روزانه یک ساعت پیاده روی و یا نیم ساعت ورزش نسبتاً شدید، تا حدود زیادی می تواند از بروز این نوع سرطان جلوگیری کند.

3-کم کردن وعده های غذایی حاوی گوشت قرمز. اگر روزانه حداقل یک وعده غذایی ما حاوی گوشت قرمز باشد ریسک ابتلای به این نوع سرطان تا 50% بالا می رود.

4-مصرف کردن روزانه مولتی ویتامین های حاوی اسید فولیک، مصرف بیشتر سبزیجات، کاهش مصرف الکل و دوری از دخانیات هم می تواند در جلوگیری از بروز این نوع سرطان به شما یاری نمایند.

درمان:

برترین درمان سرطان کولون جراحی است.

سرطان معده

اگر شما دچار هریک از علایمی که در اینجا بیان می شود، هستید بدون هیچ گونه معطلی باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است این علایم به خاطر یک بیماری خطرناک مثل سرطان معده ایجاد شده باشد. تشخیص زودرس و درمان به موقع باعث ایجاد شانس زیادی در معالجه بیماری های خطرناک می شود. این علایم بد عبارتند از: کاهش وزن بدون علت، دفع مدفوع خونی.

گرچه سرطان معده شیوع خیلی کمتری نسبت به سایر قسمت های دستگاه گوارش دارد، اما بیماری شدیداً خطرناکی است که اگر خواستار درمان مؤثر آن هستید باید هرچه زودتر تشخیص داده شود. این سرطان درواقع در سلول های پوشاننده معده به نام سلول های گلاندولر (3) ایجاد می شود. در صورت عدم درمان قابلیت توسعه به تمام دیواره معده را دارد و به وسیله جریان خون به کبد سرایت می نماید. این فرایند می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و به همین علت است که درمان این بیماری خیلی سخت می باشد مگر این که در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود. گرچه شخص مبتلا به سرطان معده در ابتدا ممکن است به خاطر سوزشی در قسمت فوقانی شکم به پزشک مراجعه کند (شبیه دردی که در زخم معده یا اثنی عشر وجود دارد)، اما سرطان معده معمولاً دارای علایمی بیشتر از یک درد ساده دارد و شخص ممکن است اغلب میل به غذا نداشته باشد و حتی با خوردن مقادیر کمی غذا احساس پر بودن معده داشته باشد که بر اثر از دست دادن اشتها کاهش وزن ایجاد خواهد شد.

مجموعه این علایم باید همواره جدی گرفته شود و به وسیله پزشک آنالیز شود. علت واقعی سرطان معده هنوز شناخته نشده است، ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. هیچ عامل ژنتیکی یا وراثتی در این سرطان به اثبات نرسیده است و بیشتر محتمل است که سرطان معده بر اثر عوامل محیطی ایجاد شود. گاهی در اثر خوردن گوشت های مانده یا فاسد و یا غذاهای آلوده به میکروب، انسان مبتلا به دل پیچه و درد شدید دل می شود. در موضع روده اثنی عشر سوزش احساس می نماید و یک نوع ناراحتی توأم با درد، بی حالی و خستگی حس می شود. چون غذا میل کند این ناراحتی بیشتر خواهد شد. در این موقع باید بدانید که روده ورم نموده و گشاد شده است. قطعاً سرطان معده در برخی از کشورها شایع تر است. سرطان معده در خاور دور (ژاپن) خیلی شایع تر از کشورهای اروپایی است که این شرایط می تواند به علت اختلاف در رژیم غذایی مردم این کشورها با یکدیگر باشد. دیده شده است که افراد ژاپنی که به کشورهای غربی مهاجرت می نمایند و رژیم غذایی شان تغییر می یابد کمتر از ژاپنی هایی که در ژاپن زندگی می نمایند به سرطان معده دچار می شوند. این امر می تواند اهمیت عامل محیطی را بر عامل وراثتی یا ژنتیکی نشان دهد. برخی از دانشمندان معتقدند که آلودگی طولانی مدت با عفونت هلیکوباکترپیلوری ممکن است عامل محیطی مهمی در ایجاد سرطان معده باشد. گرچه در این مورد بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.

سرطان معده معمولاً بیماری مخصوص سنین اواخر میانسالی و سالخوردگی است. با این حال ممکن است به ندرت در افراد زیر 40 سال دیده شود. تشخیص سرطان معده با آندوسکوپی و نمونه برداری (بیوپسی) از معده انجام می شود. از آنجایی که درمان مؤثر سرطان معده فقط هنگامی میسر است که این سرطان در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، ضروری است هر کسی که دچار سوء هاضمه می شود و علایم بدی مثل از دست دادن اشتها و کاهش وزن پیدا می نماید تحت آنالیز ها و آزمایش های بیشتری قرار گیرد. سرطان معده چون در افراد بالای 40 سال شایع تر است، کسانی که در این سنین برای اولین بار دچار سوء هاضمه می شوند بهتر است که برای پی بردن به علت ایجاد این سوءهاضمه، تحت آنالیز بیشتری قرار گیرند. تنها راه درمان این بیماری برداشتن معده و قسمت های سرطانی می باشد. این عمل جراحی وقتی که بیماری در مراحل اولیه خود واقع شده است خیلی مؤثر است. گاهی اوقات جراح ممکن است قسمتی از معده را دست نزند و سرجای خود باقی گذارد، در غیر این صورت بعد از عمل جراحی، غذا مستقیماً از مری وارد روده کوچک می شود. این بدان معنی است که شخص باید غذای کمتری در هر وعده مصرف کند (چون دیگر معده ای ندارد که غذا ابتدا در آن نگه داری و هضم شود) اگر سرطان کوچک باشد و جراح بتواند تمام آن را خارج سازد شانس بقای طولانی مدت بیمار زیاد است، اما این بیماری اغلب در هنگام تشخیص خیلی پیشرفت نموده و عمل جراحی آن امکان پذیر نیست. در حال حاضر در صورتی که به علت پیشرفت سرطان، جراحی امکان پذیر نباشد، سایر درمان ها به ندرت می توانند باعث معالجه بیماری شوند. با این حال سایر درمان ها مثل شیمی درمانی و لیزر درمانی نقش خیلی با ارزشی در کنترل علایم ناراحت نماینده بیماری دارند و ممکن است به طور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر این بیماران شوند.

پیش گیری و فاکتورهای خطر:

علت اصلی ایجاد این سرطان ناشناخته است ولی عوامل زیادی شناخته شده اند که ریسک ابتلای به این بیماری را بالا می برند. این عوامل عبارتند از:

1-سن:

در افراد بالای 40 سال شایعتر است.

2- جنس:

مردان دو برابر زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

3-سابقه خانوادگی:

کسانی که در فامیل درجه اولشان، افرادی به سرطان معده دچار شده اند، خطر ابتلای به این بیماری در این افراد بسیار بیشتر از دیگران است.

4-نژاد:

سیاهان بیشتر به این بیماری دچار می شوند.

5-تغذیه:

خوردن غذاهای خشک شده و غذاهای دودی ریسک ابتلا به این نوع سرطان را بالا می برد. ولی مصرف غذاهای تازه و سبزیجات در پایین آوردن خطر ابتلای به این بیماری یاری می نماید.

6-باکتری:

باکتری هلیکوباکترپیلوری که باعث ایجاد التهاب در معده می شود، می تواند موجب ایجاد سرطان معده هم بشود ولی با این وجود بیشتر افرادی که این باکتری را دارند به این نوع سرطان دچار نمی شوند.

7-جراحی معده:

افرادی که قبلاً جراحی معده داشته اند ریسک بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان دارند. هم چنین قرار گرفتن در معرض خاک، گرد و غبار و دود ممکن است خطر ابتلای به این نوع سرطان را بالا ببرد.

8-مصرف دخانیات و الکل:

مصرف این دو هم باعث افزایش خطر ابتلا می شود.

9-نقص های ژنی:

مسائل ژنتیکی مثل سندرم لینچ (4) و پولیپوزآدنوماتوز خانوادگی ممکن است در افزایش خطر ابتلای این نوع سرطان نقش داشته باشند.

10-چاقی:

چاقی باعث افزایش ریسک ابتلای به این نوع بیماری در مردان می شود. ولی این قضیه در خانم ها هنوز مورد سؤال است و هنوز اثبات نشده که رابطه ای بین چاقی و افزایش خطر ابتلا به این بیماری در خانم ها وجود داشته باشد.

کنترل سرطان معده:

برای کنترل سرطان معده مامیران، آب انگور و رژیم انگور مؤثر است. بهتر است شاه تره، افسنطین، درمنه ترکی، بابونه شیرازی، بادرنجبویه، گل نیلوفر، پودر شیرین بیان، مغز ناخنک، سنامکی، گل محمدی، ریوند چینی، مخلصه، پوست هلیله زرد و انیسون از هرکدام 20 گرم همه را مخلوط، نیم کوب و به 20 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از آن را شب در یک و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید. آب آن را صاف و شیرین نموده، بنوشید. تفاله آن را مجدداً بخیسانید و شب باز هم بجوشانید و آبش را مصرف کنید. این نسخه را تا آخر عمر ادامه دهید. (بیست روز مصرف کنید و بیست روز مصرف نکنید و به همین طریق تکرار شود). در آن 20 روزی که از جوشانده استفاده نمی کنید بعد از هر غذا یک استکان نوشابه کومبوچا بنوشید.

درد روده ها

اگر مبتلا به درد روده شده اید از خوردن موز پرهیز نموده و در مقابل از زیره سیاه بهره ببرید و هر صبح ناشتا 10 مثقال روغن گاو را کم کم بخورید.

ماندگی غذا در روده

برای این که غذای مانده از داخل روده خارج شود صبح ناشتا یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون میل کنید.

ورم روده کوچک

برای رفع ورم روده کوچک هر روز سه قاشق سوپ خوری تخم کتان را در یک لیتر آب بجوشانید بعد آب آن را صاف و شیرین نموده، بنوشید.

* زنجبیل، آمله مقشر، پوست هلیله زرد، پوست هلیله کابلی و هلیله سیاه از هرکدام 10 گرم. شقاقل، بهمن سرخ، بهمن سفید، تودری سرخ و سفید از هرکدام 20 گرم و مغز تخم زبان گنجشک 40 گرم همه را بسیار نرم بکوبید، بعد کنجد، مغز بادام شیرین و مغز پسته خام از هرکدام 200 گرم نرم بکوبید و همه را با یک کیلو عسل مخلوط، و هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را میل کنید.

* 50 گرم اگیر ترکی را بسیار نرم بکوبید و با اندازهی عسل مخلوط و در جایی نسبتاً گرم نگه دارید، پس از مدتی آن را مصرف کنید. هر صبح، ظهر و شب بعد از غذا یک قاشق شربت خوری میل شود.

ورم روده اثنی عشر

غذاها دایماً باید از روده دوازدهه (اثنی عشر) عبور نمایند، مانند آبی که در جوی در حال حرکت است و اگر گل و لای با خود آورده باشد به تدریج در همان راستا ته نشین می شود. هر قدر راستا آب شیب بیشتری داشته باشد، گل و لای بیشتری در ته مجرا رسوب می نماید. به همین ترتیب برخی از غذاهای سنگین هنگام عبور از روده اثنی عشر جرم و لای از خود بر جای می گذارند که اگر زیاد از حد شود باعث فشار و ایجاد بیماری و حتی مرگ می شود. روزه را به همین علت واجب و لازم دانسته اند که برترین درمان است.

گاهی در اثر خوردن گوشت های مانده یا فاسد و یا غذاهای آلوده به میکروب، انسان مبتلا به دل پیچه و درد شدید دل می شود. در موضع روده اثنی عشر سوزش احساس می نماید و یک نوع ناراحتی توأم با درد، بی حالی و خستگی حس می شود. چون غذا میل کند این ناراحتی بیشتر خواهد شد. در این موقع باید بدانید که روده ورم نموده و گشاد شده است.

عوامل بی شماری برای این مشکل وجود دارد که یکی از آن ها ناراحتی روانی خواهد بود. هم چنین تمام عواملی که موجب اسهال و ناراحتی های گوارشی می شوند، می توانند باعث پیدایش ورم روده یا کولیت گردند.

برای درمان این بیماری می توانید 25 گرم ریشه درخت انار را نیم کوب کنید و بجوشانید و با آب صاف نموده آن صبح و شب تنقیه کنید. چند روز عمل تنقیه را انجام دهید و برای یک روز آب انگور را ساعتی یک لیوان بخورید. روز بعد یک ساعت به یک ساعت آب لیمو شیرین بخورید و چندین روز این کار را به طریق یک روز آب انگور و یک روز آب لیمو تکرار کنید و شب ها شام یا چیز دیگری نخورید.

* بابونه شیرازی، مغز ناخنک، گل بنفشه، گل نیلوفر، گل خطمی، ریشه اریسا و ریشه انجبار از هرکدام 3 مثقال نیم کوب کنید و بجوشانید. سپس آب آن را صاف نموده و میل کنید. بابونه شیرازی، مغز ناخنک و گل بومادران را هم بپزید و مدتی در آب صاف نموده آن بنشینید.

* تخم گشهم بو داده و تخم خرفه از هرکدام 10 مثقال نرم نموده و روزی سه بار هر مرتبه یک قاشق مرباخوری بخورید.

* بلوط، سماق، سنجد بدون پوست و هسته، تخم مرو، تخم گشهم بوداده، خرنوب، کُنار بدون هسته و عود هندی همه را نرم کنید و روزی سه بار هر مرتبه یک قاشق مرباخوری بخورید.

* ریشه اریسا، ریشه انجبار، بسبایج، بابونه شیرازی، سنبل الطیب، گل گاوزبان، آویشن شیرازی، ریشه شیرین بیان، انیسون و شاه تره را به نسبت مساوی بجوشانید و آب آن را بخورید.

* رژیم آب پرتقال بگیرید و به جای غذا هم موز بخورید.

زخم روده ها (قرحه المعال)

برای درمان آهن را در آتش سرخ کنید و فوراً در ظرفی آب فرو برید بعد آب آن را بخورید.

* دانه های انار را با هم وزنش برنج و جو پوست کنده بجوشانید و آب آن را صاف و تنقیه کنید.

ضمناًً باید از خوردن انار ترش و هندوانه پرهیز کنید. هم چنین ضروری است از خوراکی هایی که به درمان یاری می نماید بیشتر بهره ببرید. مانند: آب لیمو، بادام، سیب زمینی ترشی (قلقاسی)، هویج، کرفس، مغز تخم کدو، ماست، پیاز، شاهی، کنگر، آب غوره، آب سماق، آش سماق.

زخم روده اثنی عشر

برای درمان باید 40 روز هر روز 2 کیلو انگور را آب بگیرید و بخورید و شب ها یک و نیم کیلو انگور به جای شام بخورید و در این مدت، شب تا صبح روی تختی که قسمت پایین آن 35 سانتیمتر بالاتر از سر باشد بخوابید و استراحت کنید.

* روزی دو بار صبح و شب هر مرتبه یک قاشق غذاخوری عسل بخورید و ظهرها 4 مثقال گز علفی را در آب جوش حل کنید و بخورید.

* ریشه شیرین بیان، بهارنارنج، مغز اکلیل کوهی، اسطوخودوس هندی، آویشن شیرازی، بابونه شیرازی، برگ تیول برژیکی، تخم فرنجمشک و مریم نخودی از هرکدام 6 مثقال بجوشانید و صاف کنید بعد با نبات شیرین ساخته و روزی سه بار آب آن را بنوشید.

* گز علفی، گز خونساری، شکر سرخ و ترنجبین از هرکدام 4 مثقال در شش استکان آب جوش حل کنید و پس از صاف کردن سه بار در روز هر مرتبه دو استکان آن را بنوشید.

* بابونه شیرازی، آویشن شیرازی، شاه تره، انیسون، افسنطین، مخلصه، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هرکدام 3 مثقال مخلوط و به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید و هر شب یک قسمت از آن را در چهار استکان آب جوش خیسانده و صبح در همان آب بجوشانید و آب آن را بخورید.

* هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه نصف لیوان آب قلقاسی (سیب زمینی ترشی) خام را بنوشید.

ضمن مصرف داروهایی که برای درمان زخم روده اثنی عشر مصرف می کنید باید از خوردن این خوراکی ها پرهیز شود. چای، دوغ، سرکه، شربت، آش های رقیق، آبگوشت تیلیت، سبزیجات خام، میوه های هسته دار، کاهو، نوشابه های گازدار یا الکلی.

در عوض از خوراکی هایی که به درمان زخم روده یاری می نمایند بیشتر بهره ببرید، مانند: هویج، کباب بی چربی، مغز، گوشت گنجشک، گوشت کبوتر، آمله مقشر، آب دم نموده بومادران، هل قرابی، مرزنجوش، شاه تره، آب دم نموده بابونه شیرازی، آب دم نموده آویشن شیرازی، ریوند چینی، میخک، بادیان، بادرنجبویه، آب دم نموده افسنطین، انیسون، بسباسه.

زخم روده اثنی عشر در مزاج های گرم:

برای درمان آن تخم کاسنی، ریشه کاسنی، بابونه، آویشن، شاه تره، انیسون، افسنطین، مخلصه، بادرنجبویه، گل بومادران، ریوند چینی و شیرین بیان از هرکدام 3 مثقال مخلوط و پس از نیم کوب کردن آن را 10 قسمت کنید. هر قسم از آن را یک شب در چهار فنجان آب جوش خیسانده و صبح در همان آب بجوشانید، بعد صاف کنید سپس آب آن را بنوشید.

ورم روده از مسمومیت یا میکروب

اگر ورم روده به علت میکروب یا ویروس یا مسمومیت در اثر مصرف غذاهای فاسد، ایجاد شده باشد، حتی الامکان هیچ غذای دیگری استفاده نکنید و با ارزن مقشر و سماق غذا درست کنید و بخورید. سماق را یا به تنهایی یا با غذا مصرف کنید. حریره برنج غذای مناسبی است، ماست کیسه انداخته هم مفید خواهد بود.

به اسم درمان باید فوفل، بلوط و گلنار فارسی از هرکدام 5 گرم. سیاه دانه و تخم مورد از هرکدام 10 گرم. مغز ناخنک و خارخاسک از هرکدام 30 گرم همه را مخلوط و نرم بسایید تا پودر شود. جداگانه 20 گرم نشاسته، کتیرا خوراکی و صمغ عربی از هرکدام 5 گرم مخلوط بسایید. صبح، ظهر و شب هر مرتبه دو قاشق از داروها را بجوشانید و آب آن را صاف و با عسل شیرین کنید. بعد یک قاشق شربت خوری از پودرهایی را که قبلاً تهیه نموده اید، در کمی آب سرد حل کنید سپس با آب جوشانده ها مخلوط و میل کنید.

* مصطکی رومی، کتیرا پیچ خوراکی، صمغ عربی، تباشیر هندی، ناردانه بو داده، تخم مورد، گل محمدی و گِل ارمنی را مساوی مخلوط کنید و صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن را کفلمه کنید و یا با شربت انار مخلوط و بخورید.

* هر روز صبح ناشتا 2 گرم گل محمدی، 2 گرم تباشیر هندی و 5 گرم تخم ترشک ساییده شده را با دوغ یا آب انار بخورید و تا بهبودی کامل ادامه دهید.

ورم روده از مسمومیت یا میکروب در مزاج رطوبی:

اگر در مزاج های سرد و رطوبی در اثر میکروب یا ویروس یا مسمومیت ها یا مصرف غذاهای مانده و فاسد ورم روده ایجاد شده باشد باید گز مازج، گِل ارمنی، گلنار فارسی، تخم مورد، بلوط، مازو و فوفل از هر کدام 5 گرم. نشاسته بو داده و سماق از هرکدام 15 گرم همه را مخلوط و بسایید، آن را 5 قسمت نموده و هر روز یک قسمت از آن را کفلمه کنید.

فشار معده توأم با درد

اختلالات شکمی متعددی (داخلی و خارجی) موجب بروز درد شکمی می شوند. تشخیص و افتراق درد شکمی مزمن از درد حاد بسیار مهم است؛ چرا که نحوه برخورد برحسب نوع درد فرق دارد. اما درد شکمی حاد احتیاجمند مداخله سریع است.

برای درمان فشار معده که توأم با درد شدید است، (بیماری کارو) باید چند روزی صبح، ظهر و شب آب هویج بنوشید.

علل درد شکم حاد:

التهاب آپاندیسیت، کله سیستیت، پانکراتیت، دیورتیکولیت، سوراخ شدگی، انسداد، علل عروقی، ایسکمی حاد، پاره شده آنوریسم.

علل درد شکم مزمن:

التهاب، زخم پپتیک، ازوفاژیت، بیماری التهابی روده، پانکراتی مزمن، علل عروقی، ایسکمی مزمن، علل متابولیک، دیابت، پورفیری، علل کارکردی، سوء هاضمه (5)ی سندرم روده تحریک پذیر، درد دیواره شکم، نوروژنیک (عصبی)، عضلانی اسکلتی، سندرم درد خوش خیم و مزمن شکم.

درد معده

اگر به درد معده دچار شده اید باید از خوردن نوشابه های گازدار یا الکلی، غذاهای سرخ نموده یا مانده، ماهی، گوشت، تخم مرغ، برنج، شیر و پنیر پرهیز کنید. از خوراکی هایی که در تسکین و درمان درد معده مفید است بیشتر بهره ببرید مانند هویج رنده شده یا آب هویج، عرق نعناع بعد از صرف غذا، آب جوشانده شیرین بیان قبل از غذا، کمپوت ریواس، شربت عنبر، آب دم نموده آویشن شیرازی، زعفران.

برای درمان آن نیم مثقال قاریقون را با یک استکان آب چغندر مخلوط کنید و بخورید.

* پوست سنگدان مرغ را خشک نموده بعد نرم بکوبید و بخورید.

* سی گرم ترخون و یا گل و برگ همواره بهار را در یک لیتر آب دم کنید و روزی سه فنجان به نوبت بنوشید.

* سه هفته رژیم انگور بگیرید روز اول کمی بخورید و هرچه بگذرد اندازه زیادتری بخورید.

* پنجاه گرم برگ تمشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و 10 دقیقه بجوشانید بعد 10 دقیقه هم آن را دم و صاف کنید. آب آن را روزی سه فنجان با غذاهای روزانه میل کنید.

* افسنطین، گل محمدی، سلیخه، انیسون، سنبل الطیب و اسارون را جوشانده بعد مستکی ساییده شده را به آب صاف نموده آن اضافه کنید و بخورید.

* قاقله کبار، تباشیر هندی، ریشه مجو، ریوند چینی، گل محمدی، فرنجمشک، نعناع، تخم کرفس و کبابه چینی از هرکدام 3 مثقال با شکر مخلوط و نرم بکوبید. هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را به صورت قائوت بخورید.

* بیست و پنج گرم برگ خشک بارهنگ یا برگ کاسنی وحشی را در نیم لیتر آب 3 دقیقه بجوشانید بعد 15 دقیقه دم کنید سپس آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید. صبح و ظهر و شب هر بار یک فنجان بنوشید.

* مریم نخودی، درمنه ترکی و گل بومادران از هرکدام 5 گرم دم کنید بعد آب آن را صاف و با نبات شیرین و میل کنید.

خصوصیات انواع مختلف دردهای شکمی حاد

انتشار

محل درد

نوع درد

اختلال

پشت

اسکاپولای راست

پشت

کل شکم

پشت

کل شکم

اطراف ناف،ربع تحتانی راست شکم

اپیگاستر، ربع فوقانی راست شکم

اپیگاستر، اطراف ناف

اپیگاستر

اطراف ناف

اطراف ناف

کرامپی، مداوم

کولیکی، مداوم

مداوم

ناگهانی، شدید

کرامپی

شدید، منتشر

آپاندیسیت

کله سیستیت

پانکراتیت

سوراخ شدن

انسداد

انفارکتوس

خصوصیات انواع مختلف دردهای شکمی مزمن

انتشار

محل درد

نوع درد

اختلال

بازوی چپ، پشت

پشت

ندارد

ندارد

پشت جناغ

اپیگاستر

اپیگاستر

ربع تحتانی چپ و ربع تحتانی راست شکم

سوزشی

طاقت فرسا

مبهم، همراه نفخ

کرامپی

ازوفاژیت

زخم پپتیک

سوءهاضمه

سندرم روده تحریک پذیر

درد بالای معده:

برای تسکین درد بالای معده مصرف بِه هم چنین آب بِه مفید است.

دردهای سطح معده:

برای تسکین و درمان دردهای پراکنده در سطح معده باید گل بابونه شیرازی، گل بومادران، میخک، هل قرابی، زرآوند و خولنجان از هرکدام 1 مثقال. شیرین بیان، زنیان، بادیان و انیسون از هرکدام 4 مثقال. سیاه دانه، آویشن شیرازی و زیره کرمانی از هرکدام 2 مثقال همه را مخلوط کنید. صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را بجوشانید. آب آن را صاف و شیرین کنید و بنوشید.

* زیره و حب بلیسان از هرکدام 10 گرم. زنیان و بادیان از هرکدام 20 گرم. تخم کرفس 30 گرم همه را نرم بسایید و با 500 گرم عسل مخلوط و صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را میل کنید.

معده درد فصلی:

برای درمان معده دردِ فصلی باید چند شاخه جعفری را در آب جوش دم کنید، آب آن را صاف و شیرین نموده، بنوشید. یا هر روز خیار زرد و کاملاً رسیده را بخورید.

معده درد از قولنج:

برای درمان درد معده که از قولنج باشد باید خروس بزرگی را بپزید و آب آن را بخورید و عصاره ریوند چینی را نرم بسایید و با زهره گاو مخلوط کنید و بر شکم مالش دهید.

معده درد از سوء هاضمه:

اگر معده درد در اثر سوءهاضمه باشد، هر بار یک قاشق گل گاوزبان، دو سه عدد ریشه سنبل الطیب و نصف لیموعمانی را مخلوط و دم کنید. آبش را صاف و شیرین ساخته و بنوشید.

معده درد از ثقل سرد:

اگر معده درد از ثقل سرد ایجاد شده باشد عصاره نعناع را با قند به صورت شربت درست کنید و بعد از غذا بخورید.

* عرق نعناع را پس از صرف غذا با آب مخلوط کنید و بنوشید.

ضمناًً از خوراکی هایی که طبیعت آن سرد است مانند خیار و هندوانه و غیره پرهیز کنید.

معده درد نوزاد:

برای درمان معده درد نوزاد، آب هویج، آب زردک، آب جوشانده تخم هویج و آب جوشانده تخم زردک مفید است.

معده درد نوزاد از گرمی:

اگر درد معده نوزاد از گرمی و حرارت باشد باید کمی شکر سرخ را در آب جوشیده ولرم حل کنید و به او بخورانید.

* مغز ناخنک را نرم بسایید و در آب گرم حل و کمی هم آن را دم و بعد صاف کنید و به او بدهید.

معده درد نوزاد از سردی:

اگر درد معده نوزاد از سردی و برودت باشد باید قدری نبات نرم شده را در گلاب حل کنید و چند قاشق از آن را به مرور به او بدهید. هم چنین روغن کرچک را به دور ناف، دل و کمر او بمالید بعد پارچه نرمی را گرم کنید و بر آن بپیچید و او را قنداق کنید.

* گز علفی و گز خونساری از هرکدام 10 گرم، در آب جوش حل کنید و پس از صاف کردن چند قاشق به مرور به او بخورانید.

پی نوشت ها:

1.Peptic ulcers

2.Scc

3.Glandular

4.Lynch

5.Dyspepsia

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.

منبع: راسخون

به "نگاهی به بیماری های معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به بیماری های معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید