فتح سربالایی های تهران!

به گزارش وبلاگ نیک دل، در محدوده غرب و شمال غرب مرکز به دلیل نزدیکی به ارتفاعات توچال و البرز کلی کوه وجود دارد که کافی است کمی سحرخیز باشید تا بتوانید در آن حوالی تفریح و ورزش را با هم تجربه کنید؛ مقاصدی که می توان صبح زود به قصد صعود به سمت شان حرکت کرد و با کمی پیاده روی در مسیر روی قله ایستاد.

فتح سربالایی های تهران!

وبلاگ نیک دل- مریم باقرپور: تعداد کوه های اینجا که به بیش از 20مورد می رسد، برخی مسیرهای راحتی دارند، اما صعود به تعدادی از آنها بدون راهنما و به راحتی امکان پذیر نیست.

لوارک

در مسیر صعود به قله، باغ ها و مراتع متعددی وجود دارد که مسیر با گذر از آنها به آبشار می رسد، اما حوالی اش چشمه وجود ندارد و باید آب کافی همراه خود ببرید. همچنین اواخر تابستان وزش باد در اینجا بیشتر می شود؛ بنابراین بادگیر یا لباس گرم را از قلم نیاندازید. یادتان بماند آنتن دهی موبایل فقط تا روستای رندان و گردنه لت وجود دارد. همچنین برای پیمایش بار اول، این قله سخت و سنگین است. پیشنهاد می شود برای صعود بار اول، قله های آسان، سبک و کم ارتفاع تر را انتخاب کنید.

پهنه حصار

با نام های دیگری مانند پهنه سار، پشته بند و گندم چال هم آن را می شناسند. از دامنه شرقی کوه رودی سرچشمه می گیرد که در مسیر خود آبشار سنگان را به وجود می آورد و در نهایت به رود کن می ریزد. آب و هوای پهنه حصار در فصل های بهار، پاییز و تابستان برای صعود عالی است و به دلیل نزدیکی به تهران، معمولاً برای صعود نیازی به اقامت شبانه نیست، اما برای محل اقامت، امکان چادر زدن و کمپینگ در دره های سرسبز روستاهای شروع مسیر شامل سنگان، کندور، واریش و خور در فصول گرم و معتدل وجود دارد.

کوه بازارک

سمت جنوب غرب این قله روستای امامزاده داوود، ضلع شمال شرق آن روستای شهرستانک و در سمت غربش روستاهای رندان و تالون قرار دارند. در دامنه های این کوه انواع گیاهان خودروی دارویی مانند والک، آویشن، پونه کوهی و تره کوهی (سیرک) و گل های لاله صورتی و آلاله زرد رشد می کنند، اما برای صعود داشتن توان جسمی، روحی و تجهیزات مناسب لازم است و بهترین فصل کوه پیمایی اردیبهشت تا مهرماه است و در ارتفاعات گاهی لکه های برف دیده می شود.

قله سیاه سر

در این مسیر امکانات چندانی وجود ندارد، اما با رسیدن به قله طبیعتی زیبا نمایان می شود. چون قله سیاه سر به پانورامای کامل قلل کوهستان های شمال تهران معروف است با ایستادن در بالای آن می توان از شرق به غرب قله های بندعیش، توچال، شاه نشین، کلکچال، دو شاخ، سی وسه چم، بازارک، لوارک، سیاه بند، پهنه حصار، چشمه شاهی، بارو، واریش، لیز و لیچه را دید. این قله در فصل بهار هم پوشیده از برف و تابستان ها خشک است؛ به همین دلیل بهترین زمان صعود همین روزها و ساعت های ابتدایی روز است.

کوه دوشاخ

در مسیر صعود به این کوه دره زیبای درکه، آبشار هفت حوض، دره بیدستان و چشمه یونجه زار از سمت دره فرحزاد وجود دارد. برای صعود نیازی به اقامت شبانه وجود ندارد، اما امکان چادرزدن و کمپینگ در دره های سرسبز مسیر شامل بیدستان و درکه یا فرحزاد در فصول گرم و معتدل هست. گاه در مسیر صعود روباه، خرگوش وحشی، عقاب، همستر، گرگ، قرقی، کبک و جوجه تیغی هم دیده می شود. همچنین گیاهانی مانند شقایق، گلایل وحشی، علف چای یا چای کوهی، رز وحشی، گون، داغداغان، ارغوان و حتی برخی غلات مانند نخود را در مسیر می توان دید.

کوه تالون(طالون)

زیاد شناخته شده نیست؛ به همین دلیل از طبیعت زیبا و بکری برخوردار است و در تمام فصول سال می توان به آن صعود کرد. برای صعود هم گرچه باید از کنار دره آبشار تالون یا همان دره لشکرک و از میان مزارع و باغ ها عبور کرد، اما چشمه ای در مسیر وجود ندارد؛ به همین دلیل باید آب کافی همراه داشت. روی قله تالون سنگچینی قرار گرفته است و یک دکل فلزی مخابراتی شکسته هم دیده می شود. معمولاً نیازی به اقامت شبانه وجود ندارد، اما برای محل اقامت، امکان چادر زدن و کمپینگ در دره های رندان و تالون در کنار رودخانه های پرآب وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "فتح سربالایی های تهران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتح سربالایی های تهران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید