مقاوم سازی 50 درصد واحد های مسکونی روستایی کشور

به گزارش وبلاگ نیک دل، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: طبق برنامه ریزی های اجرا شده، تمامی واحد های روستایی تا 10سال آینده مقاوم سازی می شوند.

مقاوم سازی 50 درصد واحد های مسکونی روستایی کشور

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور امروز یکشنبه در بازدید از شرایط پروژه های بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه تا به امروز حدود 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور مقاوم سازی و نوسازی شده است، گفت: از این مقدار حدود 960 هزار واحد مسکونی در راستای مقاوم سازی و نوسازی بوده و مابقی نیز حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله را شامل می گردد.

او با بیان اینکه تا کنون برای بیش از 40 هزارو 880 روستا طرح های هادی روستایی تهیه شده است، اضافه کرد: این طرح در بیش از 22 هزارو 200 روستا نیز به اجرا در آمده که آثار بسیار خوبی در ارتقاء کیفیت زیستی مردم، تسهیل در تردد و ایمن سازی روستا در قبال حوادث غیرمترقبه داشته و از طرفی وابستگی و دلبستگی برای ماندگاری مردم ایجاد نموده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه در زمان حاضر حدود سه میلیون و 840 واحد مسکونی روستایی واجد شرایط سند مالکیت دریافت نموده اند، ادامه داد: از این مقدار سه میلیون و 520 هزار واحد، روستایی و مابقی املاک واقع در شهر های کمتر از 25 هزار نفر جمعیت را در بر می گیرد.

او ادامه داد: مطالعات نشان می دهد در روستا هایی که طرح های هادی و بهسازی محیط روستایی، نوسازی و مقاوم سازی اجرا شده یک ثبات جمعیتی به وجود آمده و یا روند مهاجرت متوقف شده و یا مهاجرت معکوس به وقوع پیوسته است.

شاملو با بیان اینکه با اجرای این طرح احتیاج های زیستی روستاییان تامین شده است، اضافه کرد: شرایط زندگی این روستاییان قابل قبول است، بسیاری به این روستا ها بازگشته اند و فعالیت های مالی و سرمایه گذاری نیز به وسیله بخش خصوصی و دستگاه های خدمات رسان رشد قابل توجهی پیدا نموده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه طی یکسال گذشته درخواست افزایش حریم روستایی داشته ایم، گفت: بیش از 460 هزار تقاضای افزایش محدوده و ساخت و ساز وجود داشته، که شامل 2 بخش است یکی بخش افراد احتیاجمند واقعی را شامل می گردد که زمین مناسبی ندارند و در کمیته های تصویب طرح های هادی درخواست آنان مطرح و آنالیز و بطور عمده موافقت می گردد.

او با اشاره به اینکه بخش دیگر افرادی هستند که می خواهند از منافع مادی آن منتفع شوند، ادامه داد: حفظ اراضی زراعی و باغی یکی از اولویت ها بوده و در فراز منشور طرح هادی بحث توجه به محیط زیست، حفظ منابع و خاک کشور عنوان شده است و بطور قطع باید با احتیاط این برنامه ها اجرا گردد.

شاملو با اشاره به اینکه در تمامی کشور این موضوعات آنالیز می گردد گفت: کوشش بر این است که اراضی زراعی و باغی روستا ها در جریان توسعه روستایی و ساخت و ساز ها آسیب نبینند.

او با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مورد روستا های هدف گردشگری نیز اضافه کرد: تا کنون برای 290 روستای کشور طرح های حفظ و احیای بافت های با ارزش و طرح های گردشگری تهیه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه این طرح ها در 114 روستای کشور به اجرا عایدیه است، اضافه کرد: این طرح ها آثار و نتایج خوبی در حفظ معماری بومی روستایی، حفظ ویژگی های فرهنگی منطقه ها روستایی بعلاوه ارتقای سطح عایدی مردم به وسیله توسعه فعالیت های گردشگری و ایجاد واحد های بوم گردی داشته است.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در مورد منظومه های روستایی نیز گفت: این طرح از سه سال پیش وارد فاز اجرایی شده است که در این راستا همکاری بسیار خوبی بین بنیاد مسکن استان، سازمان برنامه و بودجه و استانداری و سایر دستگاه ها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این طرح نقش محوری را دارد، ادامه داد: کوشش شده با توجه به تجارب علمی، اجرایی خود و جهانی این طرح با یاری مراکز علمی، صاحب نظران و اساتید توسعه روستایی تهیه و بصورت پایلوت در استان های کشور به اجرا درآید.

شاملو با بیان اینکه زنجان در این زمینه جزو استان های پیشتاز است، گفت: این طرح در شهرستان طارم این استان به اجرا عایدیه و از روند پیشرفت خوبی برخوردار است و دستگاه های متولی امر نیز همکاری خوبی دارند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه به تازگی هیات دولت پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی نوسازی را تصویب کرد گفت: برای این تسهیلات شرایطی پیش بینی شده است که در چارچوپ معین شده پرداخت خواهد شد.

وبلاگ نیک دل زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مقاوم سازی 50 درصد واحد های مسکونی روستایی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاوم سازی 50 درصد واحد های مسکونی روستایی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید