پولیتیکو: نانسی پلوسی به ارمنستان سفر می نماید

به گزارش وبلاگ نیک دل، یک رسانه آمریکایی عصر پنجشنبه به وقت محلی گزارش داد نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا میخواهد اواخر این هفته میلادی با هدف حمایت از ارمنستان به این کشور سفر کند.

پولیتیکو: نانسی پلوسی به ارمنستان سفر می نماید

تارنمای پولیتیکو به نقل از دو منبع مطلع گفت پلوسی پس از اجلاس سران گروه هفت، به همراه جکی اسپیر راهی ارمنستان خواهند شد و انتظار می رود با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و سایر مقامات دولتی ملاقات و مصاحبه کند.

این رسانه آمریکایی نوشت که یکی از مسولان دفتر پلوسی در پاسخ به پرسشی درباره این سفر، گفت که نمی تواند سفر پلوسی را به دلیل پروتکل های امنیتی تایید یا تکذیب کند.

پیش از این، پلوسی سفری جنجالی به تایوان داشت که موجب تشدید تنش ها میان این جزیره و چین و نیز روابط واشنگتن - پکن شد ..

در همین حال، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام نموده است هیچ راه چاره نظامی برای درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

جان کربی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با وبلاگ نیک دل اضافه کرد ایالات متحده عمیقا نگران درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

وی توضیح داد با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تماس هستیم تا درگیری ها متوقف گردد.

وزارت خارجه آمریکا گفت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بصورت جداگانه درباره درگیری های مرزی میان دو کشور گفت وگو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اضافه کرد که بلینکن در مصاحبه با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان خواهان توقف درگیری ها شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن تاکید نمود که ایالات متحده برای توقف فوری درگیری و صلح میان ارمنستان و آذربایجان کوشش خواهد نمود.

وزارت امور خارجه آمریکا همچینن گفت که بلینکن در مصاحبه با نیکول پاشینیان با ابراز نگرانی درباره این درگیری ها به به نخست وزیر ارمنستان اطمینان داد که ایالات متحده برای توقف فوری درگیری ها و صلح کوشش خواهد نمود.

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی بعلاوه گفت: اگر روسیه از نفوذ خود برای متوقف کردن خشونت و ایجاد صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان استفاده کند، اقدام مثبتی خواهد بود.

بلینکن بعلاوه ادعا کرد ایالات متحده نگران است که روسیه تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تشدید کند.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل همزمان با درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دومین روز نشستی به درخواست ایروان دراین باره برگزار کرد.

میروسلاو جنچا معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت که به درخواست ارمنستان برگزار گردید، با تاکید بر لزوم کاهش تنش در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشدار داد که درگیری های اخیر ظرفیت بی ثبات کردن منطقه را دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل توضیح داد: درگیری های اخیر ارمنستان و آذربایجان می تواند ثبات منطقه را به خطر بیندازد.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید نمود جامعه بین المللی باید تمام کوشش خود را برای تنش زدایی میان این دو کشور به کار بگیرد.

جنچا با ارائه گزارشی از درگیری های اخیر میان باکو و ایروان، از تاثیر احتمالی این درگیری ها بر غیرنظامیان اعلام نگرانی کرد و از طرفین خواست که اقداماتی فوری و ملموس برای کاهش تنش ها بردارند.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، روند عادی سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان با موانعی جدی روبرو است و طرفین باید هر چه سریعتر به ترسیم مرزها در چارچوب به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی، گام بردارند.

در پی درگیری های نو میان ایروان و باکو، نیروهای نظامی دو کشور در بیانیه هایی کوشش کردند تا دلایل بروز التهاب اخیر را از منظر خود شرح دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زده بودند. این وزارتخانه اضافه کرد که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای اطلاع داد که اوضاع در منطقه ها مرزی تا ساعت 5 بامداد به وقت محلی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی شروع شده، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

منبع: فرارو

به "پولیتیکو: نانسی پلوسی به ارمنستان سفر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولیتیکو: نانسی پلوسی به ارمنستان سفر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید