آسیب شناسی رژیم های تغذیه غیر اصولی لاغری و ایجاد بیماری های مختلف

به گزارش وبلاگ نیک دل، چاقی بیماری عصر تازه به شمار می رود. پیشرفت های تکنولوژی احتیاج به تحرک را تا حد زیادی کاهش داده است. همین موضوع به همراه تغییر عادات غذایی عامل مهم ابتلا به بیماری چاقی به شمار می رود. در چنین شرایطی، تمایل به کاهش وزن امری طبیعی است. بسیاری افراد در پی روش های جادویی برای کاهش وزن هستند تا حدی که از خطرات و عوارض این روش ها چشم پوشی می نمایند. شناخت شیوه-های سالم کاهش وزن و عوارض رژیم های ناسالم روی بدن می¬تواند برای تصمیم گیری بیماران مبتلا به چاقی مفید باشد.

آسیب شناسی رژیم های تغذیه غیر اصولی لاغری و ایجاد بیماری های مختلف

پیامد های منفی رژیم های لاغری غیر اصولی را بشناسید

شنیدن کلمه رژیم ناخودآگاه شما را به یاد کاهش وزن می اندازد. اگر این طور است شما تنها نیستید! به عنوان مثال استفاده از اصطلاح رژیمی را در نظر بگیرید، در بازاریابی محصولات غذایی به غذاهای کم کالری و رژیمی اطلاق میگردد. نوع موادغذایی و نوشیدنی هایی است که فرد در طول روز مصرف میکند رژیم غذایی او راتشکیل میدهد. گاهی افراد بنابر شرایط خاص جسمی ازجمله داشتن بیماریهایی مانند فشارخون و دیابت، کهولت سن، بارداری و یا چاقی از رژیم های غذایی درمانی پیروی مینمایند که به آن پرهیزانه گفته میگردد. اما همانطور که گفته شد با شنیدن اصطلاح رژیم غذایی اولین چیزی که به فکر میرسد رژیم لاغری است، در ادامه به انواع، فواید و یا مضرات احتمالی آن اشاره میکنیم.

انواع رژیم های غذایی لاغری مورد علاقه مردم سراسر دنیا

مردم در سراسر دنیا به دلایل مختلفی از رژیم های غذایی پیروی مینمایند، مهمترین دلایل تمایل به داشتن زندگی سالم است، گزینه های مختلفی در انتخاب یک رژیم غذایی وجود دارد شناخت انواع رژیم های غذایی که مردم دنیا از آنها پیروی مینمایند میتواند بسیار یاری نماینده باشد. رژیم پائلو (سرخپوستی) یک روش تغذیه است که در آن تقریبا مصرف قند، غذاهای فرآوری شده، لبنیات و غلات از رژیم غذایی حذف میشوند. یکی دیگر از رژیم های پرطرفدار رژیم غذایی مبتنی بر گروه خونی است که به افراد برحسب نوع گروه خونی توصیه می گردد چه غذاهایی مصرف یا از چه غذاهای پرهیز نمایند. گیاهخواری نیز نوعی از رژیمی است که دنبال نمایندگان زیادی درسراسردنیا دارد هدف این رژیم بیشتر پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل فشارخون، افزایش کلسترول و بیماریهای قلبی است. رژیم مدیترانه ای، یک رژیم بسیار سنگین است که مصرف گوشت قرمز را تا حد زیادی محدود میکند. گفته میگردد این رژیم علاوه بر کاهش قند خون در کنترل افسردگی موثر است. خام¬خواری نیز روش تغذیه ای است که برخی افراد برای لاغر شدن و حفظ سلامت به کار میبرند. رژیم ساحل جنوبی یکی از انواع رژیم های کتوژنیک است که در آن مصرف انواعی از هیدروکربن به طور کامل قطع شده و از چربی های سالم و پروتئین های بدون چربی استفاده میگردد

چرا داشتن رژیم غذایی مناسب مهم استرژیم غذایی مطلوب یک رژیم غذایی است که مواد مغذی مورد احتیاج بدن را برای داشتن عملکرد صحیح به بدن شما برساند. برای داشتن تغذیه مناسب باید بیشتر از میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و پروتئین فاقد چربی در برنامه غذایی خود بهره ببرید. اهمیت داشتن رژیم غذایی مناسب به این دلیل است که اعضای بدن و بافت های شما برای داشتن کارآمدی بیشتر احتیاج به مواد انرژی و مواد مغذی دارند. بدون داشتن تغذیه صحیح و سالم بدن مستعد ابتلا به بیماری، عفونت، خستگی و عملکرد ضعیف است. بچه هایی که رژیم غذایی نامناسب دارند در خطر ابتلا به مسائل رشد فکری و جسمی هستند. به گزارش مرکز علوم 4 دلیل از 10 دلیل مرگ و میر در آمریکا مستقیما تحت تاثیر رژیم¬های نامناسب غذایی هستند و ابتلا به انواع بیماری ها از جمله؛ بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت.

کاهش وزن یک چالش اجتناب ناپذیر

به نظر می رسد تمایل روز افزونی برای کنترل و کاهش وزن بدن به وجود آمده و این دغدغه ناشی از افزایش اندازه چاقی در میان افراد است. مطلوبیت اجتماعی ناشی از داشتن اندام مناسب از طرفی و مضرات چاقی از طرف دیگر باعث شده تا افراد به سراغ کاهش وزن و رژیم های غذایی بروند. بدن ما به طور طبیعی در برابر کاهش وزن مقاومت میکند همین امر باعث افزایش وزن در طول زمان میگردد. از دیدگاه کلی ذخیره انرژی برای بدن جهت استفاده در مواقعی که بدن با کمبود مواد مغذی رو به رو است و این ذخیره برای بقا بسیار مهم است. دانستن این موضوع برای افرادی که با اضافه وزن می جنگند بسیار لازم است. به دلیل طولانی بودن فرآیند کاهش وزن به وسیله رژیم های غذایی اصولی افراد بسیاری از این روش¬ها صرف نظرنموده و در پی مصرف قرص ها و استفاده از رژیم های غیرعلمی میروند. اشخاصی که قادر به کاهش وزن با رژیم غذایی کم کالری و فعالیت بدنی هستند با چالش حفظ وزن رو به رو میشوند. فقط تعداد کمی از بیماران مبتلا به چاقی قادر به حفظ وزن از دست رفته هستند.

پیامدهای کاهش وزن غیر اصولی

رژیم های لاغری سخت شاید زود بازده به نظر رسند اما لزوما روشی سلامت و مطمئن نیستند. در حالی که ممکن است این رژیم ها در کوتاه مدت یاری نماینده به نظر بیایند اما باعث میشوند که شما احساس کسالت، عصبی بودن، حالت تهوع و در موارد زیادی درد معده داشته باشید. به علاوه در دراز مدت باعث مسائل متابولیسمی، افزایش وزن دوباره (حتی بیشتر از وزن اولیه) و بیماری می¬گردد. تغییراتی که این رژیم های لاغری سخت در شما ایجاد مینمایند اغلب بدن را از کربوهیدرات، قند یا چربی محروم می¬نمایند که هرکدام عوارض خاص خود را بر بدن برجای می گذارد. از جمله این عوارض میتوان به کم آبی بدن اشاره نمود، لوئیس جی آرون، متخصص داخلی و چاقی دانشگاه نیویورک می¬گوید اینکه شما به سرعت چند کیلو از وزن خود را ازدست بدهید فقط یک توهم است. این در حقیقت آب بدن شماست که از دست میرود. اولین منبع انرژی بدن شما که می¬سوزد گلیکوژن است، گلیکوژن نوعی کربوهیدارت است که در کبد و ماهیچه ها ذخیره میگردد و متصل به آب است. بنابر این هنگامی که گلیکوژن می سوزد آب از بدن خارج می گردد . از علائم کم آبی می توان به سردرد، خستگی و سرگیجه اشاره نمود.

بسته به نوع رژیم کاهش وزنی که انتخاب نموده اید شما در طول روز مقداری از پروتئین، چربی و فیبر دریافتی خود را از رژیم غذایی حذف میکنید. این موضوع می تواند به مرور زمان مقاومت بدن شما را به انسولین کم کند.

در یک رژیم اصولی شما در هفته حداکثر یک درصد از وزن خود را از دست میدهید. که شامل 75درصدچربی و 25 درصد آب و ماهیچه است. اگراز رژیم سخت پیروی کنید درصد ازبین رفتن ماهیچه سه برابر افزایش می-یابد. این موضوع در بلندمدت میتواند حتی باعث تحلیل رفتن عضله قلب و نارسایی آن گردد.

پیروی از رژیم لاغری ناسالم، باعث ایجاد کسالت و خستگی در شما خواهد شد حتی از انجام فعالی ¬های روزمره باز خواهید ماند. این موضوع به دلیل کاهش متابولسیم است که باعث میگردد بدن برای تامین انرژی اندامهای مهم دست به ذخیره چربی بزند و شما از هدف خود باز بمانید. سوءتغذیه یکی دیگر از عوارض پیروی از رژیم های غیر اصولی است که حتی بعد از بازگشت به تغذیه عادی گریبان شما را رها نخواهد کرد. در حقیقت باید گفت رژیم های غذایی به تنهایی نتیجه مطابق آنچه ما انتظار داریم درپی ندارند. اینکه شما در خصوص اضافه وزن خود نگران باشید امری طبیعی است اما برترین راه برای کاهش وزن این است که سالم بخورید و ورزش کنید. نتایج تحقیقات نشان میدهد افرادی که تحت رژیم های سخت قرار گرفته و وزن کم کردند به سرعت به حالت قبل بازگشتند. حتی با مسائلی بیشتر از چاقی و تاثیرات جبران ناپذیر بر سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن.

منبع: healthline.com

منبع: راسخون

به "آسیب شناسی رژیم های تغذیه غیر اصولی لاغری و ایجاد بیماری های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب شناسی رژیم های تغذیه غیر اصولی لاغری و ایجاد بیماری های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید