آموزش مجازی فرصتی برای تقویت پژوهش در دانشجویان، استمرار اعتراض دانشجویان از ضعف شبکه اینترنتی تا تکالیف انتها ترم

به گزارش وبلاگ نیک دل، برخی دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی راضی هستند و برخی دیگر به ویژه دانشجویان علوم پزشکی نسبت به آموزش مجازی نقدهایی جدی دارند؛ اغلب این دانشجویان در این ترم دروسی عملی داشتند.

آموزش مجازی فرصتی برای تقویت پژوهش در دانشجویان، استمرار اعتراض دانشجویان از ضعف شبکه اینترنتی تا تکالیف انتها ترم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین جهت را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ نیک دل، اعتراض های دانشجویان از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا با تعطیلی دانشگاه، جاماندن وسیله هایشان در خوابگاه، شرایط نامساعد آموزش مجازی شروع شد و تا به امروز این آشفتگی ها ادامه داشته و سبب بلاتکیفی دانشجویان شده است.

پژوهش های نیمه تمامی که تاریخ تحویل آن ها هر لحظه نزدیک و نزدیک تر می شود، امتحان خاتمه ترمی که هنوز مشخص نیست با چه سازوکاری برگزار می شود و... همه و همه حال و هوای این روزهای دانشجویانی است که خُلق آن ها از خانه ماندن به تنگ آمده است و البته هنوز هم بهترین راه مقابله با ویروس کرونا را در خانه ماندن می دانند.

در بین دانشجویان دیدگاه های مختلفی در خصوص آموزش مجازی وجود دارد؛ برخی از کیفیت آموزش مجازی راضی هستند و برخی دیگر به ویژه دانشجویان علوم پزشکی نسبت به آموزش مجازی نقدهایی جدی دارند؛ اغلب این دانشجویان در این ترم دروس عملی داشتند.

اعتراض دانشجویان در صفحات مجازی و گروه های دانشجویان خلاصه نشد و صدای آن ها از کانال های شورای صنفی دانشجویان نیز شنیده می شود، در ادامه این گزارش به برخی از علل اعتراضات دانشجویان اشاره می کنیم.

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به فرصت اندک امتحانات اعتراض کرد و گفت: تمامی امتحانات ما در مردادماه به صورت فشرده برگزار می شود؛ همین موضوع باعث مردود شدن و افت معدل دانشجویان می شود، کاش مسئولان نسبت به زمان برگزاری امتحانات دقت بیشتری می کردند.

بخشی از ارزیابی دانشجویان غیرانتفاعی از پرسش و پاسخ آموزش مجازی است

علی آهون منش، رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار وبلاگ نیک دل اظهار کرد: امتحانات خاتمه ترم مراکز غیرانتفاعی به صورت حضوری برگزار خواهد شد. این امتحانات با فاصله زمانی بیشتر برگزار می شود؛ به طور مثال روزانه به جای 4 الی 5 امتحان، دو دوره امتحان (صبح و ظهر) برگزار می شود که از استرس دانشجویان نیز کاسته شود.

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی عنوان کرد: بخشی از ارزیابی خاتمه ترم دانشجویان از پرسش های در طول آموزش مجازی و بخشی دیگر از امتحانات خاتمه ترم در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام نور نیز نسبت به برگزاری امتحان تشریحی اعتراض کرد و گفت: درگذشته این امتحان به صورت تستی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه برگزار می شد؛ اما اکنون استاد معتقد است که این امتحان باید به صورت تشریحی و آنلاین برگزار شود که این تغییر رویه در این دوره زمانی به دوراز انصاف است.

نحو برگزاری امتحان مجازی دانشگاه پیام نور به اساتید واگذار شد

به همین دلیل امیرحسین بهروز، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری وبلاگ نیک دل در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات خاتمه ترم دانشگاه پیام نور اظهار کرد: امتحانات این دانشگاه پس از 30 سال امسال و این ترم به صورت غیرمتمرکز و غیرحضوری برگزار می شود. این امتحانات با موضوع اساتید برگزار می شود، اساتید ارزیابی از دانشجویان را انجام می دهند و دانشجویان به صورت غیرحضوری از طریق ارزیابی آنلاین که اساتید از طریق سامانه های آموزشی الکترونیکی دروس را در آن ارائه دادند در آزمون شرکت می کنند.

به گفته بهروز قبلاً نزدیک به 30 درصد امتحانات دانشگاه پیام نور به صورت آنلاین برگزار می شد. اکنون برگزاری امتحانات آنلاین دانشگاه پیام نور به 100 درصد افزایش یافته است. همچنین در گذشته امتحانات خاتمه ترم بسکمک از درس ها به صورت تستی و تشریحی برگزار می شد. زمانی که نوع برگزاری امتحان به استاد واگذار می شود، استاد بر اساس تشخیص خود و چهارچوب های دانشگاه چگونگی این ارزیابی را مشخص می کند؛ ممکن است استاد بخشی از امتحان را تشریحی و بخشی از آن را به صورت آنلاین برگزار کند ولی قطعاً با دانشجویان همراهی و هماهنگی می شود.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور معتقد است که بسکمک از اساتید ترجیح دادند که تنها بر مبنای یک امتحان ارزیابی خاتمه ترم دانشگاه را انجام ندهند بلکه به صورت مکمل دانشجویان را مکلف به انجام تحقیق و پژوهش کنند. این رویه می تواند به پژوهش محور شدن دانشجویان کمک بسزایی کند.

یکی دیگر از دانشجویان که به کنندگی دانشکده خود پیام داده بود، نسبت به نحوه آموزش برخی از اساتید اعلام نارضایتی کرده و می گوید که خاتمه ترم با ارسال چند فایل توسط استاد به دانشجویان می گوید باید خودتان درس بخوانید و همان استاد مقدار زیادی تکلیف به دانشجویان می دهد.

تجربه پژوهش در آموزش مجازی

به عقیده برخی از اساتید، اعتراض دانشجویان نسبت آموزش مجازی، تکالیف و یا نحوهٔ برگزاری امتحانات خاتمه ترم نیست، بلکه اعتراض دانشجویان از بلاتکلیفی و نامشخص بودن چگونگی ادامه راستا آموزشی آن هاست. یکی از صاحب نظران حوزه آموزش بر این باور است که آموزش مجازی تنها مکمل آموزش حضوری است و نمی تواند جایگزین خوبی برای آن باشد.

او می گوید: در آموزش مجازی محور اصلی دانشجویان هستند که باید تلاش خود را چند برابر کنند. در این راستا انجام پژوهش و تحقیق کمک بسزایی به فرایند آموزشی دانشجویان می کند.

از همین رو اساتید باید بخشی از ارزیابی خود را بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشجویان ارائه می شود، اختصاص دهند. هرچند در این راستا انتظار می رود اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز با دانشجویان همراهی لازم را داشته باشند تا استرس حاکی از آموزش مجازی به عنوان یک تجربه تازه را کم کنند.

نگرانی و استرس این روزهای دانشجویان را می توان واکنشی طبیعی دانست و به آن ها برای وجود این حجم از نگرانی خرده نگرفت؛ اما حضور مسئولان در کنار آن ها و تشریح شرایط کنونی و مشخص ساختن چگونگی ادامه رویه آموزشی و نحوه ارزیابی آن ها می تواند نقطه خاتمه خوبی بر این پریشان حالی دانست.

4084/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "آموزش مجازی فرصتی برای تقویت پژوهش در دانشجویان، استمرار اعتراض دانشجویان از ضعف شبکه اینترنتی تا تکالیف انتها ترم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مجازی فرصتی برای تقویت پژوهش در دانشجویان، استمرار اعتراض دانشجویان از ضعف شبکه اینترنتی تا تکالیف انتها ترم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید