تصاویر ، آلزایمر ؛ روایت خواهر و برادری که پدر آلزایمری خود را در خانواده استثمار می نمایند

به گزارش وبلاگ نیک دل، حامد رحیمی نصر که این روزها نمایش آلزایمر را روی صحنه می برد، می گوید که این اثر نمایشی را بر اساس دغدغه های شخصی خود نوشته و اجرا می نماید.

تصاویر ، آلزایمر ؛ روایت خواهر و برادری که پدر آلزایمری خود را در خانواده استثمار می نمایند

به گزارش وبلاگ نیک دل این هنرمند شرحاتی درباره شکل گیری این اثر نمایشی ارایه کرد و افزود: همیشه سعی داشتم بر اساس دغدغه های ذهنی خود کار کنم و دنیا زیسته خود و درک و دریافتم را از مقولات گوناگون از دریچه دید خودم با مخاطبین خود به اشتراک گذارم.

رحیمی نصر افزود: درصدد اجرای نمایشی با عنوان وی. ای. آر بودم تا اینکه کاملا اتفاقی با مادر دوستی روبرو شدم که دچار بیماری دمانس بود. او همین چند ماه پیش کاملا مرا می شناخت اما اکنون با ترس و تردید تنها نگاه می کرد. این اتفاق به میزانی مرا تحت تاثیر قرار داد تا اینکه خروجی آن متنی شد که به نسبت به اوضاع کنونی جامعه و البته تحت نظارت و پژوهش های علمی متخصصان مرکز بیماری های اعصاب و روان ساخته شد.

ماجرای سهم خواهی در خانواده

او که خود نگارش این متن را بر عهده داشته، درباره روینمودهای انسانی و جامعه شناختی آن شرح داد: تردیدی نیست که اخلاق و مفاهیم عالی انسانی نخستین دغدغه بشر است. اما وقتی انتفاع و سهم خواهی بشر به روح فرد یا هر طیف، گروه و جامعه ای سیطره پیدا می نماید، اخلاق و انسانیت به باد فراموشی سپرده می گردد. این موضوع مقوله ای فرامرزی است و به اقلیم و جغرافیای خاصی منحصر نمی گردد.

رحیمی نصر با ارایه شرحی درباره خط اصلی نمایشش افزود: این نیروی شر وقتی به واسطه جاه طلبی و سلطه گری نمود پیدا کند، سوءاستفاده از سادگی یا بلاهت طبقه ضعیف و فرودست جامعه را چپاول می نماید. این خط اصلی قصه نمایش آلزایمر است اما این بار فاجعه بیش از این هاست. ما این فرمول را در یک خانواده می بینیم که برادر و خواهر از پس سهم خواهی، پدر دچار نسیان شده را استثمار می نمایند.

آلزایمر چگونه شکل گرفت؟

این کارگردان افزود: مخاطب در نمایش آلزایمر ممکن است با اتمسفر، دنیا و حتی شخصیت ها و عناوینی متفاوت روبرو گردد اما هر یک از این عناصر قرابت ویژه ای با امروز ما دارد. تا جایی که شخصیت ها در یک خانواده طیف مشخصی از اجتماع را نمایندگی می نمایند تا روایت گر قصه و دردی مشترک باشند.

او درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی بیان کرد: فضای نمایش در فضایی کاملا کمدی پیش می رود و در لحظاتی فانتزی می گردد. سفر پیرمرد آلزایمری که حتی توان بر پای ایستادن را ندارد به گذشته، حال و حتی آینده برای مخاطب شوک آور است. هنوز در شوک این سفر به آینده است که در تابلو پایانی اثر ترس، تنهایی و دنیا خالی از انسان مخاطب را چون رستاخیزی بزرگ روبرو می نماید.

رحیمی نصر افزود: فضای نمایش سرشار از خرده درام های متضادی است که لحظه ای شادی و لحظه ای دیگر غم را به مخاطب عرضه می نماید. با جمع بندی همه موارد ذکر شده می توان گفت مخاطب شاهد یک نمایش مبتنی بر کمدی سیاه است که روی مرز باریک گروتسک و کمدی بوف پیش می رود.

او با ارایه شرحاتی درباره مراحل تمرین این نمایش، به دشواری های اجرای تئاتر در سالن های خصوصی اشاره نمود و گفت: اجرای نمایش در مدیوم تئاتر خصوصی با اجرا در سالن های دولتی بسیار فرق دارد. وقتی سالن اجرای نمایش شما تماشاخانه ای است که چند دقیقه قبل نمایش دیگری روی صحنه است و شما در کمترین زمان ممکن مجبورید چیدمان صحنه انجام دهید، بالطبع تنها باید به المان هایی تک لوکیشن بسنده کنید. در تئاتر خصوصی چاره ای نیست جز اینکه به حداقل گرایی (مینیمالیسم) روی بیاورید. طبعا خیلی از جلوه های بصری در روند طراحی صحنه به قرارداد بین مخاطب و تئاتر خلاصه شده اما در خلق فضا، طراحی میزانسن و تابلوهای نمایشی مهندسی ویژه ای شکل گرفته تا مخاطب خلائی احساس نکند. تمام طول نمایش در اتاق نشیمن یک خانه ایرانی روایت می گردد.

او که از دو هفته پیش اجرای این نمایش را در عمارت نوفل لوشاتو شروع نموده، از استقبال و بازخورد تماشاگران ابراز خرسندی کرد.

در این نمایش که مسعود والا تهیه نماینده آن است، بازیگرانی چون (به ترتیب حروف الفبا) : سعید ابک، نگین ابراهیمی، روناک برخوردار، سامان خلیلیان، حامد رحیمی نصر، محسن زرآبادی پور، حمید عرب، میر نادر مظلومی، وحید نفر و نساء یوسفی ایفای نقش می نمایند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: طلوع فولادوند، مدیر فراوری: سیاوش عباسی، گروه کارگردانی: رضا آرامش، حمید دمیرچی، صبور جمعه، منشی صحنه: آرمان عسگری، طراح پوستر و گرافیک: مهدی رایگانی، طراح لباس: مهرناز عباسی، طراح گریم: سولماز نجفی، طراح نور: فرشاد نصیری، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: محسن بیده، ساخت تیزر و فراوری محتوا: مجتبی حسینی، عکاس: محسن بیده، مجری گریم: رحمان احمدوند، مدیر صحنه: مرگل رحمانی، دستیار صحنه : یوسف رحیم وند، مدیر رسانه : محمد دانشور، حامی رسانه ای: پایگاه تحلیلی-خبری سینماآفیس.

نمایش آلزایمر تیر و مرداد 1402 هر شب در ساعت 21:15 در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است.

پاکسازی حریم تئاتر شهر شروع شد | دستفروش ها می روند؛ خیمه شب بازی می آید

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، آلزایمر ؛ روایت خواهر و برادری که پدر آلزایمری خود را در خانواده استثمار می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، آلزایمر ؛ روایت خواهر و برادری که پدر آلزایمری خود را در خانواده استثمار می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید