راهنمای خرید برترین عینک برای کار با کامپیوتر؛ هر آنچه باید بدانید

به گزارش وبلاگ نیک دل، آیا در پی یافتن و خرید برترین عینک برای کار با کامپیوتر هستید؟ در این مقاله کوشش می کنیم ضمن شرح درباره این موضوع که عینک برای کار با کامپیوتر باید چه ویژگی هایی داشته باشد، درباره نکات پیرامون خرید برترین عینک برای کار با کامپیوتر هم صحبت می کنیم.

راهنمای خرید برترین عینک برای کار با کامپیوتر؛ هر آنچه باید بدانید

چرا باید عینک مخصوص کامپیوتر را بخریم؟

برترین عینک کامپیوتر یا به زبان دقیق تر برترین عینک ضد اشعه کامپیوتر باید از پارامترهای به خصوصی برخوردار باشد. احتمالا اولین سوالی که به فکر تان خطور نموده این است که آیا استفاده از عینک مخصوص کار با کامپیوتر لازم است؟ اگر قرار باشد کاربرها در بلند مدت پای کامپیوتر مشغول به کار شوند، امکان دارد عوارضی نظیر خستگی چشم، تاری دید و به تبع سر درد را تجربه نمایند. این عوارض به دلیل در معرض قرارگیری چشم های کاربر به طور مستمر با نور آبی است. به همین خاطر به این عینک های مخصوص، عینک های بلو کنترل (Blue Control) هم گفته می گردد.

چرا باید خطر نور آبی را جدی گرفت؟

بسیاری از کاربرها تصور می نمایند که نور آبی، قدرت تخریب آنچنان زیادی روی چشم ها ندارد. در صورتی که باید آسیب های مربوط به انتشار نور آبی را کاملا جدی گرفت. از آنجایی که نور آبی طول موج کوتاه تری نسبت به سایر طیف های نوری دارد، به تبع دارای انرژی بیشتری هم است. به همین خاطر، مقدار آسیب به بافت های نرم چشم موجب بروز بیماری هایی مثل آب مروارید می گردد. به طور خلاصه می توان به دو عارضه جدی و مهم اشاره نمود که یکی از دلایل ظهور آنها، در معرض قرارگیری مستمر به نور آبی است:

دژنراسیون یا تخریب ماکولا

ماکولا یا جسم زرد، بخشی از چشم است که مسئولیت دقت و تیزبینی را برعهده دارد. نور آبی که به طور معمول از خورشید و صفحات دیجیتالی منتشر می گردد، این قدرت را دارد تا در بلند مدت به این بخش از چشم آسیب وارد کند. اگر تخریب ماکولا وخامت پیدا کند، حتی احتمال نابینایی هم سلامت بیمار را تهدید می نماید.

سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر (CVS)

شایع ترین عارضه ای که کاربرها در کار با کامپیوتر در بلند مدت با آن دست و پنجه نرم می نمایند، سندرم بینایی ناشی از کار با رایانه است. این عارضه صرفا مختص به بزرگسال ها نیست و حتی بچه ها هم می توانند آن را تجربه نمایند. خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور کامپیوتر یا حتی گوشی های هوشمند این مشکل را ایجاد می نماید. از آنجایی که کاربرها در هنگام کار با کامپیوتر کمتر پلک می زنند، چشم ها به مرور خشک شده و به تبع چشم ها دچار التهاب می گردد. علاوه بر خشکی چشم، تاری در دید، سر درد و آستنوپیا (خستگی چشم) از دیگر نشانه های این عارضه تلقی می گردد.

برای جلوگیری از خستگی چشم قانون 20-20-20 را باید رعایت کرد. یعنی پس از هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر، حداقل به مدت 20 ثانیه استراحت نموده و به شی یا فردی که حداقل در 20 قدم دورتر از شما وجود دارد نگاه کنید.

بر اساس بیماری های گفته شده، باید برترین عینک برای کار با کامپیوتر را بخرید. با این حال چیزی که اهمیت ویژه ای هنگام خرید دارد، انتخاب برترین عدسی است.

انتخاب برترین عینک برای کار با کامپیوتر؛ از جنبه رنگ عدسی

هیچ الزامی وجود ندارد که عینک برای کار با کامپیوتر حتما دارای عدسی شفاف و بی رنگ باشد. اتفاقا کارشناس ها و متخصصین پیشنهاد می نمایند که از عدسی های رنگی برای ساخت عینک های طبی مخصوص به کامپیوتر استفاده گردد. دلیل این موضوع در کاهش نورهای صفحه نمایش از طریق ایجاد کنتراست بیشتر است. با تمامی این تفاسیر، در زمان نگارش این مطلب، رنگ زرد به عنوان برترین رنگ برای محافظت از چشم ها دانسته می گردد. بنابراین اگر با محصولاتی روبرو می شوید که شیشه هایشان به رنگ زرد است، می توان روی این دسته از محصولات به منظور خنثی کردن نور آبی صفحه مانیتور حساب ویژه باز کرد.

تفاوت عدسی بلوکات و بلو کنترل

عدسی های بلوکات و بلو کنترل در ظاهر شبیه به هم به نظر می رسند اما از جنبه ساختاری می توان تفاوت های حائز اهمیتی میان آنها را رویت کرد. کاربرد هر دو نوع عدسی برای کاهش انتشار نور آبی است. با این اوصاف، عدسی بلوکاتْ هم تابش اشعه های مضر و هم اشعه های مفید را فیلتر می نماید. عدسی بلو کنترل برخلاف بلوکات تنها جلوی عبور اشعه مضر را گرفته و به اشعه مثبت اجازه انتشار را می دهد.

این دو مدل عدسی حتی از جنبه کیفیت ساخت هم متفاوت هستند. عدسی های بلو کنترل در واقع عدسی های معمولی به حساب می آیند که صرفا یک لایه پوششیِ رنگی و ضد انعکاسی در سطح شان قرار گرفته است. با این حال، عدسی های بلوکات از مونومرهای با کیفیت تشکیل شده اند.

به طور کلی بهتر است افرادی از عینک با عدسی بلوکات استفاده نمایند که به طور روتین هر روز شش الی هشت ساعت پای کامپیوتر، تبلت یا حتی گوشی هوشمند هستند. برای کاربرهایی که کمتر با این دستگاه های دیجیتالی سر و کار دارند (حداقل 2 الی 3 ساعت در طول یک شبانه روز) می توان خرید عینک با عدسی بلو کنترل را پیشنهاد کرد.

از جنبه قیمت به طور معمول عینک های مخصوص کامپیوتر مجهز به عدسی بلوکات مقرون به صرفه قیمت تر از عینک های بلوکنترل محسوب می شوند.

ویژگی های برترین عینک بلوکنترل

به عینکی می توان برترین عینک بلوکنترل گفت که حداقل چهار پارامتر زیر را رعایت کند:

  • عدسی بتواند حداقل 95 درصد از نور آبی ساطع شده را مسدود کند.
  • عینک باید درجه بندی UV داشته باشد. به طور معمول 400 الی 420 در محصولات حال حاضر در سطح بازار یک عدد قابل قبول است.
  • عینک باید به پوشش ضد انعکاس مجهز باشد.
  • عینک باید گارانتی در برابر شکستگی داشته باشد.

برترین مارک عدسی بلوکنترل

در زمانی که این مطلب نوشته می گردد می توان چند برند پرطرفدار را معرفی کرد. گفتنی است معرفی برندهای موجود در این مقاله صرفا برای آگاهی است و وبلاگ نیک دل مگ، خرید یک برند یا مارک خاص را توصیه نمی نماید. برترین مارک ها برای عینک بلوکنترل به توضیح زیر است (برندها بر اساس ترتیب خاصی فهرست نشده اند):

  • Kodak
  • Zeiss
  • Hoya
  • Maxxee
  • Barner Dalston
  • Barner Williamsburg
  • Barner Le Marais
  • Barner Chamberi
  • Barner Kreuzber
  • Barner Shoreditch
  • Goodlook GL308

آیا استفاده از عینک کامپیوتر در بیرون از خانه هم کاربرد دارد؟

همان طور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شده، عینک مخصوص کار با کامپیوتر تنها برای کار با دستگاه های دیجیتالی ساخته نشده است. نور خورشید هم به عنوان یک منبع قدرتمندِ ساطع نماینده نور آبی شناخته می گردد. بنابراین، می توان از این نوع عینک های به خصوص در بیرون از منزل هم استفاده کرد. به همین خاطر بهتر است یک عینک کامپیوتر با کیفیت را بخرید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید برترین عینک برای کار با کامپیوتر؛ هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین عینک برای کار با کامپیوتر؛ هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید