ریابکوف: آمریکا هنوز به پیشنهاد تضمین امنیتی روسیه واکنشی نشان نداده است

به گزارش وبلاگ نیک دل، معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است، واشنگتن بعید است پیشنهادهای مسکو را رد کند، ولی ممکن است کوشش کند تا این موضوع را به درازا بکشاند، در حالی که طرف روسی با توجه به توسعه وخامت اوضاع به پاسخی فوری احتیاج دارد.

ریابکوف: آمریکا هنوز به پیشنهاد تضمین امنیتی روسیه واکنشی نشان نداده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نیک دل به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در جمع وبلاگ نیک دل اظهار داشت که مقامات واشنگتن هنوز واکنشی به پیشنهادات طرف روسی در مورد تضمین های امنیتی نداده اند.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: خیر، ایالات متحده هنوز پاسخی به پیشنهادات روسیه نداده و ما همچنان منتظر هستیم. تا به امروز ما فقط شاهد بعضی اظهارات علنی بودیم که عمداً از سوی رهبران آمریکایی نبوده، البته این سخنان نیز اهمیت دارند. ولی مسئله مهم آن است که ببینیم مقامات واشنگتن در این باره چه نظری دارند.

ریابکوف در عین حال تأکید کرد که اگر ایالات متحده از موضوع تضمین امنیتی استقبال کند، مقامات مسکو امکان توسعه مثبت روابط با واشنگتن را ممکن می دانند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است، طرف آمریکایی بعید است پیشنهادهای روسیه را رد کند. ولی اضافه کرد: دولت ایالات متحده ممکن است کوشش کند تا این موضوع را به فرایندی بسیار کند تبدیل کند، در حالی که مسکو به پاسخی فوری در مورد این تضمین های امنیتی احتیاج دارد، برای اینکه فرایند اوضاع به سمت وخامت بیشتر پیش می رود.

یک مقام بلندپایه در کاخ سفید پیش از این گفته بود که دولت ایالات متحده آمادگی دارد تا با روسیه در مورد پیشنهادات مربوط به مسائل امنیتی مصاحبه کند، البته اطمینان دارد که بعضی مفاد این پیشنهادات قابل قبول نخواهد بود.

کوچکترین نشانه ای از تغییر مواضع آمریکا در قبال مسائل روادیدی مشاهده نمی گردد

ریابکوف در پاسخ به سئوال دیگری با یادآوری اینکه رایزنی های دوجانبه در مورد مسائل روادیدی بین روسیه و آمریکا بعید است تا خاتمه امسال میلادی (10 دی ماه) انجام گردد و حل و فصل این موضوع به سال آینده موکول خواهد شد، ادامه داد: هیچ ارسال علامتی که گویای اصلاح، حتی کوچکی در مواضع مقامات واشنگتن در این رابطه باشد، دیده نمی گردد و به همین علت بعید است که در فرصت کوتاه به جای مانده تا خاتمه سال نشستی در این خصوص برگزار گردد.

معاون وزیر خارجه روسیه بعلاوه اظهار داشت که مقامات مسکو هنوز تصمیمی نگرفته اند که در صورت عدم قبول پیشنهاد مربوط به تضمین های امنیتی از سوی آمریکا و ناتو، آیا از مسئله مهلت قانونی توقف یکجانبه استقرار موشک های دارای برد میانه و کوتاه تر در اروپا صرف نظر خواهند کرد یا خیر. وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: این دو موضوع به یکدیگر ارتباط مستقیمی ندارند. ما هنوز تصمیمی در جهت لغو این توقف نگرفته ایم، بلکه برعکس، این معین مهلت قانونی همچنان تا زمانی که سیستم مشابه آمریکایی در اروپا یا دیگر منطقه ها دنیا در مجاورت مرزهای ما پدیدار نشده باشد، ادامه خواهد داشت.

مقامات واشنگتن خواه ناخواه باید درباره مسائل امنیتی با مسکو مذاکره نمایند

در همین رابطه کنستانتین گاوریلوف رئیس هیئت مذاکره نماینده روسیه در مذاکرات وین درباره امنیت نظامی و کنترل تسلیحات نیز امروز در مصاحبه با وبلاگ نیک دل اظهار داشت که ایالات متحده در هر صورت مجبور است با طرف روسی در مورد تضمین های امنیتی به مذاکره بپردازد.

این دیپلمات یادآور شد: آنها (آمریکایی ها) چه بخواهند، چه نخواهند، مجبور هستند به مذاکره در این زمینه روی آورده و پیشنهادات تعیین ما را آنالیز نمایند، برای اینکه در غیر این صورت، همانطور که مقامات وزارت امور خارجه روسیه از قبل تأکید نموده اند، تدابیر نظامی و نظامی-فنی به منظور مقابله موثر با تهدیدات از سوی ناتو اتخاذ خواهد شد.

الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته (یکشنبه) هشدار داده بود که اگر ناتو پیشنهادات مربوط به تضمین های امنیتی مسکو را نپذیرد، مسکو به سمت ایجاد یک رژیم ضدتهدید روی خواهد آورد.

گروشکو با اشاره به اینکه طرف روسی کاملاً صادقانه، شفاف و بصورت کتبی پیشنهادات خود را به شرکای غربی ارائه داده و این ابتکارعمل از لحاظ سیاسی بسیار با اهمیت است، اضافه کرد: اکنون کشورهای عضو پیمان ناتو دو راه در پیش دارند: نخست؛ با پیشنهادات ما که روی میز قرار گرفته، جدی برخورد نمایند، یا اینکه مجبور خواهند شد با یک جایگزین نظامی-فنی به رویارویی بپردازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ریابکوف: آمریکا هنوز به پیشنهاد تضمین امنیتی روسیه واکنشی نشان نداده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: آمریکا هنوز به پیشنهاد تضمین امنیتی روسیه واکنشی نشان نداده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید