معادن کوه خوار کنار بی بی شهربانو تعطیل گردد ، پیگیری های شورا فعلا بی نتیجه مانده است

به گزارش وبلاگ نیک دل، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: میراث فرهنگی باید هرچه زودتر اقدامات لازم را برای حفظ کوه و گنبد بی بی شهربانو حتی با جابجایی مکان کارخانه سیمان تهران و یا تعطیلی معادن کوه خوار کنار بقعه انجام دهد.

معادن کوه خوار کنار بی بی شهربانو تعطیل گردد ، پیگیری های شورا فعلا بی نتیجه مانده است

به گزارش وبلاگ نیک دل، سید احمد علوی با انتقاد از شرایط کوه بی بی شهربانو و بلاتکلیف بودن فعالیت کارخانه سیمان تهران، گفت: با گذشت بیش از شش ماه از تذکر در صحن شورای شهر و بحث و آنالیز و تذکرات اعضای شورا درباره کارخانه سیمان تهران و تخریب کوه بی بی شهربانو، متولیان امر هیچ اقدامی انجام نداده اند. بیش از یک ماه نیز از رسانه ای شدن ترک های گنبد بی بی شهربانو می گذرد و هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

او اضافه نمود: چند جلسه با حضور مسؤولان میراث فرهنگی، اوقاف، کارخانه سیمان و... برگزار شده که هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. لذا تذکر و پیگیری مرتب باید انجام گردد تا مسؤولان موضوع را فراموش نکنند.

علوی درباره اظهار نظر مدیر میراث فرهنگی ری مبنی بر این که میراث فرهنگی نقشی در تعطیلی کارخانه سیمان ندارد و باید هر ارگانی که مجوز این فعالیت را داده این مجوز را لغو کند، گفت: ابتدا این را بگویم که کارخانه سیمان ری در سال 63 به دلیل نقش در آلودگی هوا و سایر مسائل تعطیل شده و ساختمان آن در حال تبدیل به موزه است، اما آن چه مورد نظر است، فعالیت کارخانه سیمان تهران است. طبق قوانین و بعلاوه کنوانسیون های بین المللی، پیگیری، محافظت، حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عهده میراث فرهنگی است.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اضافه نمود: بنای تاریخی بی بی شهربانو به شماره 256 جزو نخستین آثار ملی ثبت شده در تهران و ایران است که حدود 86 سال از ثبت تاریخی آن می گذرد. با این که این بنا در اختیار اوقاف است، اما میراث فرهنگی در همه این سال ها هیچگونه اقدامی برای حفاظت و نگهداری این بنای ملی و جلوگیری از تخریب منظر و مکان بنا انجام نداده است. با توجه به این که ویرانی یا تخریب هر قسمت از میراث فرهنگی و طبیعی موجب فقر شدید میراث همه ملل دنیا می گردد، میراث فرهنگی باید هر چه زودتر اقدامات لازم را برای حفظ این اثر تاریخی حتی با جابجایی مکان کارخانه سیمان تهران و یا تعطیلی معادن کوه خوار کنار بقعه انجام دهد. شورای شهر تهران نیز هر کمکی که در این جهت از دستش بر بیاید انجام می دهد.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: راه حل جلوگیری از ادامه فعالیت کارخانه سیمان در کوه بی بی شهربانو ثبت منظر فرهنگی آن است و این اقدام می تواند به شرایط موجود پایان دهد؛ اما متأسفانه مدت هاست این موضوع در وزارت میراث به نتیجه نرسیده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "معادن کوه خوار کنار بی بی شهربانو تعطیل گردد ، پیگیری های شورا فعلا بی نتیجه مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن کوه خوار کنار بی بی شهربانو تعطیل گردد ، پیگیری های شورا فعلا بی نتیجه مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید