نمای شگفت انگیز لانه رتیل در تصویر تازه جیمز وب آشکار شد

به گزارش وبلاگ نیک دل، تلسکوپ فضایی جیمز وب در عکس تازه خود، چشم انداز ای بی سابقه و تماشایی از یک منطقه ستاره زایی کیهان به نام سحابی رتیل ثبت نموده است.

نمای شگفت انگیز لانه رتیل در تصویر تازه جیمز وب آشکار شد

این تصویر ثبت شده با استفاده از ابزارهای فروسرخ وضوح بالای تلسکوپ فضایی جیمز وب، هزاران ستاره جوان را که تا کنون هرگز دیده نشده بودند، در مهد کودک ستاره ای سحابی رتیل (Tarantula Nebula) که به طور رسمی دورادوس 30 (30 Doradus) آشکار نموده است.

جزئیات نو باورنکردنی که به وسیله تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری ناسا با نگاه به این منطقه نمایان شده است، علاوه بر ستاره ها، گاز و غبار موجود در سحابی و بعلاوه کهکشان های پس زمینه دوردست را نشان می دهد.

این جزئیات بسیار زیاد در تصویر دورادوس 30، که به علت ظاهر عنکبوت مانندش به سحابی رتیل معروف شده است، حالا به نوعی یادآور یک لانه حفر شده رتیل است که با تار پوشیده شده است.

این نوترین عکس از مجموعه تصاویر خیره نماینده منتشر شده به وسیله جیمز وب است. تصویر قبلی هم یکی از انواع اجرام تماشایی کیهان به نام حلقه اینشتین را نشان می داد.

سحابی رتیل در فاصله 161 هزار سال نوری از ما در ابر ماژلانی بزرگ جای دارد و درخشان ترین ناحیه ستاره زایی در میان نزدیک ترین کهکشان ها به کهکشان راه شیری است که در مجموع به عنوان گروه محلی شناخته می شوند.

این سحابی به ویژه مورد توجه اخترشناسانی است که چگونگی شکل گیری ستاره ها را مطالعه می نمایند. ترکیب شیمیایی سحابی رتیل به ترکیب شیمیایی منطقه ها ستاره زایی متعلق به دوران ابتدایی کیهان با تنها چند میلیارد سال سن، شباهت دارد و بدین ترتیب بینشی منحصربه فرد از فرایند تشکیل ستارگان را در گذشته های کیهان ارائه می دهد.

جیمز وب که در روز کریسمس 2021 (4 دی 1400) به فضا پرتاب شد و در ماه جولای، نخستین تصاویر خود را منتشر کرد، یک همکاری علمی بین المللی است که به وسیله ناسا و با یاری های آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا مدیریت می گردد.

عکس کاور: سحابی رتیل از نگاه جیمز وب

Credit: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "نمای شگفت انگیز لانه رتیل در تصویر تازه جیمز وب آشکار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای شگفت انگیز لانه رتیل در تصویر تازه جیمز وب آشکار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید