احتیاج کشور به سرم انسانی خون بند ناف تامین شد

به گزارش وبلاگ نیک دل، دکتر رضا مقدسعلی مدیر یک شرکت فناور در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه در این شرکت پیروز شدیم سرم خون بند ناف انسانی را برای کشت سلولی بصورت تجاری فراوری کنیم، گفت: سرم خون بند ناف انسان از زباله های زایمانی تهیه می گردد و مملو از فاکتورهای رشد و پروتئین های مغذی جهت تکثیر سلول ها است و بدلیل منبع انسانی ایمن تر از نمونه حیوانی بوده از این رو فراوری سرم برای کشت سلولی از منبع انسانی بهتر از منبع حیوانی خواهد بود.

احتیاج کشور به سرم انسانی خون بند ناف تامین شد

مقدسعلی گفت: تا به امروز این محصول بصورت تجاری به وسیله شرکت های داخلی به بازار عرضه نشده بود و بدلیل هزینه های بالای خرید آن و مسائل انتقال آن از خارج کشور تصمیم گرفتیم این محصول را در مرحله اول جهت استفاده بعنوان مکمل های محیط کشت سلولی فراوری کنیم.

وی با اشاره به مزیت این محصول گفت: سرم خون بند ناف انسانی بعنوان یک محصول بیولوژیکی راهبردی، سالانه باعث جلوگیری از خروج منابع ارزی زیادی می گردد و محصول بسیار کلیدی و با ارزشی برای تحقیقات و فراوری محصولات سلول درمانی و پزشکی بازساختی است.

مدیر شرکت دانش بنیان اضافه نمود: این سرم از زباله زایمانی بدست می آید که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می گردد و امروزه در جهان از این محصول جهت فراوری فرآورده های مختلف دارویی با هدف ترمیم و جوان سازی از جمله قطره های چشمی و کرم های پوستی استفاده می گردد.

وی با اشاره به همکاری این شرکت دانش بنیان با دانشگاه های علوم پزشکی بعضی استان ها برای فراوری بیشتر سرم گفت: طبق توافقاتی که داشتیم قرار است این محصول در سبزوار، تبریز و مشهد با همکاری این شرکت فراوری گردد و در برنامه داریم که با استان های گلستان، لرستان و تهران نیز همکاری هایی داشته باشیم.

مدیر این شرکت فناور با بیان اینکه تا به امروز نمونه های سرم انسانی حاصل از خون بند ناف تجاری نشده، گفت: با توجه به احتیاج روز افزون به این سرم، ضروری است که در مقیاس انبوه به فراوری برسد لذا در صدد برآمدیم تا بخشی از احتیاج کشور به این سرم را در این شرکت تأمین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سالانه در جهان 700 تا 800 هزار لیتر سرم حیوانی مصرف می گردد که 7 هزار لیتر آن از کشورهای خارجی به ایران وارد می شد؛ اما اکنون به مرحله ای رسیدیم که امکان فراوری آن در کشور فراهم است و می توانیم به مرور این احتیاج را رفع کنیم تا وارداتی نداشته باشیم.

وی با اشاره به مزیت های رقابتی فراوری این سرم انسانی در کشور گفت: جلوگیری از ارزبری، در دسترس بودن و کیفیت بالای آن مزیت های رقابتی این محصول به شمار می رود.

مقدسعلی خاطر نشان کرد: ما می توانیم در فاز اول یک درصد احتیاج کشور به این سرم را فراوری کنیم و در فازهای بعدی به مرحله تأمین احتیاج کشور به واسطه استان ها برسیم.

وی با تاکید بر اینکه از آنجایی که در آزمایشگاه ها برای انسان باید از منابع انسانی استفاده گردد کاربرد این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: این سرم از نظر کیفیتی غنی است که می توان برای کشت سلولی استفاده گردد.

این فعال دانش بنیان خاطر نشان کرد: از این سرم برای کشت سلولی، ترمیم قرنیه پوست، مو و ترمیم بسیاری از بافت ها و اندام ها به کار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "احتیاج کشور به سرم انسانی خون بند ناف تامین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج کشور به سرم انسانی خون بند ناف تامین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید