چشمه آبگرم چیست؟

به گزارش وبلاگ نیک دل، چشمه آبگرم به چشمه ای گفته می گردد که دمای آب آن 5 تا 6 درجه بیشتر از دمای میانه هوای محیط اطرافش باشد. چشمه آبگرم از نظر اندازه املاح و مواد معدنی، مواد رادیواکتیو، هیدروژن سولفوره و دی اکسید کربن، با آب های سطحی فرق دارد. این چشمه از اعماق زمین می جوشد و راه خود را از بین گسل ها و شکاف ها به سطح زمین باز می نماید. بعضی از این چشمه ها در اثر فعالیت آتش فشانی پدید می آیند. آنها اغلب در کنار رودخانه و دریا و گاهی در دامنه کوهستان ها دیده می شوند.

چشمه آبگرم چیست؟

حرارت چشمه آبگرم می تواند از حرارت مرکزی اعماق زمین یا واکنش مواد شیمیایی لایه های سطحی زمین ناشی گردد. چشمه هایی که در دامنه کوهستان ها دیده میشوند اغلب منشا آتشفشانی دارند. چشمه های آب گرم علاوه بر خواص درمانی، به علت رسوب مواد معدنی مختلف، منظره ها خارق العاده ای را در اطراف خود خلق می نمایند. در فلات ایران، این نوع چشمه های معدنی در رشته کوه های البرز، زاگرس و آذربایجان قرار گرفته اند.

چشمه آبگرم چیست؟

انواع چشمه آب گرم و مشخصات آن

شاید تعجب کنید اگر بدانید ده نوع چشمه آبگرم در جهان وجود دارند. آنها عبارتند از:

  1. چشمه های طبیعی
  2. چشمه های تفریحی + TCM
  3. چشمه های داغ
  4. آبگرم توانبخشی
  5. چشمه آب گرم سونا
  6. چشمه های تفریح
  7. چشمه آب گرم کنفرانس و نمایشگاهی
  8. آب گرم کشاورزی
  9. چشمه آب گرم ملکی
  10. چشمه آب گرم معنوی

هر چشمه آبگرم مشخصاتی دارد که با آن شناخته می گردد، مانند: منشاء آب چشمه، ترکیبات معدنی، اثرات درمانی، مقدار pH (مقدار pH 2.6 برای درمان ژنیکوپاتی مزمن، فشار خون بالا و بیماری های پوستی مفید است. مقدار pH 9.5 برای جوانسازی پوست مناسب می باشد)، حداکثر دما (آب با دمای بالاتر، یون های فعال بیشتری را در خود حل می نماید)، فشار اسمزی (مقدار جذب مواد معدنی)، منع استفاده و احتیاط.

انواع چشمه آب گرم

منبع: مجله سفر

به "چشمه آبگرم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه آبگرم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید