5 روش برای خواب عمیق داشتن!

به گزارش وبلاگ نیک دل، خبرنگاران: البته که همه ما دوست داریم بهتر بخوابیم. اما کسانی که سعی می کنند در طول روز عملکرد و آمادگی بهتری داشته باشند، اهمیت خواب کافی و مناسب را بیشتر درک می کنند.

5 روش برای خواب عمیق داشتن!

چرا داشتن خواب عمیق انقدر مهم است؟

نمی خواهیم خیلی تخصصی حرف بزنیم، اما خواب عمیق به خوابی می گویند که در آن امواج مغزی در پایین ترین فرکانس خود قرار دارند. به طوری که بیدار شدن از خواب برایتان از همه وقت سخت تر است. به وقت هایی فکر کنید که نصفه شب از خواب بیدار می شوید، ولی به سختی می توانید از جای خود بلند شوید، چون به شدت در حالت سستی و گیجی قرار دارید. به این می گویند خواب عمیق.

خواب عمیق وقتی است که بدن تمام تلاشش را می کند تا خود را بازیابی کند. یعنی این که ذهن را تقویت کند و خستگی فعالیت های فیزیکی روز قبل را هم از تن در کند. پس تعجبی ندارد افرادی که اغلب می گویند به خوبی استراحت می کنند، خواب عمیق و کاملی داشته باشند.

فواید خواب عمیق چیست؟

متابولیسم گلوکز در مغز هنگام خواب عمیق افزایش می یابد تا حافظه کوتاه مدت و بلندمدت و یادگیری کلی را پشتیبانی کند.

خواب عمیق هم چنین زمانی است که غده هیپوفیز هورمون های مهمی مانند هورمون رشد انسان را ترشح می کند و منجر به رشد و نمو بدن می شود.

از دیگر مزایای خواب عمیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم انرژی
  • بازسازی سلول
  • افزایش خون رسانی به عضلات
  • رشد و ترمیم بافت ها و استخوان ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

چه اتفاقی می افتد وقتی که خواب عمیق کافی ندارید؟

خواب عمیق مسئول کمک به پردازش اطلاعاتی است که هر روز با آن ها روبرو می شوید. بدون خواب کافی، مغز نمی تواند این اطلاعات را به حافظه شما منتقل کند.

نداشتن خواب کافی احتمال ابتلا به بیماری های زیر را بالا می برد:

  • بیماری آلزایمر
  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • سکته مغزی

به چه میزان خواب عمیق احتیاج دارید؟

خواب عمیق با افزایش سن کاهش می یابد. اگر زیر 30 سال سن دارید، ممکن است هر شب دو ساعت خواب عمیق داشته باشید. اگر از 65 سال بیشتر سن دارید، ممکن است هر شب فقط یک ساعت و نیم خواب عمیق داشته باشید یا اصلاً هیچ کدام.

هیچ احتیاج خاصی برای خواب عمیق وجود ندارد، اما ممکن است افراد جوان به رشد و پیشرفت بیشتری احتیاج داشته باشند. افراد مسن هنوز به خواب عمیق احتیاج دارند، اما عدم دریافت آن، لزوماً نشانگر نوعی اختلال خواب نیست.

چگونه بدانید که هر شب چند ساعت عمیق می خوابید؟

اگر صبح با احساس خستگی از خواب بیدار شوید، ممکن است علامت این باشد که شما خواب عمیق کافی ندارید.

نوعی دستگاه های هوشمند پوشیدنی اختراع شده اند که با ردیابی حرکات بدن در طول شب، خواب را اندازه می گیرند. این فناوری هنوز هم نسبتاً جدید است و اگر چه ممکن است به شناسایی الگو های خواب شما کمک کند، اما احتمالاً نشانه مطمئنی از تخمین میزان خواب عمیق شما نیست.

اما برای بهبود میزان خواب عمیقی که در شبانه روز دارید، بهترین راه این است که به طور دقیق و دائم آن را تخمین بزنید. متاسفانه تا چند سال اخیر تکنولوژی آن قدر پیشرفت نکرده است که بتوان این کار را بدون کمک متخصص خواب انجام داد.

متخصص شما ممکن است یک مطالعه خواب به نام پلی مونوگرافی (PSG) را توصیه کند. در طول این آزمایش، شما در حالی که به مانیتوری برای اندازه گیری متصل هستید، در یک آزمایشگاه خواهید خوابید. وظیفه این مانیتور این است که موارد زیر را با دقت اندازه گیری کند:

  • میزان تنفس
  • میزان اکسیژن
  • حرکات بدن
  • ضربان قلب
  • امواج مغزی

بنابراین پزشک شما می تواند از این اطلاعات استفاده کند تا ببیند آیا در طول شب به خواب عمیق و مراحل دیگر رسیده اید یا نه.

حال که با مفهوم خواب عمیق و فواید و روش اندازه گیری آن آشنا شدید، در ادامه 5 روش خوب به شما پیشنهاد می کنیم تا خواب خود را تنظیم کنید.

5 روش برای داشتن خوابی عمیق

اول از همه، هر کسی که می خواهد خواب بهتری داشته باشد، باید این کار را اصولی شروع کند: یعنی غذای سالم بخورد. به طور منظم ورزش کند. عوامل پر سروصدا و مزاحم را از اتاق خواب خود دور کند؛ و این که موقع خواب از گوش گیر و چشم بند استفاده کند.

تمام چیز هایی که گفتیم، موارد ساده ای هستند که هر فرد با هر نوع سبک زندگی باید آن ها را رعایت کند. اما اگر چیزی بیشتر از استراحت خوب شبانگاهی می خواهید و مثلاً می خواهید خواب عمیقی داشته باشید، باید روش های دیگر را نیز امتحان کنید. یادتان باشد، خواب در هر کس متفاوت است و ممکن است روشی که برای بعضی افراد جواب می دهد، برای بعضی دیگر فایده ای نداشته باشد. پس روش هایی را که می گوییم امتحان کنید تا ببینید نتیجه چه می شود.

1. حداقل یک ساعت قبل از خواب لامپ های پر نور را خاموش و نور صفحه تلویزیون یا موبایل خود را کم کنید

جدی می گویم! همه ما زندگی شلوغی داریم و موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون 24 ساعت و هر 7 روز هفته از ما می خواهند با آن ها کار یا بازی کنیم. پس کم نور کردن صفحه این وسایل کمک می کند بدن برای خواب آماده شود.

2. هر شب در ساعت مقرری بخوابید، حتی در آخر هفته ها

داشتن خواب عمیق محصول عادت است. نمی توانید با 5 روز مراعات و 2 روز بی مبالاتی کاری را از پیش ببرید. فقط کافی است هر شب به طور منظم در ساعت مشخصی بخوابید تا به عادت تبدیل شود.

3. دمای مناسب برای اتاق خواب تان را پیدا کنید

بعضی افراد دوست دارند در دمای بالا بخوابند. بعضی دیگر دمای پایین را ترجیح می دهند. اما فیزیولوژی بدن و علوم دیگر می گویند، میانگین دمای مناسب برای استراحت شبانه حدود 19.5 درجه سانتی گراد است.

4. نزدیک ساعت خواب، غذا های سنگین نخورید یا ورزش سخت انجام ندهید

همه ما زندگی پرمشغله ای داریم و به سختی می توانیم قبل از خواب و شروع روز بعد، برای غذا خوردن یا ورزش کردن، وقت پیدا کنیم. اما تاثیر این شب های پرکار و پراشتیاق در استراحت شبانه و وقتی خواب مان دائماً قطع می شود، خود را نشان می دهد. در نتیجه باعث می شود میزان خواب عمیقی که هر شب باید داشته باشیم، کاهش یابد؛ بنابراین گفته شده که بهتر است سه ساعت قبل از خواب ورزش نکنیم و غذای سنگین نخوریم.

5. استرس نداشته باشید

البته گفتن این موضوع راحت تر از عمل کردن به آن است. گرچه وقتی استرس خود را کم می کنید - چه با کمک مدیتیشن و حرکات کششی یا طب سوزنی و تغییر در سبک زندگی - در هر صورت می توانید ذهن و بدن تان را آرام کنید و به خود شانس بیشتری برای استراحت شبانه بدهید.

از همین الآن شروع کنید

می توانید علاوه بر روش های گفته شده، از ایده های دیگری نیز استفاده کنید. به طور مثال یک ساعت قبل خواب حمام داغ بگیرید یا از تشک های زمینی استفاده کنید. تشک های زمینی به منظور اتصال به زمین در داخل خانه هستند. این تشک ها معمولاً به کمک سیم به پریز برق متصل می شوند و فایده آن ها این است که می توانند بدن را مستقیماً و بدون واسطه به انرژی زمین متصل کنند و این انرژی را به بدن انتقال دهند تا خواب بهتری داشته باشید.

به طور کلی فرقی ندارد از چه روشی برای خوب خوابیدن استفاده می کنید، هدف اصلی این است که به روش خود پای بند باشید و برای مدتی مطابق آن عمل کنید (حداقل یک هفته) تا با گذشت زمان بتوانید اثرات مثبتش را ببینید یا احساس کنید. یادتان باشد که می توانید هر روش را نیز متناسب با عادات خود تغییر دهید.

با آگاهی بیشتر از الگو های خواب و درک رفتار های خود و اینکه چگونه آن ها بر خواب شما تأثیر می گذارند، می توانید شرایط مناسب را برای بهبود و حفظ آن خواب عمیقی که می خواهید، فراهم کنید.

منابع: healthline ، ouraring

منبع: برترین ها

به "5 روش برای خواب عمیق داشتن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش برای خواب عمیق داشتن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید