راه حل طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟، فیلمسازانی که با شکستن قُلک، فیلم کوتاه می سازند

به گزارش وبلاگ نیک دل، کمبود بودجه در سینمای ایران و در حوزه فیلم کوتاه از جمله مشکلاتی است که کارگردان ها و عوامل با آن دست و پنجه نرم می نمایند.

راه حل طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟، فیلمسازانی که با شکستن قُلک، فیلم کوتاه می سازند

فیلم کوتاه پلی برای رسیدن به فیلم بلند نیست، زیرا این فضا به تنهایی بخشی جدی از سینمای بلند ما را رقم می زند و صد البته آینده سینمای کوتاه نیز در این جشنواره شکل می گیرد و مراحل تکامل خود را سپری می نماید اما فیلم کوتاه نیز فارغ از مشکل نیست و امروز فیلمسازان آن قدری با کمبود بودجه و مسائل فراوری دست و پنجه نرم می نمایند. در این باره با کارگردانان و فیلمسازان گفت و گو نموده ایم که در ادامه می خوانید.

پویا امین پوری کارگردان فیلم کوتاه نفر سوم درباره حوزه فیلم کوتاه به خبرنگار ما گفت:این جشنواره جدی ترین و پرمخاطب ترین جشنواره در فیلم کوتاه ایران است که سابقه بسیار طولانی دارد و تعداد زیادی از بازیگران و کارگردان های حرفه ای و قدیمی سینما نیز در فضای آن حضور دارند، زیرا این احتیاج را احساس نموده اند که بودن در این فضا به آن ها کمک می نماید تا بدانند در سینمای جوان ما چه رخ می دهد و این از جمله مهمترین نتایج جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

وی اضافه نمود:چند سالی است که بازیگران تراز اول در فیلم کوتاه بازی می نمایند که این نشان می دهد این عرصه راستا و صندلی خود را حتی در اکران نیز به دست آورده است.

فیلم کوتاه ظرفیت تبدیل شدن به صنعت را دارد

امین پوری درباره اکران آثار این حوزه گفت:اتفاقی برای نخستین بار در سال گذشته رخ داد و تا اکران فصلی نشان داد که تا چه حد استقبال از این بخش وجود دارد. این رخداد نشان می دهد که فیلم کوتاه ما ظرفیتی پیدا نموده که خود به یک صنعت تبدیل می گردد. بسکمک از فیلم ها با عوامل حرفه ای ساخته می گردد که اگر ادامه داشته باشد، آینده مناسب و شگفت انگیزی دارد.

وی درباره پرورش فیلمسازان مستعد این حوزه توضیح داد:یکی از موثرترین سرمایه گذاری ها برای پرورش نیرو های حرفه ای در سینما، ساخت فیلم کوتاه است و رشد سازوکار آموزش، فراوری و نمایش آن هم در این سال ها چشمگیر بوده. حالا دیگر فیلم کوتاه در خانه سینما صنف و کرسی دارد و فیلمسازان فیلم کوتاهی داریم که در تمام دوران فعالیت حرفه ای به کار در این رشته مشغول هستند و به عرصه بلند کوچ ننموده اند.همچنین تا چند قدمی دریافت جوایز بزرگ کن و برلین و ونیز و حتی اسکار برای فیلم کوتاه پیش رفته ایم.

امین پوری درباره فیلم کوتاهش گفت:نفرسوم سومین فیلم کوتاه من در این حوزه است که با کوشش بسیار آن را ساختم من هم به لحاظ مالی با مسائلی روبه رو بودم، اما فیلمسازان این عرصه به خوبی با موانع پیش روی خود آشنا هستند و به نوعی با شکستن قلک هایشان کوشش برای راه یافتن به این عرصه دارند که امیدوارم قدری مسئولان، جوانان و فیلمسازان مستعد را کمک نمایند.

به دلیل کمبود بودجه نتوانستم اثر قابل قبولی بسازم

شهرام صفاری زاده فیلمساز در ادامه گفت:از سال 85 وارد عرصه فیلمسازی شدم و 4 فیلم کوتاه ساختم، اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستم اثر قابل قبولی را برای جشنواره فراوری کنم؛ جشنواره ظرفیت های خاص خود را دارد که من به عنوان فیلمساز باید اثر باکیفیتی را بسازم تا بتوانم وارد جشنواره شوم که این کیفیت بستگی به عوامل فراوری دارد و آن هم بودجه خوب می خواهد، اما دستمزد های بالا این امکان را برایم فراهم نکرد و مجبور شدم همه کار ها از جمله بازی و تدوین را خودم انجام بدهم.

وی در ادامه اضافه نمود:کاری را ساخته ام که خودم از جلوی دوربین رد شدم و تدوین کار را هم خودم انجام دادم به خاطر اینکه دستمزد بازیگر و تصویر بردار بالای بیست میلیون است و من توان پرداخت آن را ندارم. اگر می توانستم از عوامل حرفه ای در کار استفاده کنم قطعا به جشنواره راه پیدا می کردم.

صفاری زاده درباره مسائل موجود گفت:همه این مسائل پیش روی فیلمسازان، موانع سنگینی برای ورود به جشنواره فیلم کوتاه است و نهاد های مربوطه هم راه چاره مناسبی پیش روی ما قرار ندادند تا بتوانیم به سلامت از آن عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد:متاسفانه به فیلمسازان مستعد این حوزه اعتماد نیست و این نبود اعتماد، بسکمک از فیلمسازان را پشت در جشنواره ها نگه داشته است،کسانی که فیلم کوتاه می سازند به جز این جشنواره هیچ بستری برای نمایش ندارند و این محدودیت ها مانع از ورود و دیده شدنمان می گردد.

صفاری زاده خاطرنشان کرد:اگر واقعا انجمن سینمای جوان به فکر فیلمسازان است عوامل و بازیگرانی که دوست دارند با دستمزد های پایین و یا رایگان با فیلمسازان کوتاه کار نمایند را به ما معرفی کند که ما هم بتوانیم با این اوضاع مالی آثارمان را فراوری کنیم.

برگشت سرمایه محدود است

سینا محمدیان فیلمساز در ادامه درباره ماهیت فیلم کوتاه گفت:حدود 6 سال است که آغاز به فیلمسازی نموده ام و دومین کارم را توانستم به جشنواره وارد کنم؛ فیلم کوتاه، فضای جدایی در عرصه فیلمسازی است و یک جریان جداگانه ای دارد.

وی درباره هزینه های فراوری اثرش گفت: برای فراوری فیلم 30 میلیون هزینه کردم و تقریبا شانس همکاری با عوامل حرفه ای برای فراوری اثرم را داشتم که با حمایت هایشان برای دریافت دستمزد هایی پایین، من را در فراوری حمایت کردند.

وی در ادامه به اهمیت فیلمنامه اشاره نمود و گفت:در این حوزه فیلمنامه به شدت از اهمیت بالایی برخوردار است و عوامل فراوری را می تواند به ساخت با دستمزد های پایین تشویق کند، ایده ناب به نوعی گره گشای فراوری فیلم کوتاه است، چون تا ایده جذاب نباشد عوامل راضی به فراوری با دستمزد های پایین نمی شوند و این خود یک راستا برای فراوری فیلم با وجود موانع بسیار است.

محمدیان خاطرنشان کرد:همه مثل من این شانس را ندارند که عوامل با بودجه کم، دست به فراوری بزنند. این همکاری برای من بسیار آموزنده بود و بار علمی من را بالا برد؛ کار کردن با عوامل حرفه ای بسیار تجربه نابی بود که واقعا از تک تک دوستان سپاسگزارم که این راستا را برایم هموار کردند.

وی در پایان گفت:برگشت سرمایه این حوزه چون بسیار محدود است کمتر تهیه نماینده ای راضی به سرمایه گذاری می گردد که امیدوارم تمامی عوامل دست به دست هم دهند و فیلمسازان مستعد را حمایت نمایند تا فیلمسازی در حسرت فراوری اثرش نماند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "راه حل طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟، فیلمسازانی که با شکستن قُلک، فیلم کوتاه می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟، فیلمسازانی که با شکستن قُلک، فیلم کوتاه می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید