مجسمه دیگری از فضانورد ناسا ساخته شد

به گزارش وبلاگ نیک دل، مجسمه جدیدی از سالی راید (Sally Ride) اولین زن آمریکایی که به فضا سفر کرد، ساخته شده و قرار است 4 ژوئیه امسال میلادی از آن در لس آنجلس رونمایی گردد.

مجسمه دیگری از فضانورد ناسا ساخته شد

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، فیلمساز آمریکایی استیون باربر با مجسمه سازان همکاری نموده است تا بار دیگر مجسمه ای از سالی راید ساخته گردد. این دومین بار است که مجسمه وی ساخته می گردد. پیشتر نیز یک مجسمه از راید ساخته شده بود که از آن مجسمه در 17 ژوئن 2022 رونمایی شد.

مجسمه تازه، اما قرار است در چهارم ژوئیه سال 2023 و در خارج از کتابخانه و موزه ریاست جمهوری رونالد ریگان، واقع در غرب زادگاهش در لس آنجلس، به عنوان بخشی از مجموعه ای از بنا های تاریخی زنانه که به وسیله استیون باربر طراحی شده است، رونمایی گردد.

باربر که مجسمه برنزی راید را نیز طراحی نموده است، گفت: تعداد زیادی از نماد های زنان مشهور در حوزه های علمی وجود دارد که می توانیم بسازیم.

مجسمه راید در نیویورک به وسیله برادران مجسمه ساز ساکن کلرادو به نام های جورج و مارک لوندین که با جوی باینر کار می نمایند، ساخته شده است. باربر گفت از آنجا که مجسمه قبلی را جورج و مارک لوندین ساخته اند، مجسمه تازه راید را نیز آن ها خواهند ساخت.

برادران لوندین همواره با باربر همکاری می نمایند و تا به امروز سه مجسمه از فضانوردان نامی ساخته اند. آن ها مجسمه ای از جک سویگرت (Jack Swigert) فضانورد ماموریت آپولو 13 را در ساختمان کنگره ایالات متحده به همراه طراح دیگری ساختند. آن ها با یاری باربر، بنای یادبودی برای سه خدمه آپولو 11 در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا و بعلاوه بنای یادبودی برای سه فضانورد آپولو 13 در مرکز فضایی هیوستون، نزدیک مرکز فضایی جانسون ناسا، ساختند.

سالی راید یکی از اولین زنانی بود که در سال 1978 به وسیله ناسا به عنوان بخشی از کوشش ناسا برای ارسال فضانوردان زن به فضا انتخاب شد و تبلیغ سفر او به فضا را نیز نیکل نیکولز بازیگر سیاه پوست فیلم پیشتازان فضا، انجام داد. سالی کریستن راید در سال 1978 میلادی به سازمان ناسا پیوست و نخستین سفر فضایی اش را در سال 1983 در سن 32 سالگی با شاتل فضایی چلنجر به انجام رساند. سالی راید هنگام انجام این مأموریت نه تنها نخستین زن فضانورد آمریکایی، بلکه جوان ترین فضانورد آمریکایی نیز بود. راید دو بار به فضا رفت و این سفر را نیز در ماموریت های شاتل فضایی STS-7 در ژوئن 1983 و در STS-41-G در اکتبر 1984 انجام داد. پس از دوران فضانوردی، راید در کمیسیون راجرز (Rogers Commission) کار کرد تا تراژدی چلنجر را آنالیز کند. شاتل فضایی چلنجر 37 سال پیش در 28 ژانویه 1986 در حین پرتاب منفجر شد و هر هفت فضانورد سرنشین آن کشته شدند.

مجسمه سالی راید، اولین زن آمریکایی که به فضا پرواز کرد، در خارج از موزه Cradle of Aviation Museum در لانگ آیلند، نیویورک در 17 ژوئن 2022 رونمایی شد

از لحاظ تاریخی، کمبود مجسمه هایی از زنان تاثیرگذار و مشهور وجود دارد. به عنوان مثال، در سال 2011، واشنگتن پست گزارش داد تنها 394 مجسمه از زنان در سراسر ایالات متحده وجود دارد و این در مقایسه با 4799 مجسمه از مردان که در فهرست مجسمه های موزه هنر آمریکا مؤسسه اسمیتسونیان وجود دارد، بسیار کمتر است. باربر گفت که به همین علت، او علاقه مند است تا بنا های دیگری از فضانوردان زن را ایجاد کند. او درباره بعضی از ایده ها با افراد مشهور زنده یا در صورت فوت با خانواده و سایر ارتباطاتشان صحبت نموده است.

راید اخیراً در انجمن های متعدد دیگری مورد تقدیر قرار گرفته است. در اکتبر سال 2022، نورث روپ گرومن یکی از فضاپیما هایی باری سیگنوس خود را به افتخار این فضانورد SS Sally Ride نامگذاری کرد. نیروی دریایی ایالات متحده بعلاوه یک کشتی را به افتخار او R/V Sally Ride نامگذاری کرد. میراث او بعلاوه بر روی تمبر پستی ایالات متحده، سکه 25 سنتی آمریکا، یک عروسک باربی، عروسک های کوچک، یک لگو کوچک و یک منطقه از ماه، گرامی داشته شده است.

منبع: فرارو

به "مجسمه دیگری از فضانورد ناسا ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه دیگری از فضانورد ناسا ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید