چرا دنباله سریال های پیروز شکست می خورند، میثم مالک نمی گردد، بازگشت به زخم کاری از پیش خواهد برد

به گزارش وبلاگ نیک دل، هر چقدر فرمول ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی در چند فصل خارج از ایران جواب می دهد و تماشاگران منتظر تماشای فصل های بعدی هستند به نظر ساخت سریال و فیلم های دنباله دار در کشور آنقدرها پیروز نیست.

چرا دنباله سریال های پیروز شکست می خورند، میثم مالک نمی گردد، بازگشت به زخم کاری از پیش خواهد برد

وبلاگ نیک دل:بعد از تلویزیون جریان فراوری سریال های فصلی در شبکه نمایش خانگی هم باب شده، سریال هایی که معمولا در فصل های بعدی خود ضعیف تر از فصل یک عمل می نمایند.به احتمال زیاد نمونه پیروز سریال های فصلی در شبکه نمایش خانگی شهرزاد حسن فتحی است که در سه فصل ساخته شد. اما می توان با سریال ساخت ایران به روند افت سریال های فصلی هم اشاره نمود. از دیگر نمونه های ناپیروز می توان به عاشقانه منوچهر هادی اشاره نمود که این عدم پیروزیت در دل و بعدها فصل دیگرش گیسو به اوجش رسید.سریال هایی که با توجه به داستانی که داشتند شاید با ادامه فراوری فصل های بعدی می توانست مخاطب عمومی خوبی داشته باشد.سریالِ دیگری که در شبکه نمایش خانگی پر حاشیه شد، دراکولا مهران مدیری بود که در ادامه هیولا ساخته شد. مجموعه خانگی که نتوانست خوب پیش برود. این روزها فصل دوم زخم کاری محمدحسین مهدویان پخش خود را آغاز نموده، سریالی که دو قسمت از پخش می گذرد اما به اعتقاد خیلی ها هنوز قوام نیافته و باید دید در قسمت های بیشتر نظر مخاطبانش را تغییر می دهد؟

صنعت سریال سازی در جهان سالهاست که برای ساخت فصل های بعدی یک سریال، پرمخاطب بودن و تأثیرگذاری آن را ملاک تصمیم گیری قرار می دهد. اما آیا این فرمول ها برای ساخت سریال در کشور کاربردی دارد و علت فصل بندی سریال های کم مخاطب چیست؟!

یک تصور غلط

به نظر می رسد ساخته شدن فصل های متعدد سریال ها چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی شرایطی را فراهم آورده تا سازندگان به غلط تصور نمایند کاری پیروز ساخته اند. از همین رو به سمت ساخت فصل دوم و سوم سریال ها می روند. این در حالی است که همان سریال ها تنها در فصل نخست توانسته اند مخاطب داشته باشند. در شبکه نمایش خانگی نیز گاهی برای سودآوری و در تلویزیون هم به جهت نداشتن سوژه و حضور در کنداکتور این اتفاقات می افتد.

وقتی کارگردان مهم است

نکته دیگری که می توان به آن اشاره نموده پلتفرم ها هستند، پلتفرم هایی که خودشان توانایی فراوری سریال را ندارند و بیشتر کارها سفارشی است و البته گروه سازندگان هم تاثیر خود را دارد، در جهان بعد از بازیگران شناخته شده، فیلمنامه نویس مهم است اما ستاره بیشتر سریال های شبکه نمایش خانگی کارگردانان هستند، همین موضوع باعث می گردد که سریال ساخته شده نتواند کشش لازم را داشته باشد.

سریال های طنز دنباله دار پیروز ترند

بیشتر از یک دهه است که تلویزیون به سمت ساخت سریال های دنباله دار رفته، سریال های که گاها در جذب تماشاگر پیروز عمل کردند و گاهی این فراوریات نتیجه ای جز هزینه های هنگفت چیزی در پی نداشته. با مروری بر آثار ساخته شده تلویزیون بیشترین پیروزیت سریال های دنباله دار برای مجموعه های طنز بوده. مرکز، دودکش،مرد هزار چهره، لیسانسه ها از جمله سریال های پیروز دنباله دار تلویزیون به حساب می آیند که نمونه نزدیک آن در میان سریال های دنباله دار چند سال اخیر نون.خ و زیرخاکی است که تم طنز داشته و پیروز تر از مابقی سریال ها بوده. اما تلویزیون در فراوری سریال های دنباله داری که تم اجتماعی دارند، نتوانست پیروز باشد که از نمونه های آن می توان به بچه مهندس، از سرنوشت، هوش سیاه و... اشاره نمود. مجموعه های که در فصل اول به مراتب در جذب مخاطب پیش رو بودند اما در فصل ها بعد ضعیف عمل کردند. خیلی ها معتقد بودند که فصل دوم و سوم ستایش سعید سلطانی ساختار ضعیفی داشته اما این سریال که موضوع خانوادگی- اجتماعی را در پی داشت در زمان پخش خود جز سریال های پرمخاطب تلویزیون شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا دنباله سریال های پیروز شکست می خورند، میثم مالک نمی گردد، بازگشت به زخم کاری از پیش خواهد برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دنباله سریال های پیروز شکست می خورند، میثم مالک نمی گردد، بازگشت به زخم کاری از پیش خواهد برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید